Samer

Jävla halvfinnar, dra in alla bidrag och markera upp marken ordentligt en gång för alla så att de får bete sig som vanliga, icke inavlade människor.

Det räcker med att dra in bidragen!

Låt säga att en man bosatt i Vilhelmina föder upp och säljer strutsar.

Om ingen egentligen vill äta strutskött så går inte staten in med bidrag för att den stackaren ska överleva, hans firma går i konkurs och han får söka sig ett nytt jobb.

Varför ska inte dom som föder upp renar ha samma villkor?

Om ingen egentligen vill äta strutskött så går inte staten in med bidrag för att den stackaren ska överleva, hans firma går i konkurs och han får söka sig ett nytt jobb.

Jag brukar äta renkött men om jag kunde så skulle jag undvika renkött om det från från en same. De är överflödiga och knappast ett tillskott till kulturarvet om du frågar mig. De är ju för fan finnar :mad:

menar du att de får bidrag för att hålla igång djurparken? kulturbidrag? är inte rennäringen lönsam?

Det skulle vara billigare för svenska skattebetalare att utrota hela renstammen och ge dess ägare livstids medborgarlön för att vara "pittoreska inslag" i naturbilden istället för att bedriva ren(van)skötsel, enligt en forskarraport jag läste för ett tag sedan.

Så, ja, dom lyfter en hel del bidrag.

kanske bidrag för att vara utrotningshotade?

vanskötsel lät inte så bra.

De kanske "Vaskar"! I Stockholm vaskar man på krogen och då kan väl samerna vaska när de skjuter älg, och då har vi ju förklaringen varför de skjuter så mycket älg.:)

Last edited:

Har du hört talas om bönder & bidrag?

Har du hört talas om bönder & bidrag?

Fast dom producerar ju mjölk, kött, broilers och annan nyttig och välkommen mat..

Sen har jag hört att dom odlar ingredienser till öl och sprit också, tänk på det nästa gång du ser en bonde!

Vadfan bidrar samerna till, när sist grät du en skvätt över avsaknaden av näverkosor och renskav?

App App app!!! Renskav är mumma! Men det tillverkar renarna förståss väldigt bra även utan samernas hjälp.

Och torkat renkött vill man ju kunna köpa sig ibland.

Jag äter också renskav och rökt renkött/renhjärta, men jag funderar allvarligt på att sluta bara för att inte gynna samerna.

Fast man kan ju se det som en form av skatteåterbäring istället.

Ser att rasbiologerna är i farten igen.

Feat: Prof Lundborg.

Bild5.jpg

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...