Samer

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
"Oh, men det är ju så synd om samerna..."

Jävla skenheligt skitsnack, dom är lika goda kålsupare som oss andra. Bevisligen.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Kjell Sundvall kanske snart får ihop material till Jägarna 3 :D

En av svensk films största biosuccéer var Jägarna. 2011 kommer uppföljaren, Jägarna 2.

Biopremiär: 2011-09-16
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Så härligt när samekärringa börjar gorma till reportern på slutet.

Det är så man får fram att ens ståndpunkt är den rätta och sanna :rolleyes:
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jävla halvfinnar, dra in alla bidrag och markera upp marken ordentligt en gång för alla så att de får bete sig som vanliga, icke inavlade människor.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
hade vart intressant se några av vilda västern samerna säga sin mening i kameran.

Reportern vågade väl inte?

Lite lustigt sådär att inte nämna anledningen till varför en by blir intervjuad men inte andra byn.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Så här har den så kallade civiliserade delen av sveriges befolkning uttalat sig ser jag.:va

Samer vs Neandertalarna:yoparty
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Så här har den så kallade civiliserade delen av sveriges befolkning uttalat sig ser jag.:va

Samer vs Neandertalarna:yoparty

neandertalarna är åtminstone så civiliserade att de inte jagar med helikopter :D, har de ingen känsla för jakten :va tyskar skulle betala dyrt för att få jaga på vanligt vis.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Stulit marken från staten med.

Hallå,,,, hur var det nu då, du kanske har hört talas om träpatronerna bland annat som bytte sprit mot skog (kanske inte bara av samer) och hur svenska myndigheter undersökte och registrerade folk som inte passade i den svenska mallen.
Vem stal vad.:va

neandertalarna är åtminstone så civiliserade att de inte jagar med helikopter :D, har de ingen känsla för jakten :va tyskar skulle betala dyrt för att få jaga på vanligt vis.

Jag tror det finns jägare på båda sidaorna av alla sorter, så jag tror inte att det ska kastas sten i glashus från någon sida.:)
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det här med samernas privilegier i Sverige är ju omvänd diskriminering. Dom har massor med extra rättigheter utöver vad en vanlig svensk har. Om en bonde släpper ut en ko på vägen så att den blir överkörd då blir det bonden eller hans försäkring som måste ersätta skadorna på bilen och nåt för kon får han inte av bilisten. När en same släpper ut sina renar på vägen så är det bilisten eller hans försäkringsbolag som måste betala för renen åt lappen.
Nu kan man ju tycka att renar är vilda djur, men i så fall måste väl renar få jagas av alla svenskar under jaktsäsong.

Sen tillkommer ju diverse andra små privilegier dom har som t.ex att få köra MC/fyrhjulingar lite hur som helst i naturen. Vad har MC och helikoptrar med det samiska arvet att göra?

Varför kan inte en vanlig svensk få tillstånd att bedriva rennäring? En same behöver ju inte ens tillstånd för att flytta till Stockholm och starta ett kafe.

Antingen så är dom väl vara svenskar eller också är dom det inte?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hallå,,,, hur var det nu då, du kanske har hört talas om träpatronerna bland annat som bytte sprit mot skog...

Jahaa? Och vad är problemet? Det lärde man sig tidigt som liten att bytt är bytt och kommer aldrig mer tillbaka igen. Tror inte att byteshandel var någonting nytt för en ursame.
Snarare så trode nog samen att han var listig när han lurade till sig gratis sprit för att sälja nåt som man i hans ögon inte kunde äga.

Eller antag att jag säljer månen till dig för ett flak med öl? De flesta skulle nog anse mig vara bedragaren som lurat till mig ett flak öl gratis. Men vad händer om någon ny uppfinning gör att vi snabbt börjar kolonisera månen? Ska jag då kräva tillbaka månen?

Eller jämför med folk som än idag försöker köpa sig evigt liv och en plats i himlen genom att ge vart tionde till någon religon. Blir dom avlurade sina pengar? Eller är det alla andra som efter döden straffas genom att brinna i underjorden som blivit lurade? Var är Smartman?
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
En del säger (elakt, men inte utan fog) att snöskotern och spriten har räddat kungsörnen från utrotning...
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Jahaa? Och vad är problemet? Det lärde man sig tidigt som liten att bytt är bytt och kommer aldrig mer tillbaka igen. Tror inte att byteshandel var någonting nytt för en ursame.
Snarare så trode nog samen att han var listig när han lurade till sig gratis sprit för att sälja nåt som man i hans ögon inte kunde äga.

Eller antag att jag säljer månen till dig för ett flak med öl? De flesta skulle nog anse mig vara bedragaren som lurat till mig ett flak öl gratis. Men vad händer om någon ny uppfinning gör att vi snabbt börjar kolonisera månen? Ska jag då kräva tillbaka månen?

Eller jämför med folk som än idag försöker köpa sig evigt liv och en plats i himlen genom att ge vart tionde till någon religon. Blir dom avlurade sina pengar? Eller är det alla andra som efter döden straffas genom att brinna i underjorden som blivit lurade? Var är Smartman?

Träpatronerna utnyttjade att folk led nöd och det var inte bara samer och det är aldrig schysst att utnyttja folks situationer, sån är jag helt enklelt.
Sen är det så att naturbefolkningar har alltid levat med naturen och de gör det nu med, fast nu krockar det med den kristna världen och kristendomen är en ful fisk förstår du, den är ond.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Får man verkligen skriva så mycket negativt om en folkgrupp utan att det är hets mot folkgrupp och rasism?
 
Nyheter
”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Top