Samåkning Skövde

Tackar! :)

Men det beror ju på att du försöker fota med en fax :va :tungan

Köp en Nikon D700 så ska du se att det blir bra! :banana

D700 vore najs att ha, dock rackarns dyr för en amatör. Jag lurar på att köpa en Nikon D90 med 18-200 VR & inbyggd stabilisator för ca 14.000:-

Har även fått en bra deal på en Nikon 5000 + ett riktigt fint 18-200 objektiv för 14.000:- ordinarie pris ca 17.000:-

Frågan är vilken man ska satsa på. Tips?

Det låter ju för bra för att vara sant! Den får vi boka upp & köra på!!

japp, fredag kanske? eller lördag?
kollade på www.klart.se och vädret ser ok ut.

Ser nu att rutten på kartan inte är helt rätt, men jag hittar igen.

Per, du borde lufta suzukin på vägen nu, häng på..

D700 vore najs att ha, dock rackarns dyr för en amatör. Jag lurar på att köpa en Nikon D90 med 18-200 VR & inbyggd stabilisator för ca 14.000:-

Har även fått en bra deal på en Nikon 5000 + ett riktigt fint 18-200 objektiv för 14.000:- ordinarie pris ca 17.000:-

Om du inte känner behov av vridbar skärm (rätt onödigt då Nikon faktiskt inte kan bygga ordentlig LV) så skulle jag säga D90. Största fördelarna är bättre skärm samt AF-motor i huset vilket öppnar möjligheter för att slänga på lite roliga fasta gluggar. Slänger du på ett objektiv som bara heter AF och inte AF-S på en D5000 blir du utan AF. S'et står för att du har motor i optiken.

Vad gäller objektivet så är det ett fullt dugligt reseobjektiv. Men ska vi snacka optisk kvalitet och snabba slutartider så är du lite fel ute. Fast en fördel med det är att du märker vilka brännvidder du oftast använder så du kan börja uppgradera där. Är du telemänniska är det 70-200/2.8 VR (Alla bilder från tibro är med den) som gäller :yoparty Sjukt snabb AF, stort ljusinsläpp, VR ifall det stora ljusinsläppet inte räcker och självklart superskarp. Det är helt enkelt Guds Glugg :Bugar

Efter ett objektivt brännvidd brukar det vara ett tal. T ex 55-200/4-5.6. De står för ljusinsläppet, ju lägre tal desto större ljusinsläpp. Här har du t ex F/4 vid 55mm och F/5.6 vid 200. Står det bara ett tal har du samma ljusinsläpp genom hela zoomomfånget.

Nikon, va e d? Går d att äta :va Canon ska d va :tummenupp

Håller på o meckar som fan med inställningar av kameran, det är grymt roligt o lära sig.
Hur går det med hojen Lasse, letar du grejer eller har du börjat riva med den?
/Per

Jodå, det går. Fått nått på posten, kan d va bakramen eller framramen :banana Tack för annonsen, klart intressant, frågan e bara va ja hamnar på om ja betalar 500$ totto för china kåpor och vad moms osv blir, nån som har koll?

Last edited:
japp, fredag kanske? eller lördag?
kollade på www.klart.se och vädret ser ok ut.

Ser nu att rutten på kartan inte är helt rätt, men jag hittar igen.

Per, du borde lufta suzukin på vägen nu, häng på..

Jag lyckades faktiskt lokalisera och täta oljeläcket igår så nu är det på gång, det var en obefintlig oring på axeln till vattenpumpen som ställde till det.
Har lite kabeldragning kvar o göra sen kanske det går o åka en sväng med den.
/Per

Nikon, va e d? Går d att äta :va Canon ska d va :tummenupp

Jodå, det går. Fått nått på posten, kan d va bakramen eller framramen :banana Tack för annonsen, klart intressant, frågan e bara va ja hamnar på om ja betalar 500$ totto för china kåpor och vad moms osv blir, nån som har koll?

Såg den o tänkte att det hade nog passat som handsken. kanske finns lite prutmån på dom.
Har ingen koll på totalkostnade på kinakåpor men det var någon här som hade skaffat till sin R1:a (02) han borde ha bra koll.
/Per

Last edited:
Om du inte känner behov av vridbar skärm (rätt onödigt då Nikon faktiskt inte...
...ett tal har du samma ljusinsläpp genom hela zoomomfånget.

Är det inte dags att du skaffar en hoj igen och lägger ner mumbo-jumbot en aning? :tungan

Jag sålde min gamla D80 lite väl billigt och köpte mig en begagnad D300 för 9000kr, ganska ok byte tyckte jag. Finns väl inga riktigt fina 18-200 objektiv är jag rädd..

Och jo, det var jag som köpte kina-kåpor, bara fråga på om det är något jag kan svara på vet jag inte men :)

Jag sålde min gamla D80 lite väl billigt och köpte mig en begagnad D300 för 9000kr, ganska ok byte tyckte jag. Finns väl inga riktigt fina 18-200 objektiv är jag rädd..

Och jo, det var jag som köpte kina-kåpor, bara fråga på om det är något jag kan svara på vet jag inte men :)

Eftersom ny D90 kostar ungefär lika mycket som beggad D300 kan det vara bra att dra lite fördelar med respektive hus.

D90:
Lite mindre och smidigare
Filminspelning (funkar om bra om den står på stativ)
Kör man jpeg blir det bättre resultat än ur D300 enligt vissa

D300:
Vädertätad
Snabb och säker AF
Möjlighet att finjustera AF
Större sökare
Bättre seriebildtagning

Sensorn däremot är den samma...

Nån som ska åka på kullen på söndag, frågan kanske vart uppe tidigare men frågar igen. Funderar på å fota lite

Hade det inte varit för att man har en fabrik att sköta så hade jag hakat på! :)

Nån som ska åka på kullen på söndag, frågan kanske vart uppe tidigare men frågar igen. Funderar på å fota lite

Vi blir väl ett ganska stort gäng från skövde som åker dit. Frågan är bara hur mycket åka det blir, med tanke på väderprognosen.. Man borde skaffa regndäck..

Vi blir väl ett ganska stort gäng från skövde som åker dit. Frågan är bara hur mycket åka det blir, med tanke på väderprognosen.. Man borde skaffa regndäck..

Nä d ser ju inte så lovande ut men å andra sidan så kan d ju vända, har ju varit blandade prognoser tidigare så vi håller tummarna!

Bifogat

• namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    39.8 KB · Visningar: 35
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti