S1000rr problem vid kallstart

j_miller

Sporthojsnörd
Gick med
22 Mar 2012
Ort
lilla edet
Hoj
R1
Jag säger ventiljustering. För litet spel kan ge exakt den här symptomen.

Har ventilerna nyligen justerats så stärker det min teori. Har motorn hydrauliska lyftare utgår min teori.
Ingen ventiljustering är gjord på den på ett bra tag det börjar bli dags för de så sätt men verkstaden bike trollhättan trodde inte de kunde gå sån här effekt men sen kanske jag förklara lite fel när jag va där med de vet jag inte
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Precis, 49 grader efter några startförsök och trots att motorn kändes sval på utsidan, sedan när vi väl fick igång hojen steg tempen.

Lägger till lite mer info fritt ur minnet...

Kollade felkoder, men det enda den klagade på var de två avgasspjällen som var bortkopplade pga att avgassystemet var bytt.

Lufttemperaturmätaren såg ut att ge korrekta värden innan vi bytte den, men gjorde som sagt ingen skillnad.

"camshaft emergency mode" verkade skumt, men lite oklart vad det innebär. Hittade inga andra uppenbara mätvärden relateraded till kamaxelsensor som såg konstiga ut och gjorde som sagt ingen skillnad att byta den.

Fanns säkert 100 olika mätvärden att titta på. Bläddrade igenom flera gånger, men såg inget uppenbart konstigt.

Ingen motorvarningslampa eller liknande. Testade även att lampan funkade. Kopplingssensorn och sensorn till stödet var ok.
Hade varit intressant att grotta mer i camshaft emergency mode.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Hade varit intressant att grotta mer i camshaft emergency mode.
Ja, den var lite skum. Minns inte vad själva parametern hette, detta (cam shaft emergency mode) var alltså ett värde som parametern hade. Får nog kolla på min egen hoj imorgon om jag ser samma sak. Kan ju även vara fullkomligt normalt och bara vara en återspegling av någon inställning för något snarare än en felindikator.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ja, den var lite skum. Minns inte vad själva parametern hette, detta (cam shaft emergency mode) var alltså ett värde som parametern hade. Får nog kolla på min egen hoj imorgon om jag ser samma sak. Kan ju även vara fullkomligt normalt och bara vara en återspegling av någon inställning för något snarare än en felindikator.
Sant. Vad har du för hoj? En likadan?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
På GM v6 så får man camchaft emergency mode då kam kedjan har sträckt sig utanför toleranser, det innebär att kam axel o vevaxel inte längre har rätt positioner o då funkar motorn väldigt nödhjälpligt, tror den varvar 3k max inget laddtrycket osv osv.

Har bmw, n gått mycket?
Är mätarna skruvad?
S1000rr är ju så där haft erkända att ha en del bekymmer med det mesta bla nedgångna kammar.
Tänker också att det kan vara dags att kolla om kam lagringarna skurit lätt o då töjt kedjan, rasade toppar på S1000rr finns ju dokumenterat.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Vill ni som bodde här omkring dra ut och köra en sväng imorgon? Mötas på Preem kl 13 isf tänker jag. Nu är jag på väg till Falkenbergs motorbana för en dag med smc :)

Hojen din funkade väl att köra iaf va?
 

j_miller

Sporthojsnörd
Gick med
22 Mar 2012
Ort
lilla edet
Hoj
R1
På GM v6 så får man camchaft emergency mode då kam kedjan har sträckt sig utanför toleranser, det innebär att kam axel o vevaxel inte längre har rätt positioner o då funkar motorn väldigt nödhjälpligt, tror den varvar 3k max inget laddtrycket osv osv.

Har bmw, n gått mycket?
Är mätarna skruvad?
S1000rr är ju så där haft erkända att ha en del bekymmer med det mesta bla nedgångna kammar.
Tänker också att det kan vara dags att kolla om kam lagringarna skurit lätt o då töjt kedjan, rasade toppar på S1000rr finns ju dokumenterat.
Sånt här är lite utanför min kunskap men hojen låter och går bra bär den väl är igång, den har gått 24**mil
 

j_miller

Sporthojsnörd
Gick med
22 Mar 2012
Ort
lilla edet
Hoj
R1
Vill ni som bodde här omkring dra ut och köra en sväng imorgon? Mötas på Preem kl 13 isf tänker jag. Nu är jag på väg till Falkenbergs motorbana för en dag med smc :)

Hojen din funkade väl att köra iaf va?
Jag kan tyvärr inte, hojen står ganska nerplockad ska ge mig på att byta stiften trotts att de ska va gjort men kan man lita på de ? sen ska jag gå igenom kablar så gott jag kan plus försöka få hit nån som gör en Ventilkoll. Fick ut 2 stift igår och ja dom såg kanske inte så nya ut som killen jag köpte hojen av sa ?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag kan tyvärr inte, hojen står ganska nerplockad ska ge mig på att byta stiften trotts att de ska va gjort men kan man lita på de ? sen ska jag gå igenom kablar så gott jag kan plus försöka få hit nån som gör en Ventilkoll. Fick ut 2 stift igår och ja dom såg kanske inte så nya ut som killen jag köpte hojen av sa ?
Just sådan små saker som gör att man kan misstänka att andra saker inte är som dom skall vara, folk fullagar allt möjligt med gurun på yotube.

När du köpte hojen var den varmkörd då när du kom? För då visste fd ägaren om detta.

Men med en diagnos så bör man kunna läsa ut huruvida kamaxlar/vevaxel står rätt, o är ventiler för tight så kan man ha start problem, har du kollat upp vad besiktningarna innan säger om milen.. Det går att backa mätare på hojar precis som på bilar. Eller byta kluster.
 

j_miller

Sporthojsnörd
Gick med
22 Mar 2012
Ort
lilla edet
Hoj
R1
Just sådan små saker som gör att man kan misstänka att andra saker inte är som dom skall vara, folk fullagar allt möjligt med gurun på yotube.

När du köpte hojen var den varmkörd då när du kom? För då visste fd ägaren om detta.

Men med en diagnos så bör man kunna läsa ut huruvida kamaxlar/vevaxel står rätt, o är ventiler för tight så kan man ha start problem, har du kollat upp vad besiktningarna innan säger om milen.. Det går att backa mätare på hojar precis som på bilar. Eller byta kluster.
Nä asså jag visste att den va svårstartad, tänkte mapp/ecu problem eventuellt så chansa lite när jag köpte den.
Har pratat med ägaren från 2020 flr att få lite mer info och fick väl till mig att de va den bästa hojen han hade haft ?
Sen vet jag att hojen har gått hårt och gått bana/tävling osv
 

Raderad medlem 51742

Guest
Kollade på min hoj nu för att se om även jag hade "camshaft emergency mode", men den har en annan motorstyrenhet så det var inte samma uppsättning mätvärden. Hade bara ett 30-tal att välja på jämfört med ca 100 på j_millers RR. Fanns ingenting som hade med kamaxlar att göra som jag kunde se. Verkade även vara en annan sorts kamaxelgivare.

Kan ju bero på skillnader mellan R- och RR-motorerna, men kanske också för att min är 5 år nyare.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Har en bekant med en S1000rr o dom är känsliga, bmw bygger in allsköns skit som påverkar varandra hel i onödan.

Hans qs knapp på styret blev uppenbart glapp o hojen går ej, bara att byta hela el delen i handtaget 6000 spänn ungefär.

Vinst o förlust satt han med en dremmel och slipade fram tryckknapp i epoxyn o bytte till en ny från Elfa för 12 spänn o sedan gick hojen perfekt igen.

BMW har en förmåga att komplicera saker bara för att.

Jag tycker absolut du skall åka o diagnoserna den på bike. Då vet du o jag inbillar mej att i det fallet struntar bike om du kommer med hojen kåplös det sparar mycket jobb.

För att börja tro en massa och inte veta då kan man skapa bekymmer, tro mej, jag har pillat i många saker där folk tycker att en riktig karl kan själv, o det kan bli jätte dyrt.

Kolla komprisionen när du ändå gräver, värdena där kan skvallra om en del möjliga saker som kan vara fel
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nä asså jag visste att den va svårstartad, tänkte mapp/ecu problem eventuellt så chansa lite när jag köpte den.
Har pratat med ägaren från 2020 flr att få lite mer info och fick väl till mig att de va den bästa hojen han hade haft ?
Sen vet jag att hojen har gått hårt och gått bana/tävling osv
Ptjaa, egentligen är väl ventilkoll vid 3 000 mil enligt https://www.s1000r.co.uk/index.php?topic=5312.0 och enligt tråden krävdes på en av hojarna rätt ordentlig justering, framför allt på avgassidan. Med tanke på hojens historik skulle jag i vart fall tidigarelägga servicen och samtidigt passa på att mäta upp kamkedjan. Är ventilspelen okey, kam och -lager okulärt kollade för slitage, hojen har nya tändstift, fräscha filter och olja vet Du i vart fall att förutsättningarna är rätt. Och när Du ändå har tändstiften ute - passa på att kolla kompressionen enligt Moddlarens post ovan.

Mina 2p, lycka till?
 
Last edited:

j_miller

Sporthojsnörd
Gick med
22 Mar 2012
Ort
lilla edet
Hoj
R1
Ptjaa, egentligen är väl ventilkoll vid 3 000 mil enligt https://www.s1000r.co.uk/index.php?topic=5312.0 och enligt tråden krävdes på en av hojarna rätt ordentlig justering, framför allt på avgassidan. Med tanke på hojens historik skulle jag i vart fall tidigarelägga servicen och samtidigt passa på att mäta upp kamkedjan. Är ventilspelen okey, kam och -lager okulärt kollade för slitage, hojen har nya tändstift, fräscha filter och olja vet Du i vart fall att förutsättningarna är rätt. Och när Du ändå har tändstiften ute - passa på att kolla kompressionen enligt Moddlarens post ovan.

Mina 2p, lycka till?
Yes ska slänga i nya stift va lite hårdare stift i nu 90 va de och ska slänga i 80 bmw original stift sen hoppas jag att få hjälp med venlilkoll av en kille imorgon så kan man utesluta dom 2 ifall de inte hjälper då.
Har inte grejer qtt göra komptest så får avvakta med de.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Yes ska slänga i nya stift va lite hårdare stift i nu 90 va de och ska slänga i 80 bmw original stift sen hoppas jag att få hjälp med venlilkoll av en kille imorgon så kan man utesluta dom 2 ifall de inte hjälper då.
Har inte grejer qtt göra komptest så får avvakta med de.

Komptest kan visa på låg komp o då kan det väldigt sällan dock bli så att när du nött på starten så motorn är uppe i 40-45 grader kan kompen ha stigit så att den startar.

Väldigt enkel felsökning
 

j_miller

Sporthojsnörd
Gick med
22 Mar 2012
Ort
lilla edet
Hoj
R1
Komptest kan visa på låg komp o då kan det väldigt sällan dock bli så att när du nött på starten så motorn är uppe i 40-45 grader kan kompen ha stigit så att den startar.

Väldigt enkel felsökning
Ja jag hade gärna gjort de men har som sagt inte grejer till att göra de och känner ingen som har så får ta den till verkstad för den biten. Ska se om jag kan ladda upp en film på hur den beter sig de kan ju vara helt självklart för nån om man ser en film
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Är det någon komp i den alls? Det låter som att startmotorn snurrar motorn helt motståndslöst.

Jag hade löst ett komp test först av allt.
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top