S1000rr problem vid kallstart

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag trodde limp mode bara gick in i samband med en felkod?

Jag skulle testa att kolla gnistan när hojen är kall.
Njae, de har en mapp som används när värdena blir extrema - min Daytona 675 hade ingen direkt ”limp mode” men en väldigt konservativ mapp som användes i de lägena - felkod eller ej.
 

j_miller

Sporthojsnörd
Gick med
22 Mar 2012
Ort
lilla edet
Hoj
R1
Vilken mysig tråd att läsa på morgonkvisten. j_millerber om hjälp och CFr samt 4Life sluter upp för att hjälpa j_miller i nöd! Det gjorde mig glad :)
Eller hur, jag är grymt tacksam för all denna hjälp, för i nöd kan man minst sagt säga att jag är ?
 

Raderad medlem 61114

Guest
@4Life Om du kan komma förbi samtidigt som mig kanske vi kan försöka lösa felsökningen ihop. Jag har en del utrustning för felsökning, verkstadsmanual och nästan samma hoj, men är ingen motorexpert.
Jag är ingen expert tyvärr, jag var vara sällskapssjuk ? Dock fick jag mina egna problem, sprillans ny Volvo och dragkroken lägger av... Tack Bilia som kan hjälpa mig om 3 veckor ? Jagar vidare... Någon som vet vem som kan ladda om mjukvaran idag?
 

j_miller

Sporthojsnörd
Gick med
22 Mar 2012
Ort
lilla edet
Hoj
R1
Jag är ingen expert tyvärr, jag var vara sällskapssjuk ? Dock fick jag mina egna problem, sprillans ny Volvo och dragkroken lägger av... Tack Bilia som kan hjälpa mig om 3 veckor ? Jagar vidare... Någon som vet vem som kan ladda om mjukvaran idag?
Aj då har du kollat med stendhals om dom kan hjälpa dig ?
 

j_miller

Sporthojsnörd
Gick med
22 Mar 2012
Ort
lilla edet
Hoj
R1
Öppnar för fler förslag, fick hjälp av CFr att felsöka i flera timmar så gott vi kunde och hann, bytte även kammaxelgivare och luftburksgivare utan resultat.
@CFr Om jag inte minns fel så stod olje tempen i 49c efter att ha provat starta nån gång bara dock så verka sensorn funka när den va igång så är nog inte den.
Stod även camshaft emergency mode men förstod inte om den va i det eller om de va något som fanns i appen bara. Bomba med tips och trix pls
 

j_miller

Sporthojsnörd
Gick med
22 Mar 2012
Ort
lilla edet
Hoj
R1
Prova även att ha pumpen igång helt men den start inte ändå, den tänder till ibland men går lixom inte igång
 

Raderad medlem 51742

Guest
Öppnar för fler förslag, fick hjälp av CFr att felsöka i flera timmar så gott vi kunde och hann, bytte även kammaxelgivare och luftburksgivare utan resultat.
@CFr Om jag inte minns fel så stod olje tempen i 49c efter att ha provat starta nån gång bara dock så verka sensorn funka när den va igång så är nog inte den.
Stod även camshaft emergency mode men förstod inte om den va i det eller om de va något som fanns i appen bara. Bomba med tips och trix pls
Precis, 49 grader efter några startförsök och trots att motorn kändes sval på utsidan, sedan när vi väl fick igång hojen steg tempen.

Lägger till lite mer info fritt ur minnet...

Kollade felkoder, men det enda den klagade på var de två avgasspjällen som var bortkopplade pga att avgassystemet var bytt.

Lufttemperaturmätaren såg ut att ge korrekta värden innan vi bytte den, men gjorde som sagt ingen skillnad.

"camshaft emergency mode" verkade skumt, men lite oklart vad det innebär. Hittade inga andra uppenbara mätvärden relateraded till kamaxelsensor som såg konstiga ut och gjorde som sagt ingen skillnad att byta den.

Fanns säkert 100 olika mätvärden att titta på. Bläddrade igenom flera gånger, men såg inget uppenbart konstigt.

Ingen motorvarningslampa eller liknande. Testade även att lampan funkade. Kopplingssensorn och sensorn till stödet var ok.
 

j_miller

Sporthojsnörd
Gick med
22 Mar 2012
Ort
lilla edet
Hoj
R1
Och skulle nån som är duktig på sånt här råka välja lägga en tim eller två och hjälpa till så ger jag självklart en slant ?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag frågade även ChatGPT som svarade så här ?

The problem you're experiencing with your BMW S1000RR can be attributed to various potential causes. It's beneficial that you've started troubleshooting by checking the sensors since these provide crucial data to the ECU for optimum engine performance. Now let's consider other potential causes:

  1. Battery: Check the condition of the battery, as a weak battery might not provide enough power to turn the starter motor and run the ignition system at the same time, especially when the engine is cold.
  2. Spark Plugs: This can be a common cause of cold-starting problems. If the spark plugs are old or fouled, they may struggle to create a spark when the engine is cold. A gap that is out of specification, or buildup on the plugs can also affect performance.
  3. Fuel System: If the fuel pump, fuel filter, fuel injectors, or pressure regulator are not functioning properly, it could also cause problems with cold starts. Also, the condition of the fuel in your bike is essential. If the fuel is old or contaminated, it may cause starting problems.
  4. Engine Coolant Temperature Sensor (ECT): This sensor helps the ECU determine the fuel mixture needed based on the engine's temperature. If the ECT is malfunctioning, the ECU might provide a lean mixture that could cause hard starts when the engine is cold.
  5. Compression: If there are compression issues, such as with the piston rings, valves, or cylinder head, then the engine may struggle to start when cold. You may need a compression test to diagnose this.
  6. Idle Air Control System: If the idle air control system is not functioning properly, it could cause hard starting. This system allows the engine to idle smoothly by controlling the amount of air that gets into the engine.
Since your bike runs fine when it's warm, this hints at a potential issue with a sensor (even if no fault codes are being produced) or the fuel system. You may want to have a professional mechanic inspect these systems thoroughly, especially if you've tried the above steps without any success.
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Jag säger ventiljustering. För litet spel kan ge exakt den här symptomen.

Har ventilerna nyligen justerats så stärker det min teori. Har motorn hydrauliska lyftare utgår min teori.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Haha start kablar ?
Mitt första batteri vek ner sig en dag i januari. Då hade det funkat klockrent i flera år oavsett utetemperatur. Startmotorn snurrade på precis som vanligt.
Laddade batteriet, samma igen. Full sprutt på startmotorn men den tände bara till någon enstaka gång. Laddade batteriet igen och rullade ner hojen i tvätthallen. Efter tvätt och rumstemperatur startade den motvilligt efter några försök.
Ett tecken på att batteriet inte räcker till var, trots avstängt lyse, att klockan nollställs till 01:00 och att trippmätarna nollställs.

Nytt batteri med rätt mått men färre cca och den startade direkt varje gång efter det. Lyset alltid på, ingen nollställning av klocka eller tripp.

TDM med insprutning. Krämen räcker till startmotor och soppa men inte till tändning.

Ett nytt batteri kan kanske vara en bra idé. Iofs beroende på vad startkablarna var kopplade till.
 

j_miller

Sporthojsnörd
Gick med
22 Mar 2012
Ort
lilla edet
Hoj
R1
Mitt första batteri vek ner sig en dag i januari. Då hade det funkat klockrent i flera år oavsett utetemperatur. Startmotorn snurrade på precis som vanligt.
Laddade batteriet, samma igen. Full sprutt på startmotorn men den tände bara till någon enstaka gång. Laddade batteriet igen och rullade ner hojen i tvätthallen. Efter tvätt och rumstemperatur startade den motvilligt efter några försök.
Ett tecken på att batteriet inte räcker till var, trots avstängt lyse, att klockan nollställs till 01:00 och att trippmätarna nollställs.

Nytt batteri med rätt mått men färre cca och den startade direkt varje gång efter det. Lyset alltid på, ingen nollställning av klocka eller tripp.

TDM med insprutning. Krämen räcker till startmotor och soppa men inte till tändning.

Ett nytt batteri kan kanske vara en bra idé. Iofs beroende på vad startkablarna var kopplade till.
Batteriet ska va nytt, *enligt förra ägaren* plus noll ställer sig aldrig eller något sånt.
Hade start kablarna på bil batteriet så tycker att de borde vara mer än nog med kräm på de
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top