S1000RR dog under körning - möjliga orsaker?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
S1000RR 2011 ~3500mil

Har gjort någon timme av laglig och oinspirerad körning när motorn plötsligt dör på en raksträcka.

Höll jämn gas i cirka 90km/h på sexans växel och rörde inga reglage när det hände. Klustret visar inga felindikatorer.

Hojen rullar inte igång sig själv, men när jag trycker in kopplingen och drar startmotorn så går den igång på nytt och fortsätter som inget.

Jag har precis bytt till mig denna hoj via en handlare, så har ingen aning om något kan ha strulat tidigare.

Jag har prövat att starta den, hålla inne koppling, lägga i växel och rycka i stödet, för att kolla om brytaren till stödet verkade glappig, men allt verkade i sin ordning.

Mig veterligen så är inte quickshiftern aktiv på sexans växel, så jag tror inte att det beror på det.

Tar tacksamt emot gissningar på möjliga felkällor då jag är många mil hemifrån. Inte kul att motorn dör helt slumpmässigt.
 
Inget roligt. Har tyvärr ing råd om felsökning utöver det du gjort. Men sen när du kommer hem kanske läge prata med handlaren för nån garanti finns väl? Känns ju sådär att en bra hoj bara dör. Kanske nåt av BMW-s osköna elproblem som vissa fordon drabbas av.
 
Tappade kontakten med nyckeln?
Någon glappkontakt nånstans?
 
Inget roligt. Har tyvärr ing råd om felsökning utöver det du gjort. Men sen när du kommer hem kanske läge prata med handlaren för nån garanti finns väl? Känns ju sådär att en bra hoj bara dör. Kanske nåt av BMW-s osköna elproblem som vissa fordon drabbas av.
Har tre månaders garanti och kommer absolut prata med handlaren. Men just nu har handlaren två veckors semester och jag är många mil hemifrån.
Kan jag se över något själv som undviker att detta händer igen på hemvägen är det väldigt tacksamt!
 
Tappade kontakten med nyckeln?
Någon glappkontakt nånstans?
Jag skulle tro att nyckelproblem ger EWS-fel i klustret. Kan absolut vara glappkontakt, frågan är var man börjar titta någonstans.

Kan tillägga att tanken var fylld med färsk 95-oktan från en välbesökt mack, på sin höjd var det 2 liter gammal soppa som blandades ut.
 
Såna här gånger kan det vara väldigt behändigt att ha en GS-911.

Har den säkringar, eller har den som min, sensorer som stänger av respektive slinga om något drar för mycket ström? I så fall kanske det var fråga om någon krypström eller kärvande soppapump som momentant drog för mycket ström.

Hur fick du igång hojen igen?
 
När jag kom fram och stängde av lät hojen så här. Jag tror inte det är relaterat och har ingen aning om vad ljudet är. Kokande vatten och luft i systemet?

Expansionskärlet är fyllt som det ska och jag såg ingen onormal temperatur.
 
Last edited:
Såna här gånger kan det vara väldigt behändigt att ha en GS-911.

Har den säkringar, eller har den som min, sensorer som stänger av respektive slinga om något drar för mycket ström? I så fall kanske det var fråga om någon krypström eller kärvande soppapump som momentant drog för mycket ström.

Hur fick du igång hojen igen?
Jag drog in kopplingen och körde startmotorn, så gick den igång igen.

Men den rullade inte igång av sig själv. Prövade att dra lite i gasen, men absolut inget hände.

Jag tror hojen har säkringar, men får googla med telefonen och se hur soppapumpen är säkrad.

Ja, en GS-911 skulle absolut vara behändigt, men även om jag haft en hade den nog inte följt med ut på roadtrip. Då detta är min andra strulande s1000rr börjar jag överväga att gå över till japanerna istället.
 
Jag drog in kopplingen och körde startmotorn, så gick den igång igen.

Men den rullade inte igång av sig själv. Prövade att dra lite i gasen, men absolut inget hände.

Jag tror hojen har säkringar, men får googla med telefonen och se hur soppapumpen är säkrad.

Ja, en GS-911 skulle absolut vara behändigt, men även om jag haft en hade den nog inte följt med ut på roadtrip. Då detta är min andra strulande s1000rr börjar jag överväga att gå över till japanerna istället.
Jag har vänner med samma typ av hoj du har o deras bråkar satan också.
 
Jag skulle tro att nyckelproblem ger EWS-fel i klustret. Kan absolut vara glappkontakt, frågan är var man börjar titta någonstans.

Kan tillägga att tanken var fylld med färsk 95-oktan från en välbesökt mack, på sin höjd var det 2 liter gammal soppa som blandades ut.
Tankar du hojen med 95 oktan??
 
Om instrumenten inte dog skulle jag killgissa på bränslepump.

Har inte koll på just S1000RR men bränslepump är inte ett okänt problem för BMW på andra modeller. Skulle också kunna vara vacum i tanken, kan ju ge liknande symptom.
 
Om instrumenten inte dog skulle jag killgissa på bränslepump.

Har inte koll på just S1000RR men bränslepump är inte ett okänt problem för BMW på andra modeller. Skulle också kunna vara vacum i tanken, kan ju ge liknande symptom.
Instrumentet var igång. Inga felmeddelanden/indikatorer.

Köper absolut bränslepump som teori, men om det är pumpen, varför skulle det hjälpa att köra startmotor istället för att bara låta den rulla igång igen?


Tankar du hojen med 95 oktan?
?
Ja. Hojen är ny för mig och jag vill vara säker på att få fräsch soppa. Större åtgång på 95 oktan och hojen behöver inte mer.
 
Det är inte quckshiften som strular?
Eller att du satt med foten på pedalen?
 
Det är inte quckshiften som strular?
Eller att du satt med foten på pedalen?
Ganska säker att jag inte hade foten på pedalen.
Quickshiftern beter sig som den ska i övrigt.

Jag kan inte provocera fram något genom att peta på pedalen eller hålla upp den. I sexan verkar quickshiftern inaktiv.
 
Tankar du hojen med 95 oktan??
BMW S1000RR var en av några hojar som klarade full fart på Nardobanan (2010?) på italiensk 95 Oktan.
Hojen har knacksensor som automatiskt jysterar tändningen vid knackning.
De andra som klarade sig med 95 Oktan var Honda CBR1000RR, Kawasaki ZX-10R, Ducati "1000".

De som inte klarade det utan fick problem var KTM 1000 (där det står i instruktionen att hojen vid hårdkörning ska köras på 98 Oktan. GSX-R 1000 som sköt 3ans vevstake, Yamaha R1 som överhettade och MV Augusta'n som hade en tendens hoppa ur växel och journalisterna avstod från att sitta på hojen i upp mot 300 km/h när växellådan strular. Om jag minns rätt.

I följande års Nardotester tror jag man kört på 100 Oktan racesoppa och då håller hojarna.
Tankar själv 98 Oktan innan inspirerad körning. För säkerhets skull.
 
Du körde väl inte över något gupp som löste ut sidostödet ?
Kontrollera att polskorna är dragna på batteriet. (Att hojen startar på batteriet hindrar inte glappkontakt pga vibrationer med motorn igång.)
 
Du körde väl inte över något gupp som löste ut sidostödet ?
Kontrollera att polskorna är dragna på batteriet. (Att hojen startar på batteriet hindrar inte glappkontakt pga vibrationer med motorn igång.)
Nej, inga gupp. Plan rak väg.

Ska se om jag kan få mig en titt på batteriet.
 
Jag drog in kopplingen och körde startmotorn, så gick den igång igen.

Men den rullade inte igång av sig själv. Prövade att dra lite i gasen, men absolut inget hände.

Jag tror hojen har säkringar, men får googla med telefonen och se hur soppapumpen är säkrad.

Ja, en GS-911 skulle absolut vara behändigt, men även om jag haft en hade den nog inte följt med ut på roadtrip. Då detta är min andra strulande s1000rr börjar jag överväga att gå över till japanerna istället.
Var precis tänkt å fråga för jag hade för mig att du haft motorstrul innan på en 1000rr usch inte skoj nånstans
 
Du körde väl inte över något gupp som löste ut sidostödet ?
Kontrollera att polskorna är dragna på batteriet. (Att hojen startar på batteriet hindrar inte glappkontakt pga vibrationer med motorn igång.)
Att kolla pol-skorna(nog för att polskor kan vara vackra:tungan) kan uppfattas som ett långskott. Men jag har varit med om just som du beskriver att hojen dog(i kurva, bara för att en halv sekund efter gå som vanligt igen:gnissla). Då var det ena pol-skon som behövde dras åt.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top