S1000RR dog under körning - möjliga orsaker?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Att kolla pol-skorna(nog för att polskor kan vara vackra:tungan) kan uppfattas som ett långskott. Men jag har varit med om just som du beskriver att hojen dog(i kurva, bara för att en halv sekund efter gå som vanligt igen:gnissla). Då var det ena pol-skon som behövde dras åt.
Har hänt mig också. Men, på moderna hojar med sjukt mycket integrerade system och elektronik känns det som att det kan vara en uppsjö av problem som ger såna symptom.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Kan passa på att flika in en annan fråga. Vid ett tillfälle slängde jag i ettan och motorbromsade, vilket gick några sekunder innan ettan flög ur och neutralen åkte i.

Något sådant har aldrig hänt mig innan på någon annan hoj, har däremot lyckats få falsk neutral vid uppväxling och gaspådrag ett par gånger genom åren, men inte att den kastar ur vid motorbroms.

Lyckades jag tabba mig med att få i ettan eller kan det tyda på något annat?

Ingen som har gissning om vad detta ljudet (allt avstängt, nyckel ur) kan vara? Detta var alltså efter två timmar oinspirerad körning och samma körning där motorn dör. Aldrig hört ett liknande ljud från min gamla s1000rr.

Att kolla pol-skorna(nog för att polskor kan vara vackra:tungan) kan uppfattas som ett långskott. Men jag har varit med om just som du beskriver att hojen dog(i kurva, bara för att en halv sekund efter gå som vanligt igen:gnissla). Då var det ena pol-skon som behövde dras åt.
För att vara tydlig så fortsatte den inte att gå som vanligt. Jag rullade en stund och vred på rullen utan att något hände, innan jag kopplade ur och körde startmotorn.

Hade det glappat tycker jag hojen borde ha rullat igång motorn av sig själv, men det gjorde den inte.

Men jag ska ta mig förbi biltema imorgon och köpa torx så jag verkligen är tvärsäker på att saker sitter som de ska under sadeln.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Kan passa på att flika in en annan fråga. Vid ett tillfälle slängde jag i ettan och motorbromsade, vilket gick några sekunder innan ettan flög ur och neutralen åkte i.

Något sådant har aldrig hänt mig innan på någon annan hoj, har däremot lyckats få falsk neutral vid uppväxling och gaspådrag ett par gånger genom åren, men inte att den kastar ur vid motorbroms.

Lyckades jag tabba mig med att få i ettan eller kan det tyda på något annat?

Ingen som har gissning om vad detta ljudet (allt avstängt, nyckel ur) kan vara? Detta var alltså efter två timmar oinspirerad körning och samma körning där motorn dör. Aldrig hört ett liknande ljud från min gamla s1000rr.


För att vara tydlig så fortsatte den inte att gå som vanligt. Jag rullade en stund och vred på rullen utan att något hände, innan jag kopplade ur och körde startmotorn.

Hade det glappat tycker jag hojen borde ha rullat igång motorn av sig själv, men det gjorde den inte.

Men jag ska ta mig förbi biltema imorgon och köpa torx så jag verkligen är tvärsäker på att saker sitter som de ska under sadeln.

Liknande problem var ett inte helt ovanligt på Ducati-modellen jag hade tidigare. Dels falska neutraler mellan femman och sexan men också att tvåan ”hoppade ur” till en falsk neutral mellan tvåan och trean vid motorbromsning, så det kan absolut hända. Därmed inte sagt att det är bra, var rätt läskigt när det hände mig vid ingången till en kurva på bana.
 

essge

Medlem
Gick med
20 Mar 2010
Ort
Timmele
Hoj
2021 BMW K1600GT, 1985-Yamaha XT350
Inte så enkelt att det är start-stoppknappen som strular? Kan förklara att den inte gick igång innan du tryckte på startknappen.
 

mistblind

Medlem
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Göteborg
Hoj
Tuono V4R
S1000RR 2011 ~3500mil

Har gjort någon timme av laglig och oinspirerad körning när motorn plötsligt dör på en raksträcka.

Höll jämn gas i cirka 90km/h på sexans växel och rörde inga reglage när det hände. Klustret visar inga felindikatorer.

Hojen rullar inte igång sig själv, men när jag trycker in kopplingen och drar startmotorn så går den igång på nytt och fortsätter som inget.

Jag har precis bytt till mig denna hoj via en handlare, så har ingen aning om något kan ha strulat tidigare.

Jag har prövat att starta den, hålla inne koppling, lägga i växel och rycka i stödet, för att kolla om brytaren till stödet verkade glappig, men allt verkade i sin ordning.

Mig veterligen så är inte quickshiftern aktiv på sexans växel, så jag tror inte att det beror på det.

Tar tacksamt emot gissningar på möjliga felkällor då jag är många mil hemifrån. Inte kul att motorn dör helt slumpmässigt.
Va det möjligtvis dig jag såg ståendes med hojen vid en busshållplats i Frölunda?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
När jag kom fram och stängde av lät hojen så här. Jag tror inte det är relaterat och har ingen aning om vad ljudet är. Kokande vatten och luft i systemet?

Expansionskärlet är fyllt som det ska och jag såg ingen onormal temperatur.
Ang de underliga ljudet så låter de som kylarlocket släpper ut övertryck till expansionskärlet. De kan va blåst toppackning som ex!!!
Motorstoppet kan som sagt bero på någon form av strömbrist. De kan även va dåligt batteri som kortsluter då o då = spänningen för låg. Hur kunde den då starta med startmotor? När man trycker in startknappen så chockas batteriet såpass att den kan ge ström till start en korta stund,, men när hojen väl startats och batteriet ska gå på tomg såattsäga kan de va för låg spänning. Mät spänningen med motor igång ,den bör vara på 13,5-14,3 volt. Loigger den på bara 11-12,5 kan de va boven.
Hursom så lämna tillbaka den där hojen för gott så fort du kommer hem.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag vet inte om jag missuppfattar dig angående bensinen och när du sist tankade, men jag blir alltid misstänksam när problem inträffar efter tankning.

Fler än en snöskoter har felsökts grundligt på grund av allehanda driftsproblem, bara för att komma till slutsatsen att det är diesel eller vatten i bränsletanken.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag vet inte om jag missuppfattar dig angående bensinen och när du sist tankade, men jag blir alltid misstänksam när problem inträffar efter tankning.

Fler än en snöskoter har felsökts grundligt på grund av allehanda driftsproblem, bara för att komma till slutsatsen att det är diesel eller vatten i bränsletanken.
Kan vara övertydlig så undviker vi missförstånd.

När jag provkörde hojen hos handlare fick jag tillåtelse att ta en lite längre sväng. Då reserven tändes nästan direkt tankade jag i 3-4 liter extra 95-oktan på en bensinstation en bit utanför stan. Jag fortsåtter sedan min provtur utan problem.

Jag bestämde mig för att köpa denna hojen och kör sedan ett par kortare turer, även dessa utan problem.

Innan avfärd till min långtur är det cirka 2 liter soppa kvar i tanken, jag åker då till en välbesökt bensinstation och fyller tanken full med 95-oktan. Dvs runt 12 liter färsk soppa.
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Ang de underliga ljudet så låter de som kylarlocket släpper ut övertryck till expansionskärlet. De kan va blåst toppackning som ex!!!

Motorstoppet kan som sagt bero på någon form av strömbrist. De kan även va dåligt batteri som kortsluter då o då = spänningen för låg. Hur kunde den då starta med startmotor? När man trycker in startknappen så chockas batteriet såpass att den kan ge ström till start en korta stund,, men när hojen väl startats och batteriet ska gå på tomg såattsäga kan de va för låg spänning. Mät spänningen med motor igång ,den bör vara på 13,5-14,3 volt. Loigger den på bara 11-12,5 kan de va boven.
Hursom så lämna tillbaka den där hojen för gott så fort du kommer hem.
Det lät som ljudet kom någonstans kring radiator/expansionskärl. Men jag antar att en toppackning som är blåst i ena hörnet också skulle låta från det området.
Men borde inte hojen ryka och tappa kylvatten om toppen är kass? Om det är kylarlocket som släpper ut övertryck, är det ett normalt ljud eller är kylarlocket kass?

Får kolla och mäta på batteriet när jag är tillbaka. Men när jag skummade kvitton i samband med köp så ska det sitta ett BMW OEM (Yuasa) som är två år gammalt i hojen. Det har aldrig känts trött i att driva runt startmotorn, så i så fall är batteriet defekt snarare än slut tänker du?

Tror inte det är så enkelt som att bara lämna tillbaks hojen tyvärr. Kanske kan jag få tillbaka min s1000rr med inte helt hundra koppling som jag lämnade i inbyte. (Handlaren har reparerat den kopplingen flertalet gånger, så ingen blåsning från min sida).

Idag har jag kört 14 mil, utan att få plötsliga motorstopp, konstiga ljud eller växel 1 som flyger ur vid motorbroms. Det var förvisso spöregn, så garanterat lägre temperaturer.
 
Last edited:

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Det lät som ljudet kom någonstans kring radiator/expansionskärl. Men jag antar att en toppackning som är blåst i ena hörnet också skulle låta från det området.
Men borde inte hojen ryka och tappa kylvatten om toppen är kass? Om det är kylarlocket som släpper ut övertryck, är det ett normalt ljud eller är kylarlocket kass?

Får kolla och mäta på batteriet när jag är tillbaka. Men när jag skummade kvitton i samband med köp så ska det sitta ett BMW OEM (Yuasa) som är två år gammalt i hojen. Det har aldrig känts trött i att driva runt startmotorn, så i så fall är batteriet defekt snarare än slut tänker du?

Tror inte det är så enkelt som att bara lämna tillbaks hojen tyvärr. Kanske kan jag få tillbaka min s1000rr med ofixbar koppling som jag lämnade i inbyte. (Handlaren har reparerat den kopplingen flertalet gånger, så ingen blåsning från min sida. Han vet precis vad han tog in).

Idag har jag kört 14 mil, utan att få plötsliga motorstopp, konstiga ljud eller växel 1 som flyger ur vid motorbroms.
Var står din gamla hoj, mest så ingen av oss här köper den i tron att det är en hoj att lita på.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Var står din gamla hoj, mest så ingen av oss här köper den i tron att det är en hoj att lita på.
Den gamla är en gul s1000rr 2011 som står i Göteborgsområdet. Cirka 3400 mil på mätaren, svart ruta och kolfiber på svingen. Är man osäker kan man skicka pm till mig.

Problemet med den gamla hojen var att kopplingsgreppet får ett allt större spel ju varmare hojen är, vilket gör att dragläget kryper närmre handtaget. Hårt körd på högsommardagar börjar den till slut krypa något.

Problemet är ganska marginellt i nuvarande form och jag tror till och med man blir av med det om man överspänner vajern något när den är kall.

Men jag tröttnade på att det inte blev helt perfekt efter jag kastat för mycket tid och pengar på den. Kunde inte ta en enda åktur utan att hela tiden tänka på kopplingen och provkänna på spelet.

Då jag dessutom rättat till en hel del annat på den fick jag till slut nog och ville inte se den mer. Den kommer aldrig kännas rätt för mig,

Är man nyfiken på kopplingsstrulet i sin helhet från början till nu så har jag en lång tråd här:
 
Last edited:

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Den gamla är en gul s1000rr 2011 som står i Göteborgsområdet. Cirka 3400 mil på mätaren, svart ruta och kolfiber på svingen. Är man osäker kan man skicka pm till mig.

Problemet med den gamla hojen var att kopplingsgreppet får ett allt större spel ju varmare hojen är, vilket gör att dragläget kryper närmre handtaget. Hårt körd på högsommardagar börjar den till slut krypa något.

Problemet är ganska marginellt i nuvarande form och jag tror till och med man blir av med det om man överspänner vajern något när den är kall.

Men jag tröttnade på att det inte blev helt perfekt efter jag kastat för mycket tid och pengar på den. Kunde inte ta en enda åktur utan att hela tiden tänka på kopplingen och provkänna på spelet.

Då jag dessutom rättat till en hel del annat på den fick jag till slut nog och ville inte se den mer. Den kommer aldrig kännas rätt för mig,

Är man nyfiken på kopplingsstrulet i sin helhet från början till nu så har jag en lång tråd här:
Lider med dig att du har fått tag i 2 hojar på rad som spökar för dig.
Tack för ditt svar och hoppas att du får rätt på nuvarande hoj och att ni därmed får många mil ihop.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Uppdatering:
Expansionskärlet ser nästan tomt ut idag, under low-markeringen. Nästan 100% säker på att det var vid fullmarkeringen när jag skapade tråden.

Tänker att det kan betyda ett par saker(?)
Luft i systemet som försvunnit - kan förklara lätet
Läckage. - Ser inga spår av kylarvätska.
Otät topp. - Ingen synlig rök.

7D294923-376F-4FBF-981E-DBFE0FEA99DE.jpeg

Har avverkat ytterligare 15 mil idag. En bit inspirerat på småvägar och över hela öland i laglig hastighet.

Motorn har inte dött.

Hojen blev rejält varm, men de underliga ljuden har inte återkommit.

Ingen nedväxling har trillat ur heller, så kanske var den biten på mig.

köpte torx och kollade till batteriet. Inget fel på polskorna. Ingen oxid och de sitter ordentligt skruvade.
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Idag skulle jag köra vidare, men däcket visade sig ha slut på luft och ha 7(!) hål. Kontaktade försäkringsbolaget som påpekade att jag fått körförbud pga besiktningen gick ut idag. Kan ju tycka att handlaren borde påpekat att det bara var ett par dagar kvar före besiktning.

Ska bärga den till en mc-firma i Kalmar, så får vi se om jag får besiktningstid imorgon. Så får jag hoppas den går igenom besiktningen med.

Det har varit en ”spännande” vecka med min nya s1000rr detta.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ska bärga den till en mc-firma i Kalmar, så får vi se om jag får besiktningstid imorgon.
Opus Kalmar första lediga tid Onsdag. Bilprovningen Oskarshamn första ledig tisdag näst-nästa vecka. Du lär nog försöka med drop-in (åk dit till 07:00) trots att det står att det inte är tillgängligt.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
historien fortsätter.

Jag lyckades få ihop en dejt som sovplats i Kalmar!

Verkstan sa att den omöjligt kunde bli fixad idag, men med övertalning löste det sig. Fräscht bakdäck och påfylld kylarvätska.

Hittade till slut en besiktning i borgholm 20 minuter efter att jag fått ut hojen från verkstan. Det blev en kvick och inspirerad tur i ösregnet, men inte tillräckligt kvick. Lyckades övertala den snälla besiktningsmannen! Blanka papper.
 
Last edited:

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Jag hade exakt samma problem på 2011 S1000RR och blev tvungen att byta hela startknappshuset runt handtaget. Ett känt problem som någon tidigare påpekat.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag hade exakt samma problem på 2011 S1000RR och blev tvungen att byta hela startknappshuset runt handtaget. Ett känt problem som någon tidigare påpekat.
Läst om detta vid googling. Försökt pilla och känna om jag kunde trigga ett fel, men inte lyckats.

Kunde du återskapa felet på något sätt?

Kört över 30 mil idag utan att det hänt igen, så det är minst sagt svårt att felsöka.
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Lagom tills jag ska över till Visingsö tänds ”DWA” i klustret. Åh nej, inte mer problem, det räcker nu.

Men enligt google ska detta bara vara interna knappcellsbatterier i larmet. Hoppas det inte är något mer komplicerat än så.

Tills vidare drog jag ur kablaget till larmet, vilket fick DWA-varningen att släckas.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top