S1000RR dog under körning - möjliga orsaker?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
S1000RR 2011 ~3500mil

Har gjort någon timme av laglig och oinspirerad körning när motorn plötsligt dör på en raksträcka.

Höll jämn gas i cirka 90km/h på sexans växel och rörde inga reglage när det hände. Klustret visar inga felindikatorer.

Hojen rullar inte igång sig själv, men när jag trycker in kopplingen och drar startmotorn så går den igång på nytt och fortsätter som inget.

Jag har precis bytt till mig denna hoj via en handlare, så har ingen aning om något kan ha strulat tidigare.

Jag har prövat att starta den, hålla inne koppling, lägga i växel och rycka i stödet, för att kolla om brytaren till stödet verkade glappig, men allt verkade i sin ordning.

Mig veterligen så är inte quickshiftern aktiv på sexans växel, så jag tror inte att det beror på det.

Tar tacksamt emot gissningar på möjliga felkällor då jag är många mil hemifrån. Inte kul att motorn dör helt slumpmässigt.
 

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Inget roligt. Har tyvärr ing råd om felsökning utöver det du gjort. Men sen när du kommer hem kanske läge prata med handlaren för nån garanti finns väl? Känns ju sådär att en bra hoj bara dör. Kanske nåt av BMW-s osköna elproblem som vissa fordon drabbas av.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tappade kontakten med nyckeln?
Någon glappkontakt nånstans?
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Inget roligt. Har tyvärr ing råd om felsökning utöver det du gjort. Men sen när du kommer hem kanske läge prata med handlaren för nån garanti finns väl? Känns ju sådär att en bra hoj bara dör. Kanske nåt av BMW-s osköna elproblem som vissa fordon drabbas av.
Har tre månaders garanti och kommer absolut prata med handlaren. Men just nu har handlaren två veckors semester och jag är många mil hemifrån.
Kan jag se över något själv som undviker att detta händer igen på hemvägen är det väldigt tacksamt!
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Tappade kontakten med nyckeln?
Någon glappkontakt nånstans?
Jag skulle tro att nyckelproblem ger EWS-fel i klustret. Kan absolut vara glappkontakt, frågan är var man börjar titta någonstans.

Kan tillägga att tanken var fylld med färsk 95-oktan från en välbesökt mack, på sin höjd var det 2 liter gammal soppa som blandades ut.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Såna här gånger kan det vara väldigt behändigt att ha en GS-911.

Har den säkringar, eller har den som min, sensorer som stänger av respektive slinga om något drar för mycket ström? I så fall kanske det var fråga om någon krypström eller kärvande soppapump som momentant drog för mycket ström.

Hur fick du igång hojen igen?
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
När jag kom fram och stängde av lät hojen så här. Jag tror inte det är relaterat och har ingen aning om vad ljudet är. Kokande vatten och luft i systemet?

Expansionskärlet är fyllt som det ska och jag såg ingen onormal temperatur.
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Såna här gånger kan det vara väldigt behändigt att ha en GS-911.

Har den säkringar, eller har den som min, sensorer som stänger av respektive slinga om något drar för mycket ström? I så fall kanske det var fråga om någon krypström eller kärvande soppapump som momentant drog för mycket ström.

Hur fick du igång hojen igen?
Jag drog in kopplingen och körde startmotorn, så gick den igång igen.

Men den rullade inte igång av sig själv. Prövade att dra lite i gasen, men absolut inget hände.

Jag tror hojen har säkringar, men får googla med telefonen och se hur soppapumpen är säkrad.

Ja, en GS-911 skulle absolut vara behändigt, men även om jag haft en hade den nog inte följt med ut på roadtrip. Då detta är min andra strulande s1000rr börjar jag överväga att gå över till japanerna istället.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag drog in kopplingen och körde startmotorn, så gick den igång igen.

Men den rullade inte igång av sig själv. Prövade att dra lite i gasen, men absolut inget hände.

Jag tror hojen har säkringar, men får googla med telefonen och se hur soppapumpen är säkrad.

Ja, en GS-911 skulle absolut vara behändigt, men även om jag haft en hade den nog inte följt med ut på roadtrip. Då detta är min andra strulande s1000rr börjar jag överväga att gå över till japanerna istället.
Jag har vänner med samma typ av hoj du har o deras bråkar satan också.
 

Johnnie

Que?
Gick med
1 Mar 2007
Ort
Tibro
Hoj
MV Agusta F4:a, Aprilia RS250, Aprilia AF1 samt en Compact
Jag skulle tro att nyckelproblem ger EWS-fel i klustret. Kan absolut vara glappkontakt, frågan är var man börjar titta någonstans.

Kan tillägga att tanken var fylld med färsk 95-oktan från en välbesökt mack, på sin höjd var det 2 liter gammal soppa som blandades ut.
Tankar du hojen med 95 oktan??
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Om instrumenten inte dog skulle jag killgissa på bränslepump.

Har inte koll på just S1000RR men bränslepump är inte ett okänt problem för BMW på andra modeller. Skulle också kunna vara vacum i tanken, kan ju ge liknande symptom.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Om instrumenten inte dog skulle jag killgissa på bränslepump.

Har inte koll på just S1000RR men bränslepump är inte ett okänt problem för BMW på andra modeller. Skulle också kunna vara vacum i tanken, kan ju ge liknande symptom.
Instrumentet var igång. Inga felmeddelanden/indikatorer.

Köper absolut bränslepump som teori, men om det är pumpen, varför skulle det hjälpa att köra startmotor istället för att bara låta den rulla igång igen?


Tankar du hojen med 95 oktan?
?
Ja. Hojen är ny för mig och jag vill vara säker på att få fräsch soppa. Större åtgång på 95 oktan och hojen behöver inte mer.
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Det är inte quckshiften som strular?
Eller att du satt med foten på pedalen?
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Det är inte quckshiften som strular?
Eller att du satt med foten på pedalen?
Ganska säker att jag inte hade foten på pedalen.
Quickshiftern beter sig som den ska i övrigt.

Jag kan inte provocera fram något genom att peta på pedalen eller hålla upp den. I sexan verkar quickshiftern inaktiv.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tankar du hojen med 95 oktan??
BMW S1000RR var en av några hojar som klarade full fart på Nardobanan (2010?) på italiensk 95 Oktan.
Hojen har knacksensor som automatiskt jysterar tändningen vid knackning.
De andra som klarade sig med 95 Oktan var Honda CBR1000RR, Kawasaki ZX-10R, Ducati "1000".

De som inte klarade det utan fick problem var KTM 1000 (där det står i instruktionen att hojen vid hårdkörning ska köras på 98 Oktan. GSX-R 1000 som sköt 3ans vevstake, Yamaha R1 som överhettade och MV Augusta'n som hade en tendens hoppa ur växel och journalisterna avstod från att sitta på hojen i upp mot 300 km/h när växellådan strular. Om jag minns rätt.

I följande års Nardotester tror jag man kört på 100 Oktan racesoppa och då håller hojarna.
Tankar själv 98 Oktan innan inspirerad körning. För säkerhets skull.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du körde väl inte över något gupp som löste ut sidostödet ?
Kontrollera att polskorna är dragna på batteriet. (Att hojen startar på batteriet hindrar inte glappkontakt pga vibrationer med motorn igång.)
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Du körde väl inte över något gupp som löste ut sidostödet ?
Kontrollera att polskorna är dragna på batteriet. (Att hojen startar på batteriet hindrar inte glappkontakt pga vibrationer med motorn igång.)
Nej, inga gupp. Plan rak väg.

Ska se om jag kan få mig en titt på batteriet.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Jag drog in kopplingen och körde startmotorn, så gick den igång igen.

Men den rullade inte igång av sig själv. Prövade att dra lite i gasen, men absolut inget hände.

Jag tror hojen har säkringar, men får googla med telefonen och se hur soppapumpen är säkrad.

Ja, en GS-911 skulle absolut vara behändigt, men även om jag haft en hade den nog inte följt med ut på roadtrip. Då detta är min andra strulande s1000rr börjar jag överväga att gå över till japanerna istället.
Var precis tänkt å fråga för jag hade för mig att du haft motorstrul innan på en 1000rr usch inte skoj nånstans
 

Cozy P

Medlem
Gick med
21 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VTR SP-1 -00
Du körde väl inte över något gupp som löste ut sidostödet ?
Kontrollera att polskorna är dragna på batteriet. (Att hojen startar på batteriet hindrar inte glappkontakt pga vibrationer med motorn igång.)
Att kolla pol-skorna(nog för att polskor kan vara vackra:tungan) kan uppfattas som ett långskott. Men jag har varit med om just som du beskriver att hojen dog(i kurva, bara för att en halv sekund efter gå som vanligt igen:gnissla). Då var det ena pol-skon som behövde dras åt.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top