S1000RR -11, ny bromspump, men vilken?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
S1000RR -11, GSXR1000 -07, CBR600FS -02, Matchless G3 -55
Bromspumpen på min S1000RR (2011) börjar bli utsliten. Dags att köpa en ny, men vad ska man ha?
Hojen används till gruppkörningar på gata och ett antal SMC-dagar på bana, oftast med passagerare bak.

Original har BMW monterat en Nissin 19x21-pump. Den har fungerat tillräckligt bra för mina behov, men finns det något betydligt bättre att köpa för rimliga pengar, så är det roligare att uppgradera när man ändå ska göra jobbet.

Nissin säljer en pump som ser precis likadan ut, vid namn Nissin MCBR19FB.
Jag har också sett att Brembo 19RCS är ett populärt val.

Kanske finns det andra märken/modeller som ligger i krokarna 2500-4000kr?

Ingen aning, men det brukar ju finnas renoveringskit, kolv med fräscha gummitätningar, för några hundralappar annars.
Redan använt ett renoveringskit, det blev bättre men inte bra.

Gick igenom samma process med min CBR600 för ett par år sedan, testade två olika renoveringskit innan jag löste problemet genom att byta pumpen.

Sliter man ut en bromspump normalt?

Den där Brembo'n blir säkert bra
Jag har ingen aning om vad som är normalt tyvärr.

Min erfarenhet är endast från Hondan och BMWn, båda med Nissin-pumpar. Pumparna har blivit slitna efter drygt 5000 mil. På båda har renoveringssats förbättrat men inte löst problemet.

Många bromspumpar till gatuhojar har en inbyggd elektrisk kontakt för att tända bromsljuset.
Bromspumpar ej avsedda för Gathojar saknar ibland en sådan kontakt och då måste hojen kompletteras med en tryckkännare med slutande kontakt vid tryck för tända bromsljuset. Eftermarknadsprylar levereras ibland med tryckkännaren.
I annat fall får man själv komplettera med tryckkännaren.

Har accosato på min gsxr och har inte blivit besviken än men inte provat den på bana.
Intressant, ska kolla upp. Vad fick dig att välja accossato? Vilken modell kör du?

Många bromspumpar till gatuhojar har en inbyggd elektrisk kontakt för att tända bromsljuset.
Bromspumpar ej avsedda för Gathojar saknar ibland en sådan kontakt och då måste hojen kompletteras med en tryckkännare med slutande kontakt vid tryck för tända bromsljuset. Eftermarknadsprylar levereras ibland med tryckkännaren.
I annat fall får man själv komplettera med tryckkännaren.
Har kollat upp att både Nissin- och Brembo-pumpen har microbrytare. Sen får man kolla upp att det är rätt typ av brytare också.

Last edited:
Intressant, ska kolla upp. Vad fick dig att välja accossato? Vilken modell kör du?

Har kollat upp att både Nissin- och Brembo-pumpen har microbrytare. Sen får man kolla upp att det är rätt typ av brytare också.
Faktiskt killen före mig som fixade det och jag tycker känslan är bra. Bara haft isr tidigare bortsett från orginal och det är lite mer känsla i denna men inte samma justerbarhet.

När det gäller Bromspump/Bromsok så bestämer ju förhållandet mellan sammanlagd kolvyta i bromsoken och pumpens kolvyta hur det känns när man bromsar. Enkelt uttryckt med konstant kolvyta i bromsoken (inga tankar på byta bromsok) så innebär mindre kolvyta på pumpen (MED SAMMA bromspump att bromshandtaget rör sig mera vid bromsning jämfört med SAMMA bromspump och större kolvyta / större diameter.
Jag har själv upplevt detta så här:
Var inte nöjd med Tokico original bromsok. Bytte till Yamaha R6 bromsok med mindre kolvyta (28mm kolvar) än Tokico. Handtaget kändes helt stumt som att klämma runt en träplanka. Gillade jag inte.
Bytte till Brembo bromsok med 34mm kolvar (större än Tokico) Bromshandtaget rör sig mer när jag bromsar. Det gillar jag.
Vad jag förstått har Brembo bromspumpar där man kan ställa in "Utväxlingen" till kolven och på så sätt variera känslan. Verkar smart om det fungerar utan nackdelar som ökad friktion Det här är knepigt.
Är man nöjd med den bromspump man har måste man ju kolla befintlig kolvdiameter, beräkna utväxlingen (tex hur mycket kolven rör sig när bromshandtaget rör sig tex 10mm) och när man väljer en ny bromspump se på utväxlingen och kolvdiameter för få samma känsla. Jag är glad jag inte behöver hålla på med det.

Last edited:
Jag utgick från samma kolvdiameter som originalpumpen, 19mm. Tror hävarmen är 21mm original och Brembo-pumpen är ställbar från 18-20mm.

Skulle Brembo-pumpen kännas för stum vid 20mm så kan jag flytta Nissinpumpen från Hondan, den är 19x21.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back