Sömnproblem

General E skrev:
Det här funkar för mig.
Gå upp samma tid varje dag. Be en kompis ringa och väcka dig och sätt 35 väckarklockor och be ev flickvänn hälla vatten på dig. Träning samt mycket kaffe var tredje timme fom 0700 till 1700. Efter några dagar med att gå upp tidigt och lägga sig sent så kommer du att klappa ihop klockan 11 på kvällen. Sov aldrig ut på helgerna innan du verkligen fått in rutinen. Från denna tidpunkt när kroppen "brutit ihop" är det inga problem!

Mmm... får väl gå upp tidigt på helgerna antar jag, brukar sova ut ganska länge då. Tjejen börjar bli duktigt trött på mina två klockor som ringer som fan på morgonen men som jag aldrig vaknar av...

sEiKo skrev:
Nu vet jag inte om det är jag som ska svara men jag svarar ändå eftersom jag snyltat på tråden redan.

Tänkte mest att regelbundna sovtider är prio 1 så långt det går att upprätta. Sen ska man inte sova några middagar hur trött man än är så länge man har problem med nattsömnen.

Sov inte över dagen. Titta inte på klockan och oroa dig om att du måste somna! Ha helst inte en klocka i närheten.

Har haft sömnproblem i flera år, nu har jag sovit bra rätt så länge..
Propavan funkar som sagt inte på alla, man blir oftast bara seg dagen efter.
Försök håll dig borta från sömntabletter, väldigt lätt beroendeframkallande men ack vad gott man sover på dom.
Mitt tips är att motionera, mycket.
Kör ett riktigt hårt träningspass på kvällen, kom hem, käka riktigt god mat, ta en varm dusch och bara slappna av.

Jobbar du oreglbundna tider eller något sånt?

Joe Schmoe skrev:
Ska testa talbok.

Än så länge är det mest koncentrationssvårigheter och att tänkandet går mycket saktare. Men det börjar bli värre, får lite yrselattacker och liknande vilket är ganska segt.

Om det är så svårt rekomenderar jag en läkar hjälp. SJälv så sov jag max 2 timmar i 6-7 månader vilket inte är bra när man jobbar natt och som väktare :3freak så jag fick insomningstabletter och dom hjälpte mej att somna in, och sen sover du den tid du behöver...jag råder ej till sömnmedel men insomningstableter är väldigt bra :)

Det finns även naturläkemedel som hjälper en att somna så det kan du ju också testa. :tummenupp

Alicia skrev:
Har haft sömnproblem i flera år, nu har jag sovit bra rätt så länge..
Propavan funkar som sagt inte på alla, man blir oftast bara seg dagen efter.
Försök håll dig borta från sömntabletter, väldigt lätt beroendeframkallande men ack vad gott man sover på dom.
Mitt tips är att motionera, mycket.
Kör ett riktigt hårt träningspass på kvällen, kom hem, käka riktigt god mat, ta en varm dusch och bara slappna av.

Jobbar du oreglbundna tider eller något sånt?

Arbetstiderna är 08:30 - 17:00 men utöver det blir en del nattjobb ibland. Vissa veckor är det 3 nätter och vissa veckor inga alls, varierar rätt mycket. Har däremot knappt haft något nattjobb senaste två månaderna så det borde ju inte bero på det.

Har tränat eller tagit promenad varje dag nu några dagar i sträck samtidigt som jag har ätit på samma tid varje dag, tycker det börjar bli lite lättare att somna. Lyckades somna före klockan två igår vilket var mycket längesen. :tummenupp

Kakan skrev:
Om det är så svårt rekomenderar jag en läkar hjälp. SJälv så sov jag max 2 timmar i 6-7 månader vilket inte är bra när man jobbar natt och som väktare :3freak så jag fick insomningstabletter och dom hjälpte mej att somna in, och sen sover du den tid du behöver...jag råder ej till sömnmedel men insomningstableter är väldigt bra :)

Det finns även naturläkemedel som hjälper en att somna så det kan du ju också testa. :tummenupp

Läkarna på vårdcentralen sa att "sånt där brukar gå över..." fast jag sa att det har gått flera månader.

Joe Schmoe skrev:
Arbetstiderna är 08:30 - 17:00 men utöver det blir en del nattjobb ibland. Vissa veckor är det 3 nätter och vissa veckor inga alls, varierar rätt mycket. Har däremot knappt haft något nattjobb senaste två månaderna så det borde ju inte bero på det.

Har tränat eller tagit promenad varje dag nu några dagar i sträck samtidigt som jag har ätit på samma tid varje dag, tycker det börjar bli lite lättare att somna. Lyckades somna före klockan två igår vilket var mycket längesen. :tummenupp

Läkarna på vårdcentralen sa att "sånt där brukar gå över..." fast jag sa att det har gått flera månader.

Be om stilnoct (tror de stavas så) och förklara att du inte kan klara dit jobb så som sig bör eller gå till en annan läkare där som fattar vad du säger...för efter ett tag är man kroniskt trött och kan inte fungera på ett bra sätt...

Kakan skrev:
Be om stilnoct (tror de stavas så) och förklara att du inte kan klara dit jobb så som sig bör eller gå till en annan läkare där som fattar vad du säger...för efter ett tag är man kroniskt trött och kan inte fungera på ett bra sätt...

Eftersom halva familjen jobbar inom sjukvården så får jag de droger jag behöver/vill ha... :ätapiller :tummenupp

Jag gick till läkaren för att prover och se om de kunde hitta en orsak där.

Joe Schmoe skrev:
Eftersom halva familjen jobbar inom sjukvården så får jag de droger jag behöver/vill ha... :ätapiller :tummenupp

Jag gick till läkaren för att prover och se om de kunde hitta en orsak där.

Det där låter som massa fusk :D du kan droga dej lagligt med hjälp av familjen :tungan

hehe oftast måste du veta vad felet är och hjälpa läkaren :3freak så man får rätt vård...ja så har det vara för mej i allafall :brinnerup ....men men jag är nästan normal nu :hihi

Kakan skrev:
Det där låter som massa fusk :D du kan droga dej lagligt med hjälp av familjen :tungan

hehe oftast måste du veta vad felet är och hjälpa läkaren :3freak så man får rätt vård...ja så har det vara för mej i allafall :brinnerup ....men men jag är nästan normal nu :hihi

Sluta va ute å ränn om nätterna så ska du se att det blir bra det där serru! :mattias

Biturbo skrev:
Sluta va ute å ränn om nätterna så ska du se att det blir bra det där serru! :mattias
:7peta nu ska lillen vara snäller och inte säga så jag jobbar jag ränner inte :)

Biturbo skrev:
Jojo.. Det där har man väl hört förut... :brynad
:7peta erkänn du har fått solsting och inte helt klar i knoppen :hihi eller så :fyllisar du för mycke där borta ;)
ja är en städad och snäll flicka som aldrig gör nå dumt :rolleyes:

Joe Schmoe skrev:

Ge f*n i allt vad stilnoct och liknande är, benzo är mycket beroende framkallande och när man väl har börjat äta dom och sen ska sluta så får man att helvete att sova utan och man hamnar då i samma situation igen.
Ät var tredje timma och försök att inte äta så sent på kvällen och gör av med så mycket energi som möjligt under dagen
Lycka till..bara att fortsätta..förhoppningsvis så sover du bättre efter ett tag.

Kakan skrev:
:7peta erkänn du har fått solsting och inte helt klar i knoppen :hihi eller så :fyllisar du för mycke där borta ;)
ja är en städad och snäll flicka som aldrig gör nå dumt :rolleyes:

Är det så illa.. jag har för mig att vi kommit fram till i tidigare diskutioner i samma ämne att du skulle vara hemma på kvällarna!? :va

Melatonin är det ämne hjärnan prodcerar som gör att man bli sömnig. Man kan köpa syntetiskt melatonin från t ex usa. Jag använde det ett tag för några år sedan med gott resultat. Beroendeframkallande är det inte vad jag vet iallafall. Enda nackdelen jag märkte var ovanligt konstiga drömmar, vilket iofs kunde vara ganska intressant, speciellt om man drömde något porrigt :slicka

Biturbo skrev:
Är det så illa.. jag har för mig att vi kommit fram till i tidigare diskutioner i samma ämne att du skulle vara hemma på kvällarna!? :va

:lol Jaså var det så vi kom fram till :va hade jag glömt :rolleyes:

Agamemnon skrev:
Man kan köpa syntetiskt melatonin från t ex usa. Enda nackdelen jag märkte var ovanligt konstiga drömmar,

Det behövs då inget syntetiskt för att jag ska drömma. :rolleyes:

Jag är hemsökt av det mest märkliga och konstiga och ibland skrämmande drömmar...och då menar jag jämt. Varje morgon är det nåt som dröjer sig kvar på näthinnan och en kvardröjande känsla av...ja lite olika känslor. Jag kommer ihåg drömmar som jag drömt för flera månader sedan.

Skulle faktiskt kunna tänka mig att köpa "antidrömpiller " för att få sova i lugn och ro nån enda gång. :3freak

Madhonda skrev:
Det behövs då inget syntetiskt för att jag ska drömma. :rolleyes:

Jag är hemsökt av det mest märkliga och konstiga och ibland skrämmande drömmar...och då menar jag jämt. Varje morgon är det nåt som dröjer sig kvar på näthinnan och en kvardröjande känsla av...ja lite olika känslor. Jag kommer ihåg drömmar som jag drömt för flera månader sedan.

Skulle faktiskt kunna tänka mig att köpa "antidrömpiller " för att få sova i lugn och ro nån enda gång. :3freak

:rolleyes: det där känner jag igen, svårt å somna och drömmer massor :gnissla

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...