Sömnproblem

Joe Schmoe skrev:
Jag med. Fast jag håller på och testar att styra upp lite vardagsrutiner och ska se om det hjälper.
Som att äta vid samma tid varje dag, gå och lägga sig samma tid, träna vid samma tid och så vidare. Blir lite trist att leva efter klockan men ska se vad som händer.

Strul med brudar kan få en sömnlös....och meningen med livet frågor!
Samt depressionen som kommer efter strulet.... :(
Tror inte detta går att bota förräns det blir en ljusning i tillvaron..

Samt muskelinflammationer eller annan skada som inte gör så ont att den känns på dagen men gör sig påmind vid insomningsdags......

Eller så kräver du kanske mer motion........o skippa eftermiddagsluren.

Pappa Lantis recept:

- Svalt i rummet
- Tyst i rummer
- Säng och sovrum enbart för sova och porra (OK läsa innan sova)
- Träna 2-3 ggr / vecka
- Ät ej för nära inpå läggdags, men var inte heller hungrig
- Varva ner ordentligt innan säng, typ duscha och sedan TV i ngn timme.

Om man varit sömnlös i flera nätter är det befogat att ta ett piller för att bryta den onda cirkeln. Man sover nämligen som bäst när man är utvilad.

Propavan är ett 'inte vakna när man väl somnat' piller, med lång halveringstid (8 timmar).

Stilnoct är ett 'somna' piller med kort halveringstid (1½ - 2 timmar tror jag), vilket gör att man ej blir seg dagen efter.

KBT sägs kunna vara mer effektivt än medicin för sömnsvårigheter (ej testat själv). Kolla länk nedan:

http://www.kbtgruppen.com/index2.html

Själv har jag blivit så in i h-te känslig mot ljud. Tål knappt att grannen 100 m bort tappar en bomullstuss på golvet :huvet

Tips hur man 'lär sig' filtrera bort ljud, mottages tacksamt!

Lantis skrev:
Propavan är ett 'inte vakna när man väl somnat' piller, med lång halveringstid (8 timmar).

Stilnoct är ett 'somna' piller med kort halveringstid (1½ - 2 timmar tror jag), vilket gör att man ej blir seg dagen efter.

Fast Propavan är inte beroendeframkallande vilket Stilnoct är, därför undviker jag det helst.
Men eftersom Propavan oftast inte hjälper så brukar jag skita i det också.

Lantis skrev:
Tips hur man 'lär sig' filtrera bort ljud, mottages tacksamt!

Sova med proppar eller ha en riktigt lugn skiva på i bakgrunden för attdämpa de andra ljuden?

Själv bor jag vid polisens favoritväg så de kör ofta med sirener på även nattetid fast har jag väl somnat så vaknar jag inte av det. Ambulans kör också där men de kör nästan aldrig med sirener, inte ens dagtid.

Har för mkt i huvet när jag går å lägger mig vid 23~00 somnar vid 2~3 iaf denna vecka. För att sedan gå upp vid 5. bläää

Piller är enklaste lösningen.
En riktig välsignelse är vad det är. Förr hade jag nästan ångest inför de långa sömnlösa nätterna. Nuförtiden bryr jag mej inte om ifall jag är otrött eller har otrevliga tankar, jag somnar iallafall som en klubbad säl och vaknar utvilad i god tid.

lilltryne skrev:
Talbok är att rekomendera! Jag brukar ha svårt o somna, kan ta timmar, men har jag talbok så somnar jag direkt! Dagen efter när jag ska scrolla mig fram i boken och tror att jag nästan lyssnat färidgt på en skiva så slutar det alltid med att jag har lyssnat typ 10 min innan jag somnat...

Sova 4-5 timmar per natt är inte att rekomendera! Jag gjorde det i 3-4 år när jag led av odiagnostiserad reumatism. Man tappar minnet efter ett tag, och förmågan att formulera vettiga meningar.

Jaha? Kan det vara därför jag blivit så bitvis korkad på senare åren? :gnissla
Jag har fullkomligt tappat läshuvudet, kopplar saker sämre, närminnet ska vi inte ens nämna, och ibland pratar jag som om jag vore packad :banana

Last edited:
FreddaGädda skrev:
Jag har fullkomligt tappat läshuvudet, kopplar saker sämre, närminnet ska vi inte ens nämna, och ibland pratar jag som om jag vore packad :banana
Det där känner jag igen starkt! Man blir grymt sur på sig själv när man försöker säga någe vettigt och så kommer det bara ut blaj... Eller om man sitter och pratar med någon o man kan bara inte koncentrera sig utan glömer genast bort det personen sa för 5 minuter sen... :huvet

Joe Schmoe skrev:
Jag med. Fast jag håller på och testar att styra upp lite vardagsrutiner och ska se om det hjälper.
Som att äta vid samma tid varje dag, gå och lägga sig samma tid, träna vid samma tid och så vidare. Blir lite trist att leva efter klockan men ska se vad som händer.

Kaffet, om jag dricker kaffe efter 15:00 så får jag svårt att somna före 23:00.

Kan ju vara svårt att koppla ihop kaffedrickande vid 16:30 med sömnproblem men såär det iaf för mig.

Oavsett hur dåligt du har sovit så gå upp samma tid ändå, sov inte längre på helgerna än på vardagarna.

Glömde en sak köp en crosshoj, så attdu kan åka på vintern oxå, efter en heldag på crossbanan så sover du innan du vill sova.

Last edited:
Joe Schmoe skrev:
Någon som har ett bra tips på hur man ska få ordning på sömnproblem?

När jag väl somnar så är det inga problem men att somna kan ta ett antal timmar. Snittar ca 4-5 timmars sömn senaste tiden och börjar känna mig ganska sliten.

Har testat en hel del som att läsa tråkiga böcker, ta kvällspromenader, dricka varm mjölk, knapra Propavan, inte snusa på kvällen osv. men inget funkar än så länge.

Stilnoct. Klarar du att hålla dig vaken efter ett par såna är du duktig.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stilnoct

Fyfan för sömnstrul, har haft det senaste året.
Somnar relativt fort men jag sjunker aldrig in i den riktiga djupsömnen vilket gör att jag aldrig vaknar och känner mig utvilad.
Det går ut över jobbet då jag inte kan koncentrera mig riktigt, jag blir lätt arg men jag är lyckligtvis duktig på att inte visa det, ofta deprimerad m.m.
Suger rejält.
Vart vänder man sig om man har problem med att sova? Lokala vårdcentralen?

Det låter som om du lider av utmattningsdepression eller någon annan sorts depression. Du blir alltså inte deprimerad av sömnlösheten utan du blir sömnlös pga depression. Jag vet. Jag återhämtar mig just nu efter ett klassiskt fall av utbrändhet.

Jobbar du? Har du företagshälsa? Prata med personalansvarige om att få träffa en beteendevetare och prata lite. Det kan hjälpa en lång väg att få prata med någon som kan ställa rått frågor.

Var försiktig med yrseln som lätt blir så illa att du tills slut har svårt att fungera normalt.

lilltryne skrev:
Har du provat talbok eller något annat nu?

Nej, har varit iväg och jobbat några dagar så det har inte blivit av. måste ta och fixa en mp3-spelare eller något också.

sEiKo skrev:
Vart vänder man sig om man har problem med att sova? Lokala vårdcentralen?

Det går nog över sa de till mig... :kocko

Olsson skrev:
Det låter som om du lider av utmattningsdepression eller någon annan sorts depression. Du blir alltså inte deprimerad av sömnlösheten utan du blir sömnlös pga depression. Jag vet. Jag återhämtar mig just nu efter ett klassiskt fall av utbrändhet.

Jobbar du? Har du företagshälsa? Prata med personalansvarige om att få träffa en beteendevetare och prata lite. Det kan hjälpa en lång väg att få prata med någon som kan ställa rått frågor.

Var försiktig med yrseln som lätt blir så illa att du tills slut har svårt att fungera normalt.

Visst, senaste året kanske jag inte har varit den muntraste personen privat efter allt strul men jag känner mig inte deprimerad. Ska kolla lite på jobbet vad som gäller med företagshälsan så får vi se.

För övrigt: Hellre påtänd än utbränd vet du väl... :tummenupp

Olsson skrev:
Prata med personalansvarige om att få träffa en beteendevetare och prata lite. Det kan hjälpa en lång väg att få prata med någon som kan ställa rått frågor.

Personalansvarige? Är det skyddsombudet? För är det typ servicemerknadschefen som har hand om anställningar o.dyl. så vill jag inte prata med honom om såna här problem.

Har ni en personalavdelning på jobbet så är det personalchefen som är den personalansvarige. Det är inte ditt skyddsombud. Det kan vara din chef. På mindre företag är det ofta ekonomichefen som också är personalansvarig.

Tyvärr kan det vara servicemarknadschefen om han är den som har hand om anställningar mm. Prova att prata med någon ansvarig som du känner att du litar på. Denne får sen lyfta det vidare.

Du kan helt enkelt vända dig till din vårdcentral och påpeka att det har hållit på ett tag nu, så det kommer inte att gå över av sig själv.

Sover du ingen middag utan totalt bara några timmar/dygn?
Vad har du för arbetstider??

juha01 skrev:
Sover du ingen middag utan totalt bara några timmar/dygn?
Vad har du för arbetstider??
Nu vet jag inte om det är jag som ska svara men jag svarar ändå eftersom jag snyltat på tråden redan.
Jag sover ingen middag, det funkar inte. Sover i snitt 5h per natt på veckodagarna och på helgerna är det som om att jag aldrig skulle vakna om ingen väckte mig och ändå är jag trött.
Jobbar 06-13:30 varannan vecka och 13:30-22:00 varannan vecka.
Just 06-13:30 blir det väldigt lite sömn, har dragit ner på kaffedrickandet då jag märkte att det börjadet gå över styr ett tag men ingen förändring direkt.

FreddaGädda skrev:

samma här men är de någon som fått ''deja vu´s'' ?? har börjat få såna
(känns som om man gjort samma sak tidigare och glömt de ungefär)
tror att mina sömnproblem kan ha något att göra med att jag sover med ögonen smått öppna.. ibland nästan helt öppna :3freak

Joe Schmoe skrev:
När jag väl somnar så är det inga problem men att somna kan ta ett antal timmar. Snittar ca 4-5 timmars sömn senaste tiden och börjar känna mig ganska sliten.

Det här funkar för mig.
Gå upp samma tid varje dag. Be en kompis ringa och väcka dig och sätt 35 väckarklockor och be ev flickvänn hälla vatten på dig. Träning samt mycket kaffe var tredje timme fom 0700 till 1700. Efter några dagar med att gå upp tidigt och lägga sig sent så kommer du att klappa ihop klockan 11 på kvällen. Sov aldrig ut på helgerna innan du verkligen fått in rutinen. Från denna tidpunkt när kroppen "brutit ihop" är det inga problem!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg