Sömnproblem

Joe Schmoe

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Hoj
?
Någon som har ett bra tips på hur man ska få ordning på sömnproblem?

När jag väl somnar så är det inga problem men att somna kan ta ett antal timmar. Snittar ca 4-5 timmars sömn senaste tiden och börjar känna mig ganska sliten.

Har testat en hel del som att läsa tråkiga böcker, ta kvällspromenader, dricka varm mjölk, knapra Propavan, inte snusa på kvällen osv. men inget funkar än så länge.

Joe Schmoe skrev:

När jag väl somnar så är det inga problem men att somna kan ta ett antal timmar. Snittar ca 4-5 timmars sömn senaste tiden och börjar känna mig ganska sliten.

Har testat en hel del som att läsa tråkiga böcker, ta kvällspromenader, dricka varm mjölk, knapra Propavan, inte snusa på kvällen osv. men inget funkar än så länge.

Börja motionera. Brukar hjälpa har jag hört. Fungerar kanon för mig i alla fall. Somnar alltid som en stock efter jag kört ett hårt träningspass och ätit mat.
:trött

Motionera och kolla vad du äter o dricker. Koffein och många andra tillsatser påverkar insomningen. Inte bara i te o kaffe men i läsk o energidrycker..choklad o godis etc. Värt att kolla närmare på.
Godnatt ;)

En vad jag har förstått VÄLDIGT viktig sak är att inte göra annat i sängen än just sova ( o ha sex ) alltså inte kolla på tv, läsa bok eller något annat... för då assosierar inte kroppen sängen med sömn o den ställs inte in på att sova.
Och om du inte somnar efter 20 min så ska du gå upp och göra något, tex titta ut genom fönstret i 50 min... något tråkigt.

Joe Schmoe skrev:

Menar du att du inte har provat att onanera? Man slappnar av duktig då och kan somna lättare.

Boffen skrev:
Börja motionera. Brukar hjälpa har jag hört. Fungerar kanon för mig i alla fall. Somnar alltid som en stock efter jag kört ett hårt träningspass och ätit mat.
:trött

Styrketränar 2-4 gg i veckan. Träningen ger inget eftersom jag inte sover och jag somnar inte efter att ha tränat.... en schysst lose-lose situation...

Talbok är att rekomendera! Jag brukar ha svårt o somna, kan ta timmar, men har jag talbok så somnar jag direkt! Dagen efter när jag ska scrolla mig fram i boken och tror att jag nästan lyssnat färidgt på en skiva så slutar det alltid med att jag har lyssnat typ 10 min innan jag somnat...

Sova 4-5 timmar per natt är inte att rekomendera! Jag gjorde det i 3-4 år när jag led av odiagnostiserad reumatism. Man tappar minnet efter ett tag, och förmågan att formulera vettiga meningar.

Bikerbitch skrev:
Satsa på magen (eller direkt på toapappret) och torka bort. Släng toapappret på sängbordet. Somna.

+ gubbar i rören :rolleyes: nej men faan asså... skaffa barn :) då lär man inte ha svårt att somna på kvällarna

lilltryne skrev:
Talbok är att rekomendera! Jag brukar ha svårt o somna, kan ta timmar, men har jag talbok så somnar jag direkt! Dagen efter när jag ska scrolla mig fram i boken och tror att jag nästan lyssnat färidgt på en skiva så slutar det alltid med att jag har lyssnat typ 10 min innan jag somnat...

Sova 4-5 timmar per natt är inte att rekomendera! Jag gjorde det i 3-4 år när jag led av odiagnostiserad reumatism. Man tappar minnet efter ett tag, och förmågan att formulera vettiga meningar.

Ska testa talbok.

Än så länge är det mest koncentrationssvårigheter och att tänkandet går mycket saktare. Men det börjar bli värre, får lite yrselattacker och liknande vilket är ganska segt.

Joe Schmoe skrev:
Ska testa talbok.

Än så länge är det mest koncentrationssvårigheter och att tänkandet går mycket saktare. Men det börjar bli värre, får lite yrselattacker och liknande vilket är ganska segt.
Hur länge har du gått sömnlös?

Joe Schmoe skrev:

Har du mycket att tänka på innan du ska sova? Försöka rensa hjärnan på tankar och funderingar.

Bikerbitch skrev:
Då måste han ju ändå vänta 9 månader till innan han kan få sova ordentligt..

Han kan få låna min syster... men mitt första inlägg var ganska seriöst... det funkar för mig!

Känns lite taskigt att erkänna för barnet varför man skaffade det när denne är i 15 år åldern... :3freak

marcus_136 skrev:
Kallt i rummet och nya sängkläder brukar hjälpa ganska bra.

Word :yoparty o en varm dusch innan så man lägger sig lite fuktig... (fråga inte varför men jag gillar de :rolleyes: )

jobbigt att byta sängkläder varje kväll?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg