sömnproblem på söndagar.

Rstu

ej Medlem
Gick med
29 Oct 2004
Hoj
bmw f650 gs -04
Är det någon mer än jag som har problem att somna varje söndag??? man ligger och tänker på vad man har gjort, vad man skulle ha gjort, och planerar vad man ska göra... ganska jobbigt när man känner FAN imorgon ska jag ju uppp så tidigt och så kan jag inte somna...

hur brukar ni göra för att somna?? :P

Har jag varit ute på lördagen, så är det lögn att sova ordentligt mellan sön->mån sedan. Annars. Gå upp, drick vatten, vädra, läs lite eller sätt på en film. När du blir trött så försök somna bums.

- Johan

Ta ett glas vin, ******* räkna får, be någon slå dig i huvet med en gummiklubba, strunta i att sova, se en knepig europeisk film, läs en tung bok (jag menar inte tung i vikt).

För mig är det mycket enkelt - jag bara slår igång teven så är det zzznark inom fem minuter - oavsett program.

edit: oj vad häftigt - man fick inte skriva k n u l l a

Rstu skrev:
hur brukar ni göra för att somna?? :P

Sömnproblem varenda söndag jag med. Iaf om jag ska jobba dagen efter. Sov som en baby hela julledigheten men förra söndagen innan jobbet var det lika säkert som amen i kyrkan att jag skulle ligga vaken och mycket riktigt.. Såg klockan slå 03 sista gången jag kikade å sen upp klockan 0630..

Det var ett helvete att somna igår kväll, hann väl sova ett par timmar iaf. Men jag kompenserade med att sova fem timmar på jobbet istället. :hihi

Svårare att sova har du antagligen för att du sovit länge på söndagsmorgonen. Delvis för att du förskjutit dygnet delvis för att du sovit mer. Försök gå upp tidigare på söndagsmorgonen, även om det tar emot. Och glöm inte att fånga "sömntåget".

Jobbar 3skift o började 6:00 idag. Hade kollat film hela nätterna under gångna helgen så jag hade vänt fel på dygnet. Va uppe hela natten o tänker sova DJUPT när jag slutar om 3 kvart nu snart....

Måste man sova som jag tänkte att jag måste annars dör jag så kan man ju inget annat än att testa o lägga sig. När inte det funkar e jag hellre uppe tills det e dags o sussa igen. Ligga o tänka gör man för att man orkar, orkar man inte så somnar man.

Man kan ju ta sömnmedel om man känner sig tvingad till o somna men har man gjort vad man ska under dagen o inte har dåligt samvete för nåt så brukar man oftast kunna somna lätt.
Kroppen brukar säga ifrån när det är dags. Har man inre ro så ska man inte ha sömnproblem. Just sömnproblem brukar uppkomma av nåt helt annat än att man just ligger o tänker på vad man gjort.

Tyvärr finns det ingen genväg, det är sprit eller kemikalier som hjälper.

GixxerJensa skrev:
Det var ett helvete att somna igår kväll, hann väl sova ett par timmar iaf. Men jag kompenserade med att sova fem timmar på jobbet istället. :hihi

Brukar jag med göra, men inte idag :banana
Fattar bara inte hur jag kan vara så här pigg utan att ha sovit inatt.

Mavve skrev:
Brukar jag med göra, men inte idag :banana
Fattar bara inte hur jag kan vara så här pigg utan att ha sovit inatt.

Säger detsamma..sov inte en blund inatt! Men konstigt nog är jag förbannat trött nu! :död :tungan

tur att man slutade tidigt..
Vill inte flickvännen ha mig idag så går jag och sover omedelbart....gonatt

Lägg er i sängen och plugga, ligg gärna på sidan och ha taskigt lite lyse tänt.
Plugga ej något intressant utan välj något jävligt tråkigt.
Det fungerar alltid faktiskt, även mitt på dagen kan man somna om man gör så :)

Ta ett halvhårt träningspass nån timme efter en stadig middag, sen duscha, ät lätt, ta ETT glas vin/öl/drink. Luta dig omkull framför TV'n. Somnar du inte då... har nån haft i uppåttjack i glaset.

andersbrink skrev:
ta ETT glas vin/öl/drink.

...alkohol i all ära men om man har en del sömnproblem bör man undvika det eftersom REM-sömnen slås ut av alkohol.. Vilket innebär att man förvisso sover som en baby men den viktigaste funktionen för sömnen försvinner.. nämnligen den del där alla dagens intryck sorteras i hjärnan...

korvgubbe skrev:
...alkohol i all ära men om man har en del sömnproblem bör man undvika det eftersom REM-sömnen slås ut av alkohol.. Vilket innebär att man förvisso sover som en baby men den viktigaste funktionen för sömnen försvinner.. nämnligen den del där alla dagens intryck sorteras i hjärnan...

För den med sömnproblem så finns det bara en viktig sak - att få sova. Sedan om det är REM, SLEM eller LEM sömn kvittar...

"Har hört" att man gjorde experiment med folk, man väckte dem varje gång de somnade i flera dagar. "Alla" är kapabla att mörda för att få sova efter några dygn. Enligt det jag "hört".

Varit ledig sedan onsdagseftermiddag. Somnade cirka 03:30 inatt :död

Trodde det var ett elakt skämt när klockan ringde. På plus-sidan blir det nog jäkligt lätt att somna ikväll.

Det tips jag fått är att kan man inte somna inom 30 minuter så skall man göra något annat ett tag. Till exempel att läsa i 20 minuter. Annars ligger man bara och vrider och vänder på sig och börjar fundera över varför man inte kan somna.

Jäkla skit bara när boken är så bra att man inte vill sluta efter 20 minuter, ha ha.

/SSB

korvgubbe skrev:

True, true. I en mindre mängd så kan iof alkohol vara bra för att somna, det får kroppen och hjärnan att slappna av. Men om du super dig till sömn (läs däckar) så försvninner den återuppbyggande delen av sömnen och du måste ta igen den nästa natt. Du skjuter alltså problemen framåt.

Likaså är det med sömntabletter. Du somnar och återhämtar dig fysiskt, men din mentala del får ingen eller mycket lite tid för återuppbyggnad. Undvik därför helst både sprit och sömnmedel!

Markus skrev:
För den med sömnproblem så finns det bara en viktig sak - att få sova. Sedan om det är REM, SLEM eller LEM sömn kvittar...

njae, det där är väl ändå en sanning med modifikation.. En av sömnens absolut viktigaste egenskaper är ju just att reda ordning på all skit i skallen. Om man då söver sig själv med alkoholen så blir ju sömnens kvalité så dålig att den stress och "överbelastning" man haft för avsikt att sova bort blir kvar till dagen efter varpå man får samma problem igen...

För drygt ett år sedan hade jag 4-5 månader då jag sov 1-3 timmar per natt 3-4 dagar i rad varje vecka... Var rätt segt att ligga vaken och se när Discovery Channel slutade sända vid 04-05 och veta att man ska upp 07..

Jag prövade nog det mesta under de månaderna. Och alkohol är en riktigt dålig metod.

Qvint skrev:
True, true. I en mindre mängd så kan iof alkohol vara bra för att somna, det får kroppen och hjärnan att slappna av.

Jo, alkohol förbränns ju av kroppen så självklart finns det en "kritisk mängd"... Dricker man mindre än denna så hinner kroppen förbränna alkoholen och ändå ha sömntimmar kvar att sova "bra" på...

SSB skrev:
Varit ledig sedan onsdagseftermiddag. Somnade cirka 03:30 inatt :död

Trodde det var ett elakt skämt när klockan ringde. På plus-sidan blir det nog jäkligt lätt att somna ikväll.

Det tips jag fått är att kan man inte somna inom 30 minuter så skall man göra något annat ett tag. Till exempel att läsa i 20 minuter. Annars ligger man bara och vrider och vänder på sig och börjar fundera över varför man inte kan somna.

Jäkla skit bara när boken är så bra att man inte vill sluta efter 20 minuter, ha ha.

/SSB

Även detta påstående stämmer. Sömncykler kommer och går med jämna mellanrum, ca 1.5 h är det för normalpersonen. Så har du missat tåget så kan det vara ide att göra något annat i väntan på nästa. Detta för att dämpa ångesten som annars kan byggas upp, då du ju MÅSTE sova osv osv.

Jobbar man natt så kan man ganska tydligt känna av dessa tåg, iallafall om man har ett övervakande/passivt jobb.

Det absolut värsta man kan göra är att ha en klocka tillgänglig, då tittar man då och då och oroar sig för att tiden går.

Min näst värsta icke-sömn upplevelse var på Scandic på ett torg i Kalmar. Det finns en kyrka där (utanför fönstret ungefär) som plingar varje timme. Det i kombination med för korta sängar, för lite alkohol, vita slöjgardiner+lyktstolpe utanför fönstret gjorde att jag var vaken till åtminstone fyra, och därefter upp 0630, möten hela dagen och sedan köra bil till Stockholm...

Värst var när jag inte somnade alls på hela natten och gick upp utan att ha sovit och åkte och jobbade.

*/ ?>
Back