Go musik och underbart väder! Men... ni som är lite yngre och som gillar den här typen av film, och jag gissar också händelser irl, kan ni inte försöka förklara vad som är så underhållande igentligen!?
Förmodligen har det med min ålder, också, att göra men är det VERKLIGEN så svårt...att köra rakt fram??? 180hk & 180kg jämfört med standardbilar och en bumse som släpar på en massa övervikt! Är DET en av drivkraften bakom varför vissa av er kör hoj?
Jag fördömmer inte....jo, kanske lite dårå

. Alla är vi unga, i början, och söker spänning i tillvaron. Japp, jag med, tro mig! Men mitt i allt sökande efter adrenalin, eller känner ni inte av det? Jag gör det när jag väl kör aktivt!
Mitt i detta agerande finns det NÅGOT man kan "ta med sig" (tankemässigt menar jag) för att göra det man gör som gör det åt minstånde så säkert det bara kan bli?
En sak JAG, på äldre dar, börjar "ta med mig" är (ok scenariot först):
Du/jag är ute en solig sommardag på favoritvägen (slingrig 70-sträcka) som vi kört så många gånger förut. Vi kan varenda instyrningspunkt, har 100% koll på vägbanans banking. Har memorerat varenda utfart!
Polaren kör först, driver upp tempot. Avståndet ökar succesivt, han är snabbare än mig! Efter hand är avståndet så stort att jag inte längre ser honom mellan kurvorna.
Jag kommer ikapp en bil, avståndet är ca. 250m och hastighetsskillnaden...låt oss säga jag kör snabbare och närmar mig hyffsat snabbt!
Nu till det jag på senare år börjat "ta med mig":
För flera år sedan for endast EN tanke genom huvudet (förutom...hur går vägen:
1.) Kommer mötande...kan jag bibehålla hastigheten och köra om?
Idag:
Tanke nr. 1 (se ovan) direkt följt av tanke nr. 2:
2.) Kan han byta färdriktning (byta körfält (ex. finns en avtagsväg i anslutning till honom, finns hinder framför honom...cyklist, traktor mm. Hänger ni med?
OK, vad är sensmoralen/slutsatsen av detta nu då, och vad i h..vete har det med filmen att göra?
Fråga:
- Hade personen som kör bågen med kameran på kunnat köra ifrån polisen på näst intill samma sätt men samtidigt kunnat tagit aningen mindre risk?
....
Japp, självklart! Följdfråga:
- Hade han/hon blivit avsevärt hindrade om han/hon i stället valt att köra om ALLA fordon till vänster i stället för omväxlande höger/vänster?
Förmodligen inte!
Varför skulle detta beteende nu kunna utgöra någon större skillnad?
Svaret är enkelt! Vi lär oss, ALLIHOP, att hålla till höger (nåja, inte alla...inte de som ligger i vänster körfält 40 mil innan de skall svänga av TROTTS att det är ledigt i höger körfält!
Om du/jag ligger i vänster körfält och det är ledigt i höger. Vi sitter och tänker på annat (JAG gör ALDRIG det

men han/hon framför os kanske?) Helt plötsligt tittar vi i backspegeln och ser...något som med plinkande helljus och blå lampor annalka oss i hög hastighet och de är NÄRA!
Hur många, trafikanter, vrider instinktivt på ratten och byter körfält?
Vad änder om jag/du precis då är på G att köra om...på höger sida?
För att göra ett långt inlägg ännu längre

:
- Genom att köra om på vänster sida, ÄVEN om man nu är föraren i filmen, minskar risken! Dvs. lite taktisk körning hjälper oss att kunna fortsätta göra det vi gillar mest...köra hoj!
See U boy´s & girls!
// Niklas