sökes: sporthoj som blir jagad av mcpolis o bil på motorväg

Oblic

Skulle inte tro så värst
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Z750
Har letat under denna del på forumet men har tyvärr inte hittat det ...

Han som kör hojen möter först en polisbil som han kör ifrån och sedan längre
fram möter han en mc-polis. Slutar med att han kör ifrån båda och sedan
svänger av på en avfart där filmen slutar. Hojen är en 1000cc och allt utspelar sig på motorvägen(ingen ghostrider)

Tror filmen är 1-2år gammal

Är det getaway nyköping du söker?

[YOUTUBE-ID]MY4Dwl_GkJE[/YOUTUBE-ID]

Last edited by a moderator:
men :va de hände ju inte så mkt... han körde ifrån snuten, de gjorde han. men inte så underhållande tycker jag

gillade artikeln att han var nära att åka fast ja verkligen??

Go musik och underbart väder! Men... ni som är lite yngre och som gillar den här typen av film, och jag gissar också händelser irl, kan ni inte försöka förklara vad som är så underhållande igentligen!?

Förmodligen har det med min ålder, också, att göra men är det VERKLIGEN så svårt...att köra rakt fram??? 180hk & 180kg jämfört med standardbilar och en bumse som släpar på en massa övervikt! Är DET en av drivkraften bakom varför vissa av er kör hoj?

Jag fördömmer inte....jo, kanske lite dårå :D. Alla är vi unga, i början, och söker spänning i tillvaron. Japp, jag med, tro mig! Men mitt i allt sökande efter adrenalin, eller känner ni inte av det? Jag gör det när jag väl kör aktivt!

Mitt i detta agerande finns det NÅGOT man kan "ta med sig" (tankemässigt menar jag) för att göra det man gör som gör det åt minstånde så säkert det bara kan bli?

En sak JAG, på äldre dar, börjar "ta med mig" är (ok scenariot först):

Du/jag är ute en solig sommardag på favoritvägen (slingrig 70-sträcka) som vi kört så många gånger förut. Vi kan varenda instyrningspunkt, har 100% koll på vägbanans banking. Har memorerat varenda utfart!

Polaren kör först, driver upp tempot. Avståndet ökar succesivt, han är snabbare än mig! Efter hand är avståndet så stort att jag inte längre ser honom mellan kurvorna.

Jag kommer ikapp en bil, avståndet är ca. 250m och hastighetsskillnaden...låt oss säga jag kör snabbare och närmar mig hyffsat snabbt!

Nu till det jag på senare år börjat "ta med mig":
För flera år sedan for endast EN tanke genom huvudet (förutom...hur går vägen:

1.) Kommer mötande...kan jag bibehålla hastigheten och köra om?

Idag:

Tanke nr. 1 (se ovan) direkt följt av tanke nr. 2:

2.) Kan han byta färdriktning (byta körfält (ex. finns en avtagsväg i anslutning till honom, finns hinder framför honom...cyklist, traktor mm. Hänger ni med?

OK, vad är sensmoralen/slutsatsen av detta nu då, och vad i h..vete har det med filmen att göra?

Fråga:
- Hade personen som kör bågen med kameran på kunnat köra ifrån polisen på näst intill samma sätt men samtidigt kunnat tagit aningen mindre risk?

....

Japp, självklart! Följdfråga:

- Hade han/hon blivit avsevärt hindrade om han/hon i stället valt att köra om ALLA fordon till vänster i stället för omväxlande höger/vänster?

Förmodligen inte!

Varför skulle detta beteende nu kunna utgöra någon större skillnad?
Svaret är enkelt! Vi lär oss, ALLIHOP, att hålla till höger (nåja, inte alla...inte de som ligger i vänster körfält 40 mil innan de skall svänga av TROTTS att det är ledigt i höger körfält! :huvet

Om du/jag ligger i vänster körfält och det är ledigt i höger. Vi sitter och tänker på annat (JAG gör ALDRIG det :D men han/hon framför os kanske?) Helt plötsligt tittar vi i backspegeln och ser...något som med plinkande helljus och blå lampor annalka oss i hög hastighet och de är NÄRA!

Hur många, trafikanter, vrider instinktivt på ratten och byter körfält?

Vad änder om jag/du precis då är på G att köra om...på höger sida?

För att göra ett långt inlägg ännu längre :yoparty :
- Genom att köra om på vänster sida, ÄVEN om man nu är föraren i filmen, minskar risken! Dvs. lite taktisk körning hjälper oss att kunna fortsätta göra det vi gillar mest...köra hoj! :tummenupp

See U boy´s & girls!
// Niklas

Massa vettig text......

Jag är imponerad! Ett inlägg med konstruktiv kritik....... Trodde jag aldrig jag skulle få se på sporthoj.

Instämmer i det du säger och ger dig :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp för dit inlägg.

sånt beteende borde fördömas av oss. Ni som inte gillar bensinsmittningar, skenförsäkring, skattefusk hur kan ni säga att det här var bra?

Jag är imponerad! Ett inlägg med konstruktiv kritik....... Trodde jag aldrig jag skulle få se på sporthoj.

Instämmer i det du säger och ger dig :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp för dit inlägg.

Tackar! Här finns mer att hämta, exempelvis vad gäller taktisk körning men också ren körteknik! Fråga bara! :tummenupp

Mvh!
// Niklas

Get away-konceptet, vilket massivt sömnpiller.

En jävla sket film helt enkelt.
Alla kan köra rakt fram .Sen har jag mina tvivel om folk kan det oxå.
Hade hellre sett en film med kurviga vägar än en på motorvägen.

Jag höll på att köra ihjäl en snubbe i Luleå för ett par år sedan på precis det här sättet.
Hojtok som man är så ser jag ju motorcyklarna till skillnad från vanliga bilister och jag såg på långt håll en motorcykel komma åkandes i hög fart. Vad jag gör är att noggrant hålla mitt spår för att inte öka risken för motorcyklisten och underlätta omkörningen, hur tokig den än är.
Den här killen blåser förbi på min vänstra sida, ganska nära eftersom det dessutom var en del trafik plus att vägen svänger där. Uppskattad fart omkring 130-140 (det var 70-väg).
Precis när han blåser förbi ser jag nånting i backspegeln, nämligen hans polare på en ZX7:a. När jag tittar fram så ser jag att vi kommer att få ett möte precis och jag inser direkt att detta inte blir så bra. Sagt och gjort, jag glider åt höger för att ge idioten på hojen åtminstone lite plats att köra om...vad gör han då? Jo han viker ner för att köra om mej på höger sidan. Jag kastar bilen åt vänster vilket tar en stund eftersom det är en 2-tons King Cab och snubben flashar förbi, han hade högst en meter mellan diket och min bil.

Hade jag inte vikt höger från början så hade han frontat med mötande bil, hade jag inte vikt vänster så hade han suttit lindad runt ett träd. Jag var så förbannad att jag kokade, hade jag fått tag i vederbörande så hade han blivit den första som svalt en ZX7:a...

Efteråt så tänkte jag på den här händelsen och jag kom fram till en annan slutsats. Den här killen var ung och väldigt orutinerad, i hans ålder hade jag kanske gjort samma sak. Problemet som jag såg det var den hänynslöshet som hans kompis hade visat. Kör man först så måste man tänka på sina kompisar bakom, man måste köra åt dom också. Att då köra som en idiot bland en massa bilar när man vet att ens polare ligger bakom och försöker följa efter är inte speciellt trevligt mot kompisen...

Dagen efter hade för övrigt snubben med ZX7:an kört på en tjej på moped...på en cykelväg... Jag hoppas att hon klarade sej bra...

Sensmoral: Om vi tänker lite mer på våra medmänniskor så behöver inte sånt här hända. Varför tror ni att man diskuterar förbud för motorcyklar? Varför tror ni att man diskuterar GPS på fordon för att bötfälla i efterhand? Varför tror ni att vi får betala hutlösa försäkringspremier för våra motorcyklar? Ja inte f-n beror det på att vi åker en stilla sväng på våran kurviga favoritväg...

Allt man gör skapar en reaktion, positivt eller negativt...

..men är det VERKLIGEN så svårt...att köra rakt fram???

En jävla sket film helt enkelt.
Alla kan köra rakt fram

..och jag kom fram till en annan slutsats. Den här killen var ung och väldigt orutinerad..

Filmen är underbar, kanske för att man slipper dessa löjliga macho-element och körskicklighetsaspekter. Man kan istället koppla av till underbar arrogans och äkta polisförnedring – dessutom till skarmigt halvfånig popprockmusik.

Att visa en macho RR-förare som är så stolt för sin körförmåga att det rinner över – har man ju liksom sett tidigare.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph