Söker filmer på XT 600!

  • Thread starter Thread starter Kay
  • Start date Start date

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Nån som har lite filmsnuttar på en XT600? En polare funderar på en sådan, han är lite nyfiken på prestanda och lite klipp på en sådan...
 
Har kört brorsans lite uppdrevade XT -92a några gånger och den funkar fint att plocka upp på 2:an och köra till iaf 90 på bakan. Är nog inga problem att wheela långt med den när man fått in snitsen!
Har vart uppe i 170 mätarfart, men den gör nog 180! Rätt bra faktiskt :) Finns det inga filmer på ketogans eller RRs sida? Har för mig det iaf.
 
Nisse: Låter som den rör OK på sig! Jag hittade dock inga filmer på RR's hemsida :(
 
Edit: Nedanstående text gäller XT600E årsmod. 97-03. Tidigare modeller är lite annorlunda. Har sett siffror på att de ska ha 45 hk istället för 40 som de nyare har. Ingenting jag vet säkert dock (förutom att de nya har 40 hästar då). Kan säkert hända att även vikt/drevning etc är aningen annorlunda...

Kör man inne i stan, på grusvägar och slingriga kurvvägar så räcker XT:ns prestanda till, men på raksträckor är den rätt trött. 0-80 går den riktigt bra, och upp till 120 känner man fortfarande hyfsat ax... därefter så segar det sig upp till ca 160 på mätaren (170 mätarfart på en original XT'03 har dock noterats).

XT:ns stora styrka ligger i pålitligheten/hållbarheten. Det är först om man kör den nästan torr på olja och konstant växlar utan koppling som den börjar gå sönder (växellådan går först), men sköter man den som den ska så går den hur långt som helst. Billig att serva, billig i drift och försäkring likaså.

En annan stor fördel är att den är väldigt smidig och lättkörd. Den är tung för att vara offroad (~180 kg fulltankad), men är ändå väldigt lättsvängd. Den går att kasta omkring som en vante på mindre vägar och i stadens rondeller/korsningar. Så länge det svänger kan man hänga på eller till och med dra ifrån många sporthojsförare.

Angående bakhjul:

Eftersom den med originaldrevning gör ca 45-50 på ettan och ~80 på tvåan så går det att slanga rätt bra även med 40 hk. På ettan, om man rullar i 15-20 km/h (med viss motorbroms) är det bara ge gas (inte riktigt fullt, men 60% kanske) så går den upp. Det är iofs svårt att hitta balanspunkten eftersom de ca 3000 rpm man har på sig motsvarar 20 km/h i hastighetsskillnad innan kraften tar slut och hojen vill ned igen. Själv har jag aldrig lyckats köra längre än ~100 meter på ettan.

Tvåan däremot är lättare. Svårare att få upp (man måste använa kopplingen), men väl uppe är det lättare att hålla sig till balanspunkten, och då kan man köra hur långt som helst :D

Nu vet jag iofs inte hur pass bra XT:ns motor klarar bakhjulskörning med tanke på oljetillförsel etc, men det är bevisat att den klarar iaf ~400 meter utan att den rasar :D

Här är några XT-actionbilder:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?s=&threadid=25005

Om vädret tillåter så kanske jag kan försöka få till några mindre filmklipp i veckan. Iofs är min koppling lite väl slut (ska byta först i vår), vet inte om det går så bra... annars kan jag kanske dra några kortare repor på ettan :rolleyes:
 
Last edited:
Det är som sagt ingen hoj man köper för tat kolla fartresurser eller nån prestanda, han är helt fel ute om han tänker i sådana banor. Den fzr du köper är som en raket i jämförelse om man ska hålla på så.
 
Nämen han skall ha den till att leka med på grusvägar på landet.
 
TT600:a är väl lite "sportigare" jämfört med xt:n... TT:n har ju inte heller något högt effektuttag så den borde nog hålla ganska bra, den också.
 
Conrad skrev:
TT600:a är väl lite "sportigare" jämfört med xt:n... TT:n har ju inte heller något högt effektuttag så den borde nog hålla ganska bra, den också.

Jo, TT:n har lite seriösare fjädringskomponenter, smalare sadel/tank etc...

TT:n har faktiskt samma motor som XT:n, fast med vissa modifikationer.
 
vikten är lägre och effekten är lite högre vill jag minnas (TT).
Men vi snackar inte om drag på asfalten, alla sånna här luftkylda stånkor är rent slöa om man bara tänker åka sånt, tro mig jag har ägt/äger en del av dem.
På grus förändras det hela totalt.
 
kika in på www.soe.se o ställ frågan där, finns ganska många XT-åkare där. hade jag ägt en kamera hade jag ju kunnat filma min :)
 
Silwer skrev:

På grus förändras det hela totalt.

ärligt talat är väl inte XT'n den snabbate grussmisken heller, vikt/effekt talar ju mot det.. därmed inte sagt att den inte är kul :tummenupp
 
tks skrev:
Edit: Nedanstående text gäller XT600E årsmod. 97-03. Tidigare modeller är lite annorlunda. Har sett siffror på att de ska ha 45 hk istället för 40 som de nyare har. Ingenting jag vet säkert dock (förutom att de nya har 40 hästar då). Kan säkert hända att även vikt/drevning etc är aningen annorlunda...

Kör man inne i stan, på grusvägar och slingriga kurvvägar så räcker XT:ns prestanda till, men på raksträckor är den rätt trött. 0-80 går den riktigt bra, och upp till 120 känner man fortfarande hyfsat ax... därefter så segar det sig upp till ca 160 på mätaren (170 mätarfart på en original XT'03 har dock noterats).

XT:ns stora styrka ligger i pålitligheten/hållbarheten. Det är först om man kör den nästan torr på olja och konstant växlar utan koppling som den börjar gå sönder (växellådan går först), men sköter man den som den ska så går den hur långt som helst. Billig att serva, billig i drift och försäkring likaså.

En annan stor fördel är att den är väldigt smidig och lättkörd. Den är tung för att vara offroad (~180 kg fulltankad), men är ändå väldigt lättsvängd. Den går att kasta omkring som en vante på mindre vägar och i stadens rondeller/korsningar. Så länge det svänger kan man hänga på eller till och med dra ifrån många sporthojsförare.

Angående bakhjul:

Eftersom den med originaldrevning gör ca 45-50 på ettan och ~80 på tvåan så går det att slanga rätt bra även med 40 hk. På ettan, om man rullar i 15-20 km/h (med viss motorbroms) är det bara ge gas (inte riktigt fullt, men 60% kanske) så går den upp. Det är iofs svårt att hitta balanspunkten eftersom de ca 3000 rpm man har på sig motsvarar 20 km/h i hastighetsskillnad innan kraften tar slut och hojen vill ned igen. Själv har jag aldrig lyckats köra längre än ~100 meter på ettan.

Tvåan däremot är lättare. Svårare att få upp (man måste använa kopplingen), men väl uppe är det lättare att hålla sig till balanspunkten, och då kan man köra hur långt som helst :D

Nu vet jag iofs inte hur pass bra XT:ns motor klarar bakhjulskörning med tanke på oljetillförsel etc, men det är bevisat att den klarar iaf ~400 meter utan att den rasar :D

Här är några XT-actionbilder:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?s=&threadid=25005

Om vädret tillåter så kanske jag kan försöka få till några mindre filmklipp i veckan. Iofs är min koppling lite väl slut (ska byta först i vår), vet inte om det går så bra... annars kan jag kanske dra några kortare repor på ettan :rolleyes:
Jodå, de går att få upp den på 2:an utan koppling :) Iaf på dom äldre.
 
Nisse Järnet skrev:
Har kört brorsans lite uppdrevade XT -92a några gånger och den funkar fint att plocka upp på 2:an och köra till iaf 90 på bakan. Är nog inga problem att wheela långt med den när man fått in snitsen!
Har vart uppe i 170 mätarfart, men den gör nog 180! Rätt bra faktiskt :) Finns det inga filmer på ketogans eller RRs sida? Har för mig det iaf.
[/QUOTE

uppdrevad så den går snabbare?? isf borde där vara sämre acc i den, men om man får upp den på slangen på 2an utan koppling är där juh bra acc! hur hänger detta ihop? trimmad? :crash
 
finns där effektljuddämpare alltså slipon till xt 600??
vad e skillnaden på XT 600 E o K mer än elstart/kick??
har 600 K orginal en sånn ful ljuddämpare me ett utstickande slutrör?
 
jo det finns div slipon's att köpa, själv kör man med supertrapp :tummenupp
orginaldämparen är stor, tung och ful ja.
 
Carcass skrev:
jo det finns div slipon's att köpa, själv kör man med supertrapp :tummenupp
orginaldämparen är stor, tung och ful ja.

Passar supertrapet bra då? Inga kåpor som hänger och fladdrar och så menar jag.
 
det sitter som en smäck!
här är lite bilder på monteringen:

ganska bra passning på mellanröret: bild 1

jag köpte en begagnad dämpare som egentilgen är avsedd för en annan åtrsmodell, så jag fick improvisera lite gällande själva upphängningen: bild 2
strax till höger om min lilla inprovisation ses orginalburkens upphängning.

såhär ser det ut med sidokåpan bortplockad: bild 3

och såhär med kåpan påplats, första provturen: bild 4 :)
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top