Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Conrad skrev:TT600:a är väl lite "sportigare" jämfört med xt:n... TT:n har ju inte heller något högt effektuttag så den borde nog hålla ganska bra, den också.
Silwer skrev:
På grus förändras det hela totalt.
Jodå, de går att få upp den på 2:an utan kopplingtks skrev:Edit: Nedanstående text gäller XT600E årsmod. 97-03. Tidigare modeller är lite annorlunda. Har sett siffror på att de ska ha 45 hk istället för 40 som de nyare har. Ingenting jag vet säkert dock (förutom att de nya har 40 hästar då). Kan säkert hända att även vikt/drevning etc är aningen annorlunda...
Kör man inne i stan, på grusvägar och slingriga kurvvägar så räcker XT:ns prestanda till, men på raksträckor är den rätt trött. 0-80 går den riktigt bra, och upp till 120 känner man fortfarande hyfsat ax... därefter så segar det sig upp till ca 160 på mätaren (170 mätarfart på en original XT'03 har dock noterats).
XT:ns stora styrka ligger i pålitligheten/hållbarheten. Det är först om man kör den nästan torr på olja och konstant växlar utan koppling som den börjar gå sönder (växellådan går först), men sköter man den som den ska så går den hur långt som helst. Billig att serva, billig i drift och försäkring likaså.
En annan stor fördel är att den är väldigt smidig och lättkörd. Den är tung för att vara offroad (~180 kg fulltankad), men är ändå väldigt lättsvängd. Den går att kasta omkring som en vante på mindre vägar och i stadens rondeller/korsningar. Så länge det svänger kan man hänga på eller till och med dra ifrån många sporthojsförare.
Angående bakhjul:
Eftersom den med originaldrevning gör ca 45-50 på ettan och ~80 på tvåan så går det att slanga rätt bra även med 40 hk. På ettan, om man rullar i 15-20 km/h (med viss motorbroms) är det bara ge gas (inte riktigt fullt, men 60% kanske) så går den upp. Det är iofs svårt att hitta balanspunkten eftersom de ca 3000 rpm man har på sig motsvarar 20 km/h i hastighetsskillnad innan kraften tar slut och hojen vill ned igen. Själv har jag aldrig lyckats köra längre än ~100 meter på ettan.
Tvåan däremot är lättare. Svårare att få upp (man måste använa kopplingen), men väl uppe är det lättare att hålla sig till balanspunkten, och då kan man köra hur långt som helst![]()
Nu vet jag iofs inte hur pass bra XT:ns motor klarar bakhjulskörning med tanke på oljetillförsel etc, men det är bevisat att den klarar iaf ~400 meter utan att den rasar![]()
Här är några XT-actionbilder:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?s=&threadid=25005
Om vädret tillåter så kanske jag kan försöka få till några mindre filmklipp i veckan. Iofs är min koppling lite väl slut (ska byta först i vår), vet inte om det går så bra... annars kan jag kanske dra några kortare repor på ettan![]()
Nisse Järnet skrev:Har kört brorsans lite uppdrevade XT -92a några gånger och den funkar fint att plocka upp på 2:an och köra till iaf 90 på bakan. Är nog inga problem att wheela långt med den när man fått in snitsen!
Har vart uppe i 170 mätarfart, men den gör nog 180! Rätt bra faktisktFinns det inga filmer på ketogans eller RRs sida? Har för mig det iaf. [/QUOTE
uppdrevad så den går snabbare?? isf borde där vara sämre acc i den, men om man får upp den på slangen på 2an utan koppling är där juh bra acc! hur hänger detta ihop? trimmad?![]()
Carcass skrev:jo det finns div slipon's att köpa, själv kör man med supertrapp
orginaldämparen är stor, tung och ful ja.
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |