Söker bästa propparna.

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Vilka proppar kör ni med

Vilka dämpar bäst

Vilka är bekvämast

Jag kör med apotekets för jag tycker de är bekvämast men de dämpar kanske inte så bra.

fusionsmall.jpg

Någon som provat noice-cancelling lurar, funkar det

philips-shn2500-active-noise-cancelling-headphones.jpg

Kör med Apotekets gula, billiga och bra trots allt.

Köpte nån annan silikon-grej på Apokteket men har inte än kommit överrens om dom, känns som modellera i örat.

Jag har apotekets gröna^^ Fick modifiera dom lite, skära av det långa greppet(?) för att dra ut den och plasten på snöret och limma dit igen. Annars gjorde de ont med hjälmen på. Tycker de funkar riktigt bra. Brukar ta lite saliv på innan så glider de lätt och det blir som ett sug typ.
Funderar dock på att köpa sådana dyra gjutna efter örat......

Är ganska personligt har jag upptäckt,beror på hur din hörselgång är utformad.

Kör på samma som dig från apoteket och de funkar bra på mig så länge de är nya.
Tyvärr har dom tagit bort en storlek på dom,hade något mellan de 2 som finns nu innan och de var perfekta så jag letar efter nytt märke nu.

Köpte några liknande,tror det var alpine,men de hade så korta skaft att om jag petade i de så det blev tyst så nådde jag inte skaften med mina knubbiga fingrar så de funkade inte på mig,eller funkade jättebra ända tills jag ville ha ut dom!
Dyra var dom med.

Den där modelleragrejen från apoteket gillade tjejen,tills dom klumparna legat i fickan några gånger,såg inte ut som något någon vill stoppa in i örat då...

Hittar jag något nytt så postar jag igen.

Henrik

Har tidigare kört med apotekets och de har fungerat utmärkt. Ska nu prova ett par från Killnoise som som jag fick i julklapp av Ducceklubben. Verkar lovande. Testade dem under en flygresa till Sydafrika i våras och de satt väldigt bekvämt.

248773s.jpg

Apotekets Max Lite, sitter kanske lite väl bra men tystar nått enormt mkt.

Har provat HIFI proppar och de är kanon på disco/konsert så det dämpar linjärt över helaområdet så musiken låter suvve även med proppar i på konsert.

På bågen vill jag nog däremot att det dämpar så mycket det bara går.

Maximal dämpning får du ur Apotekets gula skumproppar men simpropparna dämpar fullt tillräckligt, rent medicinskt. Plus att man faktiskt hör saker som de borde låta. Att lägga mer än en femtilapp på ett par proppar till bågen är enormt overkill—såvida man bara ska ha propp i. Ska man ha musik också—och få lika bra dämpning—så får man nog köpa sig ett par formgjutna, typ earfoon.

Vanliga hörlurar med sån där noise reduction-tjofräs är helt värdelösa när det kommer till seriös ljuddämpning. Använd inte såna om du vill ha hörseln kvar.

Men, som sagt, ska du bara ljuddämpa så köp en påse gula—och lär dig sätta i dem på rätt sätt.

Hittade ett test i VBK

http://www.vk.se/Article.jsp?article=160205

Mack's Pillow soft earplugs

Pris per par: 23,50
Köpta på: Apoteket
Utlovar: Vattentät.
Komfort: Silikonbollen är som ett stort, men okladdigt, tuggummi som
sitter som gjutet. Trillar inte ur eftersom det är så stort att det hålls fast även av örat utanför hörselgången. Riktigt behaglig.
Ljuddämpning: 20 dB
Betyg: 5

Bilsom musik- och simpropp
Pris per par: 32 kronor.
Utlovar: Flänsarna på proppen ska göra att den tätar effektivt mot både vatten och buller.
Så känns de: Effektiva. Enkla att föra in och de sitter fast i örat, men aj, de gör lite ont!
Bra med två olika storlekar, men minus för fult och opraktiskt band, när det slår i axlarna bullrar det i öronen.
Ljuddämpning: 28 dB
Betyg: 4

Bilsom skumplast
Pris: 3 kronor paret
Utlovar: Plasten är fri från PVC och ska vara högdämpande.
Komfort: Den gula klassikern finns i två storlekar, men är ändå svår att få att sitta rätt och sluta tätt. De vill gärna hinna veckla ut sig innan de är inne i hörselgången. Men visst, de är i alla fall billiga.
Ljuddämpning: 33 dB
Betyg: 2

Calmor Öronpropp
Pris: 3,30 kronor paret.
Så känns de: Men vad är detta - ska man ha hubbabubba i öronen? Små vaxbollar med rosa ludd på. Men de är sköna, enkla att forma och sitter bra. Luddet ska tas bort innan proppen förs in. Men utan fluff blir örat alldeles vaxfettigt och kladdigt.
Övrigt: Mauro Scoccos favorit. "Öronpropparnas rolls royce" kallar han dem på sin blogg.
Ljuddämpning: 24 dB
Betyg: 4

Howard Leight Multi max
Pris: 5,20 kronor paret
Köpta på: Clas Ohlson
Så känns de: Nope, det här är inga skumma piller. Den här proppen känns ungefär som den vanliga gula. Men den är olika tjock i de två ändorna för att passa både stora och små öron. Svåra att proppa in, och sticker ut långt. Jag hade hellre köpt ett kortare par, som fanns i två olika storlekar.
Ljuddämpning: 35 dB
Betyg: 1

Apoliva Engångsproppar
Pris: 2,90 kronor paret
Så känns de: Ungefär som de gula klassikerna, men här finns en riktigt bra grej: ett X-spår så att det ska gå enklare att ta ur dem. Klart bättre än den gula, och lika billig.
Ljuddämpning: 33 db
Betyg: 3

Maximal dämpning får du ur Apotekets gula skumproppar
vill hävda att MaxLite dämpar klart bättre, jag har testat en del och inget jag sprungit på dämpar mer.

Kör med apotekets silikonproppar. Funkar bra eftersom man kan forma dom efter örat.

Jag har testat just Philips noice-cancellinglurar: Dom är för klumpiga under hjälmen, dämpar inte nog för hojåkning och låter för illa för att lyssna på musik i till vardags. Enda användningsområdet jag hittat är flygresor där jag kan offra lite ljudkvalité mot dämpning.

Formgjutna är det som gäller om man vill ha ljud i lurarna eller kunna höra vad folk säger men ändå ta bort hyggligt med fartvindsbrus.

Vill man bara skona hörseln vid hojåkning rekommenderas Moldex spark plugs, dom funkar iaf bäst i mina öron. Tror att dom finns på bla OK.
Dämpar grymt bra och kan sitta i hela natten utan att jag blir öm.

2242.jpg

Jag har testat en del olika men Apotekets gula är bäst hittills. Har inte testat Max Lite eller Apotekets bruna än.

Simpluggarna och alla med pinne har efter en dags körande börjat irritera örat om de ska i och ur flera gånger under dagen. Har man de i hela tiden är de dock bra. Ska hjälmen ska av och på ofta kan det också påverka då det lätt trycker till på pinnen.

Mack's bollarna ska gå att använda flera gånger. Men de drar åt sig damm och skräp så det gäller att vara snäll mot dem och inte ha de löst i fickan när man inte använder dem. Säkert väldigt bra om man har känsliga öron då de inte förs in i hörselgången.

Dämpningsmässigt så har alla varit ungefär likadana. Det som skiljer är i hur användarvänliga/bekväma de är. Och som sagt, vanliga skumproppar anser jag fortfarande vara bäst.

Last edited:
Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...