Så kan det gå med skenförsäkring

CaféRacer skrev:
Men jag säger bara Ferrari 575 Marenello :tuttar den kopplingen va fan som en benpress :) tungjobbad i innerstan :hihi
I så ny bil? 11:an har ju "felvänt" pedalställ och är extremt macho i alla reglage. Tror nog jag skulle kunna leva med 575:an ändå. ;)

LocDog skrev:
men trots det så kan hon ju få låna ut den och så vitt jag vet så finns det inte någon regel på hur mycket man får göra de.
Det enda jag känner till är ju när man ska teckna hos FB då man ska svära att man själv kommer att vara den som nyttjar biler mest.

Isåfall är det ju inte fråga om att "låna ut" överhuvudtaget. Eller ska du låna din egen bil/hoj av dig själv?

LocDog skrev:
Jo visserligen har hon "köpt" bilen av honom, vilken inte är helt otroligt så visst finns det ett ekonomiskt intresse där, han fick ju pengar för en såld bil.

Som jag förståd det så tog tanten lån på bilen eller något sånt likande, heller inte underligt.

Det jag bävar för att man kommer att ta till för stora kraftansträngningar för att få bukt med denna verksamhet så att man drar alla över samma kam.

Jag har ingen lust att låna farsans bil och av misstag hamna mitt uppe i en olycka alt. att bilen pajar då jag kör den. Och att den FB konstaterar att jag kört bilen fram och tillbaka mellan jobb och bostad eftersom jag fått låna bilen medans föräldrarna tagit ett flyg ned till sitt sommarställe i Spanien.

Så lite svårt att få fram sanningen i det hela...

Onödiga spekulationer.
Visst f-n är det väl uppenbart?
Försäkringsbolagen klargar säkert inte om du smäller farsans V70 men är det en Porsche, ferrari eller liknande så blir dom misstänksamma på samma sätt som om jag skulle vurpa med mormors R1a...

Gustav1 skrev:
Isåfall är det ju inte fråga om att "låna ut" överhuvudtaget. Eller ska du låna din egen bil/hoj av dig själv?
Nej klart att de var ett väldigt överdrivet senario men visst blir det ett lån om man inte själv äger bilen med använder den?

Sen är det ju en fråga om hur mycket man använder den, mer än 50% så är det ju inte ägaren som brukar bilen mest.

Hur gör man om man har delad bostad med diverse försäkringar, både äger 50% vardera. Möjligtvis har de egna insatser på lika stor summa och sedan lån på resterade. Både drar sitt strå till stacken (hyror osv.) och jobbar.

Sen har man en bil som man kör ungarna till skolan/dagis/hockeyn osv. med. Den äger båda två till 50% vardera, men mannen kör den mest, dagligen till jobbet. De både äger den (pengamässigt) men kvinnan står för samtliga försäkringar (nån form av grupprabbatt säger vi, alltså även för bostaden).

Så här misstänker jag att de ser ut så här i nästan varje familj världen runt, eller har jag fel?

LocDog skrev:
Nej klart att de var ett väldigt överdrivet senario men visst blir det ett lån om man inte själv äger bilen med använder den?

Sen är det ju en fråga om hur mycket man använder den, mer än 50% så är det ju inte ägaren som brukar bilen mest.

Hur gör man om man har delad bostad med diverse försäkringar, både äger 50% vardera. Möjligtvis har de egna insatser på lika stor summa och sedan lån på resterade. Både drar sitt strå till stacken (hyror osv.) och jobbar.

Sen har man en bil som man kör ungarna till skolan/dagis/hockeyn osv. med. Den äger båda två till 50% vardera, men mannen kör den mest, dagligen till jobbet. De både äger den (pengamässigt) men kvinnan står för samtliga försäkringar (nån form av grupprabbatt säger vi, alltså även för bostaden).

Så här misstänker jag att de ser ut så här i nästan varje familj världen runt, eller har jag fel?
Det är inte solklart vem som skall stå för försäkringen men i de fallen du rabblar upp så kvittar det helt enkelt, o därför bryr sig inte heller f-bolaget.

enhjuling skrev:
Onödiga spekulationer.
Visst f-n är det väl uppenbart?
Försäkringsbolagen klargar säkert inte om du smäller farsans V70 men är det en Porsche, ferrari eller liknande så blir dom misstänksamma på samma sätt som om jag skulle vurpa med mormors R1a...
Jo såklart blir de misstänksamma på direkten om de handlar om en mer exklusiv bil/Mc.....till detta fall hör även att bilen ifråga kostar betydligt mindre än vad en vanlig V70 kostar.

Men visst jag säger inte att det inte skulle vara uppenbart vem som har mest att vinna på hela grejen. Min morfar hade alltid den senaste Volvon till han dog. Visserligen var ja för ung då så jag körde aldrig nån av dom men hade jag haft kortet så kunde man säkert hävda detsamma, att de var jag som körde den mest (om jag skulle krockat dvs.)

LocDog skrev:
Hur gör man om man har delad bostad med diverse försäkringar, både äger 50% vardera...

Äger man gemensamt kan man välja vem som tecknar försäkringen. Det är inget problem för försäkringsbolaget, försäkringstagaren, lagstiftaren eller någon annan.

HanneZ skrev:
Det är inte solklart vem som skall stå för försäkringen men i de fallen du rabblar upp så kvittar det helt enkelt, o därför bryr sig inte heller f-bolaget.
Jo för att de är uppenbart att de funkar så....men varför styr man inte upp det då? Det är ju trots allt fel...solklara fall av skening om något.

LocDog skrev:
Det är ju trots allt fel...solklara fall av skening om något.
Det är inte fel och det är inte skening.

Edit: det är ett skenproblem, inte en skenförsäkring :)

LocDog skrev:
Jo för att de är uppenbart att de funkar så....men varför styr man inte upp det då? Det är ju trots allt fel...solklara fall av skening om något.
Gemensam ekonomi = gemensamt ekonomiskt intresse! D.v.s. den kan stå på vem som helst.

Bingo skrev:
Äger man gemensamt kan man välja vem som tecknar försäkringen. Det är inget problem för försäkringsbolaget, försäkringstagaren, lagstiftaren eller någon annan.
Nej de vet jag, men du nytjar ju ett fordon som du inte "äger" enl. fordonsreg. och du gör det oftare än din sambo som är f.tagaren.

Hur kan de gå ihop sig?

LocDog skrev:
Nej de vet jag, men du nytjar ju ett fordon som du inte "äger" enl. fordonsreg. och du gör det oftare än din sambo som är f.tagaren.

Hur kan de gå ihop sig?
Det är bara registret som inte har stöd för 2 ägare. I slutändan står båda som ägare precis som allt annat dom äger tillsammans.

LocDog skrev:

Hur kan de gå ihop sig?

Genom det ekonomiska intresset.

Av arbetslivserfarenhet (jobbar som skadereglerare) kan jag meddela att försäkringsbolagen runt i landet strävar att få bukt på "skenförsäkring". Att eliminera det är omöjligt.

Det är aldrig kul att säga nej till en kund...det handlar ju om mycket pengar ibland.

Det bästa vore om det vid införsäkring sattes vissa regler, t ex att kunden skulle komma till kontoret och visa upp sig körandes på hojen. För i 90% av fallen har försäkringstagaren (mamma eller pappa) aldrig kört hoj i sitt liv.

LocDog skrev:

Hur kan de gå ihop sig?
Lagen säger inget om brukande. Det kvittar vem som brukar det mest. Försäkringsavtalet, som är en annan sak, kan säga dock något om den saken.

LocDog skrev:
Gemensam ekonomi har inget med gemensamt ägande och göra.
Jo, det har det faktiskt. Gemensam ekonomi innebär ofta gemensamt ägande. Skilj dig eller separera från din sambo så får du se.

Det vore bättre om man kan skaffa en personlig försäkring istället för att försäkra motorcykeln.

Daytona595 skrev:
Det bästa vore om det vid införsäkring sattes vissa regler, t ex att kunden skulle komma till kontoret och visa upp sig körandes på hojen. För i 90% av fallen har försäkringstagaren (mamma eller pappa) aldrig kört hoj i sitt liv.
Går väl lika bra att låta dem köra en sväng med en likadan MC efter olyckan. Vägrar de, tja... :)

Daytona595 skrev:
För i 90% av fallen har försäkringstagaren (mamma eller pappa) aldrig kört hoj i sitt liv.

Bygger den siffran på statistik eller "drog du bara till med något"? :)

Fürstenhoff skrev:
Måste göra dig mfl besvikna - även om ALLA fordon i Sverige försäkras på ett korrekt sätt hos försäkrings bolagen så kommer aldrig premierna sänkas för den skull, det enda som kommer att hända är att f-bolagen tjänar mer pengar mot vad dom gör i dag!!

Och nej, jag "skenförsäkrar" INTE!! :pannkyss

Dock skulle premierna sjunka avsevärt om alla dom som sysslar med rena FÖRSÄKRINGS BEDRÄGERIER slutar upp med detta - för det är ENORMT många som sysslar med detta vilket garanterat påverkar försäkrings premierna!! :tummenupp

/Fürstenhoff.
Så skenförsäkring är inte rent bedrägeri?

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025