Så kan det gå med skenförsäkring

Fritte666 skrev:
En liten stilla fundering bara...
Blir de inte dyrare försäkringar om folk i "våran" ålder (20-35) skulle försäkra på sig själv..??
Jag menar om nån skriver hojen på farsgubben och får ut pengar så borde ju den rimligen belasta ålderkategorin 50-60 T.ex... Vilket borde gagna försäkringstagare i lite yngre åldrar eftersom vi då på pappret inte klotar lika ofta...

Du har helt rätt. Skenförsäkrandet resulterar i att ungas olyckor i högre grad betalas av äldre förare genom att dessa då får en felaktigt högre försäkringspremie.

Därmed är det också frestande att anta att det inte bara är ren omtanke om unga MC förare som får mer seniora personer på forumet att skrika högt i trådar om skenförsäkring.

/Olzki

Markus skrev:
Exakt, och ingen ska bry sig fall jag kör full, och oftast är det bara en liten bit. På sommarstället. Typ. Sedan att jag tankar dvd:er hela dagarna, skiter i tv-avgiften och är en parasit i övrigt är också mitt problem. Så länge jag sköter hojförsäkringen.
Hur många stopplikts-körningar med motorcykel tror du det krävs i snitt för att en olycka ska ské jämfört med fyllekörningar? Du jämför grus med höga berg. Dessutom dummade jag mig då den jag quotade menade på att man inte får ha åsikter så länge man inte sköter allt perfekt, blir rätt jobbigt att föra diskussioner då...

....

:huvet :va man KAN väl ändå inte försäkra nånting som man inte står som ägare till eller :va :va :va

HanneZ skrev:
Du jämför grus med höga berg.

Förvisso men lagar är lagar och regler är regler - det blir svårt att se hur du resonerar om du menar att vissa regler eller lagar är okej att bryta emot men inte emot andra.

Jag tycker visst man kan göra en sådan gräns, det är bara intressant som någon skrev att det är ett jädra liv om just detta men lite skattefubb eller nedladdat material - det är 110% okej. Rimmar riktigt riktigt dåligt.

Personliga försäkringar.

Jag tror det finns bara ett sätt att ordna det här på.................

Precis som man har det i Schweiz........Personlig Fordonsförsäkring.
- Man har bara EN försäkring med ett tillägg för extra fordon(tror jag),
- Man kan ju bara bruka ett åt gången.......
- Man kan inte "låna" ut bilen/mcn till nån som inte har en fordonsförsäkring, då får man stå för allt....och då betyder det allt.
- Man bygger upp sin egen bonus efter antal skadefria år......
Osv. Då skulle det inte bli nått snack om "skenförsäkringar" och annat.

Men fram tills dess.....
JAG vill inte betala för vad andra ställer till med....JAG har redan gjort mina "hundår" och byggt upp bonus på fordonsförsäkringarna jag har.

Så varför inte TÄNKA till...

Vill NI betala för att andra ska slippa....??

KentW

Kent W skrev:

Ja visst, men framför allt vill jag att andra ska betala så att jag ska slippa - det vill säga hela grundidén med försäkring över huvud taget.

sgtpepper skrev:
Jag tycker också att det var rätt av försäkringsbolaget, men att man är en 75-årig kvinna gör ju inte automatiskt att man inte kan äga och använda en Porsche 911, det krävs lite mer än så för att bevisa att hon inte var den riktige ägaren vilket försäkringsbolaget också lyckades visa.

Däremot så är det ju lättare att kategoriskt avvisa alla de 70-åringar som står som försäkringstagare på sporthojar, att en 70-åring kör bil är väl en sak, men att klänga sig upp på en R1:a är nog ytterst ovanligt.

inte tänker jag sluta köra sporthoj bara för att jag fyller 70 :)

Last edited:
Markus skrev:
Förvisso men lagar är lagar och regler är regler - det blir svårt att se hur du resonerar om du menar att vissa regler eller lagar är okej att bryta emot men inte emot andra.

Jag tycker visst man kan göra en sådan gräns, det är bara intressant som någon skrev att det är ett jädra liv om just detta men lite skattefubb eller nedladdat material - det är 110% okej. Rimmar riktigt riktigt dåligt.
Åter igen... när skrev jag det där då inlägget så syftade jag på ett "om du gjort ett enda fel i ditt liv så får du inte klaga på när andra gör fel"-inlägg.

Skillnaden är dock tycker jag att vissa försöker rättfärdiga sin skenförsäkring. Jag förstår att en del som inte har råd väljer att skenförsäkra då dom så väldigt gärna vill köra en viss hoj, men dom som lägger upp trådar och skryter över sin låga premie har jag inte mycket till övers för.

Kent W skrev:
Jag tror det finns bara ett sätt att ordna det här på.................

Precis som man har det i Schweiz........Personlig Fordonsförsäkring.
- Man har bara EN försäkring med ett tillägg för extra fordon(tror jag),
- Man kan ju bara bruka ett åt gången.......
- Man kan inte "låna" ut bilen/mcn till nån som inte har en fordonsförsäkring, då får man stå för allt....och då betyder det allt.
- Man bygger upp sin egen bonus efter antal skadefria år......
Osv. Då skulle det inte bli nått snack om "skenförsäkringar" och annat.

Men fram tills dess.....
JAG vill inte betala för vad andra ställer till med....JAG har redan gjort mina "hundår" och byggt upp bonus på fordonsförsäkringarna jag har.

Så varför inte TÄNKA till...

KentW

Mycket Tänkvärt

Vilken guldtråd! Fullproppad med kandidater till mest märkliga inlägg någonsin, kombinerat med en fantastisk oförmåga att både läsa innantill eller för den delen förstådet man väl lyckas läsa. Hur svårt kan det vara att förstå hur det fungerar?

t-rex skrev:
Vilken guldtråd! Fullproppad med kandidater till mest märkliga inlägg någonsin, kombinerat med en fantastisk oförmåga att både läsa innantill eller för den delen förstådet man väl lyckas läsa. Hur svårt kan det vara att förstå hur det fungerar?

:tummenupp ....igen, låg premie förtjänar man,inte får som en del tror.

Skenförsäkrare är PARASITER.... :fatta!

HanneZ skrev:
Skillnaden är dock tycker jag att vissa försöker rättfärdiga sin skenförsäkring.

Är det bättre att begå regel- eller lagbrott utifrån något lättjeperspektiv än ur ett ideologiskt menar du?

HanneZ skrev:
....dom som lägger upp trådar och skryter över sin låga premie har jag inte mycket till övers för.

Så beteendet är ganska okej, men man behöver inte skryta om det? Okej, så tycker jag nog också.

Markus skrev:
Är det bättre att begå regel- eller lagbrott utifrån något lättjeperspektiv än ur ett ideologiskt menar du?

Så beteendet är ganska okej, men man behöver inte skryta om det? Okej, så tycker jag nog också.
Nu gjorde du det väldigt avancerat. Jag skryter inte om när jag gör fel helt enkelt, att göra fel va ballt på högstadiet.

Nja ganska ok skulle jag inte säga men jag har förståelse för varför, ingen sympati men men empati!

2fast4hjo skrev:
...

Däremot är min hoj tjejförsäkrad och då får han naturligtvis inte köra min hoj under några omständigheter.

Trafikförsäkringen _gäller_ . Självrisken kan ökas etc. men försäkringsbolaget kan inte avtala sig ur för vem den gäller och inte gäller.

t-rex skrev:
Tja man blir väl knappast förvånad, många vill inte förstå att det drabbar oss andra, istället så utpekas FB som dom fula skurkarna eftersom vissa inte har råd att betala sin egen premie.

Argument som att folk ändå fuskar med tv licens, skatt och liknande dyker upp varje gång man ältar i detta, den typen av fusk drabbar hela Svenska befolkningen i jämförelse med skenförsäkring på SH som i huvudsak enbart drabbar oss hojägare, detta gör att utfallet blir värre när det fuskas med hojförsäkringar.

GSXR1100R skrev:
Argument som att folk ändå fuskar med tv licens, skatt och liknande dyker upp varje gång man ältar i detta, den typen av fusk drabbar hela Svenska befolkningen i jämförelse med skenförsäkring på SH som i huvudsak enbart drabbar oss hojägare, detta gör att utfallet blir värre när det fuskas med hojförsäkringar.
För att inte tala om de personer som en gång kört för fort, då har man diskvalificerat sig från att ha några synpunkter på hur andra beter sig i trafiken, direkct! :gnissla

sandstream skrev:
För att inte tala om de personer som en gång kört för fort, då har man diskvalificerat sig från att ha några synpunkter på hur andra beter sig i trafiken, direkct! :gnissla

Men vem ska egentligen avgöra vilket fusk eller mygel som är okey..??
Du..?? Jag..?? Eller kanske lagen..??

Fritte666 skrev:
Men vem ska egentligen avgöra vilket fusk eller mygel som är okey..??
Du..?? Jag..?? Eller kanske lagen..??

Rent spontant skulle jag vilja föreslå han med Bmw, han verkar ha koll. Sen finns det en uppsjö med folk i den här tråden som jag tycker vi sätter på jobbet :tummenupp

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph