Så kan det gå med skenförsäkring

Fürstenhoff skrev:
Måste göra dig mfl besvikna - även om ALLA fordon i Sverige försäkras på ett korrekt sätt hos försäkrings bolagen så kommer aldrig premierna sänkas för den skull, det enda som kommer att hända är att f-bolagen tjänar mer pengar mot vad dom gör i dag!!

Och nej, jag "skenförsäkrar" INTE!! :pannkyss

Dock skulle premierna sjunka avsevärt om alla dom som sysslar med rena FÖRSÄKRINGS BEDRÄGERIER slutar upp med detta - för det är ENORMT många som sysslar med detta vilket garanterat påverkar försäkrings premierna!! :tummenupp

/Fürstenhoff.
Vilken logik :Bugar

Om försäkringsbolagen sparar pengar på att inte ersätta skenförsäkrare så stannar besparingen i deras fickor. Men pengar de sparar på att sätta fast övriga försäkringsbedragare kommer de ärliga försäkringstagarna tillgodo.

Du vet med säkerhet att det förhåller sig på detta sätt, va?

PacMan skrev:
Bygger den siffran på statistik eller "drog du bara till med något"? :)

Det är en höftning... :)

Även jag som har anställningsrabatt på premien lider av alla som försäkrar fel. Om det inte blir ändring snart så får man väl skaffa sig något mer motorsvagt...fast det är ju trotts allt ett val man gör.

HanneZ skrev:
Så skenförsäkring är inte rent bedrägeri?

Klassas inte som bedrägeri, dvs du blir inte anmäld till polisen.

Bingo skrev:
Vilken logik :Bugar

Om försäkringsbolagen sparar pengar på att inte ersätta skenförsäkrare så stannar besparingen i deras fickor. Men pengar de sparar på att sätta fast övriga försäkringsbedragare kommer de ärliga försäkringstagarna tillgodo.

Du vet med säkerhet att det förhåller sig på detta sätt, va?

Även om man inte ersätter hojen så är vi bundna till att ersätta personskadorna....det är ju de som kostar myyycket pengar. Har ett ärende där vi ska punga ut 16 miljoner för en personskada...!!

Daytona595 skrev:
Klassas inte som bedrägeri, dvs du blir inte anmäld till polisen.

De va som fan, konstigt tycker jag! Vad spelar det för roll om ens kraschade, halvförsäkrade hoj "försvinner" gentemot att man lurar till sig en billigare premie?

Daytona595 skrev:
...

Även om man inte ersätter hojen så är vi bundna till att ersätta personskadorna....det är ju de som kostar myyycket pengar. Har ett ärende där vi ska punga ut 16 miljoner för en personskada...!!

Då borde ju skenförsäkring va i ännu högre grad allvarligare än övriga fusk som jag oftast tycker borde handla om ersättning för material.

Daytona595 skrev:
Har ett ärende där vi ska punga ut 16 miljoner för en personskada...!!
Vad fasen råkade den personen ut för, eller var han bara osedvanligt välförsäkrad?

Bingo skrev:
Vad fasen råkade den personen ut för, eller var han bara osedvanligt välförsäkrad?
Det skulle ja också vilja veta, jag ska snart göra ett sånt där invaliditetstest och vill ha goda tips om dyra åkommor :hihi

HanneZ skrev:
De va som fan, konstigt tycker jag! Vad spelar det för roll om ens kraschade, halvförsäkrade hoj "försvinner" gentemot att man lurar till sig en billigare premie?

Då borde ju skenförsäkring va i ännu högre grad allvarligare än övriga fusk som jag oftast tycker borde handla om ersättning för material.

Läs i Brottsbalken, 9 kap 1§

HanneZ skrev:
Det skulle ja också vilja veta, jag ska snart göra ett sånt där invaliditetstest och vill ha goda tips om dyra åkommor :hihi

Det är trafikförsäkringen, den ska försörja personen till 65års ålder...
Personen är förlamad från hals och neråt. 27 år gammal

Daytona595 skrev:
Läs i Brottsbalken, 9 kap 1§

Det är trafikförsäkringen, den ska försörja personen till 65års ålder...
Personen är förlamad från hals och neråt. 27 år gammal
Vad menas med försörja? Inte ersätta utebliven inkomst väl? Det gör väl försäkringskassan? Det har jag läst nånstans nångång men så kanske det inte är?

HanneZ skrev:
Vad menas med försörja? Inte ersätta utebliven inkomst väl? Det gör väl försäkringskassan? Det har jag läst nånstans nångång men så kanske det inte är?

Försäkringen täcker den delen Försäkringskassan inte betalar. Sen är det invaliditetsersättning och massa annat.

Det bästa sättet för försäkringsbolagen att få undan sken-försäkringarna är att helt enkelt minska premierna för de yngre. Det är orimligt att för mig som är 18 åring att betala 24tusen kr hel/hel för bmws svagaste bil(316compact) (och hojpriser ska vi inte snacka om) "Har man inte råd med försäkringsbolagens listpriser ska man inte ha något".. det fungerar inte så i verkliga livet om ett vettigare alternativ finns.
Ok, har man inte råd att betala soppan och reservdelar på en r1a, köp effektsvagare/billigare hoj då! Men löjliga försäkringspremier.. nej tack

Mr_Malossi skrev:
Det är orimligt att för mig som är 18 åring att betala 24tusen kr hel/hel för bmws svagaste bil(316compact) (och hojpriser ska vi inte snacka om) "Har man inte råd med försäkringsbolagens listpriser ska man inte ha något".. det fungerar inte så i verkliga livet om ett vettigare alternativ finns.

Precis så fungerar det i verkliga livet. Köp inte en vara om du inte har råd.

Det finns andra bilmärken att tillgå med lägre premier.

Mr_Malossi skrev:
Det bästa sättet för försäkringsbolagen att få undan sken-försäkringarna är att helt enkelt minska premierna för de yngre.
Kollektiv förstumning utbreder sig...

Hmmm...

En liten stilla fundering bara...
Blir de inte dyrare försäkringar om folk i "våran" ålder (20-35) skulle försäkra på sig själv..??
Jag menar om nån skriver hojen på farsgubben och får ut pengar så borde ju den rimligen belasta ålderkategorin 50-60 T.ex... Vilket borde gagna försäkringstagare i lite yngre åldrar eftersom vi då på pappret inte klotar lika ofta...

Dessutom tror jag inte försäkringsbolagen vill eliminera skenförsäkrandet för att va bussig utan snarare för att tjäna mer pengar... :confused:

Min i hoj står förövrigt på mig själv...
Motard är ju som bekant fullt överkomligt o äga!!

Ha en trevlig kväll allesammans!!

ponera följande scenario:

en 18-åring köper en båge med till allra största del sina egna pengar, dock med ett tillskott på säg 5-6 tusen från farsan. Bågen ställs och försäkras i farsans namn. Räcker detta bidrag för att ge farsan ett "ekonomiskt intresse"?

Rätt mig nu om jag har fel men om det är personskadorna som är dyra, (vilket jag i och försig också tror). Borde det inte vara så att trafikförsäkringen skulle vara dyrare, den omfattar ju personskadorna. Premien för delkasso/vagnskada skulle alltså kunna vara lägre än idag. Om man är ung så är det ju många som väljer bort vagnskada för att kunna ha råd och köra sin hoj. Skilnaden mellan trafik och helförsäkring är ju rätt så stor. Dessutom som furstenhof skriver och menar (tror jag) är det nog rätt många halvförsäkrade hoja som vid olyckor stjäls. Har ingen statistik men om man läser inläggen här på sporthoj så får man uppfattningen att det är många hojar som stjäls varje år, med det inte menat att alla stulna hojar är bedrägerier.

Nogger skrev:
..ha ha ! Såg framför mig hur din farsa FAKTISKT wheelar ifrån dig på en tur
till Waxholm..... :tungan Jag menar det är jue så idag så varför skulle han inte göra det om tio år... :tummenupp

Sedan har vi dem farsorna som wheilar ofrivilligt. Min farsa testade brosans hoj för x antal ( 1986) år sedan. Första och enda gången han satt på hoj. Han flög av innan han hann köra fem meter och hojen hamnade i grannens stenmur.

Eskilsson skrev:
Visst är det fel att skenförsäkra.

Men från föräkringbolagens sida handlar det om att dra öronen åt sig när det skall betalas ut pengar. Och dom letar efter alla möjligheter dom kan.

Skadeglädjen kommer vara enorm den dagen någon av er som tyckte att det var rätt åt tanten och killen, hamnar i problem med utbetalning efter en krash med hojjen. Och ni inte får pengar pga saker som får hojjen att skilja från det försäkrade fordonet. Tex trimsystem, powerkommander,(hojen är försäkrad efter bla vikt/effekt förhållande), slitna däck, ogiltiga blinkers och vad dom nu kan hitta på. Den kan även vara att man brutigt mot trafikreglerna. Kan lova att det står att er försäkring inte gäller vid "vårdlöskörning". Tex forkörning, bakljulet, framljulet och annat kul.

Hoppas hoppas hoppas skrikande moraltanter får en fet snyting av försäkringsbolaget pga någon dom ha missat.

Bra sagt som fan :tummenupp

mini-knutten skrev:
ponera följande scenario:

en 18-åring köper en båge med till allra största del sina egna pengar, dock med ett tillskott på säg 5-6 tusen från farsan. Bågen ställs och försäkras i farsans namn. Räcker detta bidrag för att ge farsan ett "ekonomiskt intresse"?

Vem gråter när hojjen klotas och blir ramsne och måste skrotas? Den personen har ekonomiskt intresse. Inte svårt va ?

Har man råd med en sån dyr bil så lär man väll för fan ha råd med försäkringen också? det var ju synd att den inte var totalkvaddad så det svidit ännu mer...dumma fan

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph