Sätta liv i en VFR 750. ?

Sarrow

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2012
Hoj
Honda Hornet 600 FA -11
Ny på forumet och tänkte införskaffa mig en Honda VFR 750 -92 som en kompis haft sen den var ny. Endast körd 1200 mil fram till år 2002 sen har den stått avställd sen dess. Nu till frågan, vad ska jag göra med maskinen innan jag åker till besiktningen. Har inte startat motorn på ett par tre år. Det jag kan komma på är tömma tanken och göra ren dom fyra förgasarna, byta olja och filter, en allmän översyn av drivlina och däck. Och vad ska jag ge för den ? Alla tips är välkomna.

Med vänlig hälsning, Anders

Har det stått soppa i den kan det räcka med att slå på ny soppa och försöka starta den. (kolla oljenivån också)

Den oljan lär ju inte vara så go men det kanske är ok att starta den i det?

Vilket fall blir det avlagringar och skit även om det är soppa i den så jag hade personligen rent allt som har med bränsle att göra. Filter, tank, spridare/fuggar. Vi pratar om 10 år stillastående.

Även om det stått soppa i den så lär det finnas lite rost i tanken. Släng ner en näve skruv och blandat och skaka med diesel eller bensin.

Får du igång den sedan byt alla vätskor. Dvs kopplig om det inte är vajer, Broms, glykol mm.

Jag kanske är överseriös på en sådan gammal häck som tycks tåla det mesta men det e jag det.

Har det stått soppa i den kan det räcka med att slå på ny soppa och försöka starta den. (kolla oljenivån också)

Gör en service med olja filter och eventuellt stift likagärna. ser drivpaketet ok ut så kör på. Kanske se över bromsvätskan i både broms o koppling

Tack för alla svar, verkar vara ett kanon bra forum det här. Hör av mig igen sen när jag börjat skruva så får ni höra hur det går :)

Sen skulle jag iaf köra den ett tag på starten med dödaren på, lite pre smörjning av den gamle. Och upp med bilder vettja, har en likadan av samma årsmodell. Kunde vara kul att se en som gått lite mindre.

Smörj wirarna. Innan du dra iväg. Jag drog av kopplingswiren på Sukkan och den var nog inte smord på ett bra tag när jag kollade på resterna. Så smörjning av kopplings och gaswirar ingår numera i min vinterservice. Och obligatorisk åtgärd på alla nyköpta hojar numera. Jag smorde Trajan direkt efter jag sett hur Sukkans gamla avslitna kopplingswire såg ut.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Vajersmorjare-82218/

ursäkta väldigt OT, MEN fungerar den där grunkan bra? Jag brukar trycka i olja rätt bra innanför höljet till vajern, nackdelen är att det skvätter en del.
Är det en bra produkt kanske man skall investera.

EDIT fann video:
http://www.youtube.com/watch?v=eg3AqWsUoHU

Smörj wirarna. Innan du dra iväg. Jag drog av kopplingswiren på Sukkan och den var nog inte smord på ett bra tag när jag kollade på resterna. Så smörjning av kopplings och gaswirar ingår numera i min vinterservice. Och obligatorisk åtgärd på alla nyköpta hojar numera. Jag smorde Trajan direkt efter jag sett hur Sukkans gamla avslitna kopplingswire såg ut.

Last edited:

Hydralisk koppling på VFR'en.
Men gasvajrarna behöver nog ses över. De brukar kärva lite efter några år....

Nu har jag fått hem hojen :) Ska slänga upp en bild snart bara jag fått av det värsta dammet då den stått sen 2005. Har ett par frågor, vad ska man ha för batteri i den. Hur många ah ska det vara. Är det hydraul olja eller bromsvätska i kopplingen.

Nu har jag fått hem hojen :) Ska slänga upp en bild snart bara jag fått av det värsta dammet då den stått sen 2005. Har ett par frågor, vad ska man ha för batteri i den. Hur många ah ska det vara. Är det hydraul olja eller bromsvätska i kopplingen.

enligt Yuasa så ska det sitta ett 12V 10Ah med måtten 150mm x 87mm x 130mm om jag läste rätt. Jag köpte ett gel-batteri på biltema och det har fungerat perfekt. måttet på mitt batteri var 151mm nånting, d.v.s. aningen för stort men det passade utmärkt i batteri-lådan på min hoj.

i kopplingen så har du vanlig bromsvätska. brukar stå på locket vad för klassning det ska vara, men troligtvis så är det vanlig DOT4 som du ska hälla i. glöm inte att lufta systemet!

MVH Phille

Kan bara meddela att köpet aldrig vart av, skulle ha 30000 för hojen exklusive allt arbete och delar jag köpt till hojen. Där fick man en vän mindre iaf. J-vla gris. Nån som skulle gett 30.000 kr bara för att den hade gått lite ( 2400 mil ). Hojen hade stått i 10 år varav dom senaste 7 åren inte ens varit startad !!

Kan bara meddela att köpet aldrig vart av, skulle ha 30000 för hojen exklusive allt arbete och delar jag köpt till hojen. Där fick man en vän mindre iaf. J-vla gris. Nån som skulle gett 30.000 kr bara för att den hade gått lite ( 2400 mil ). Hojen hade stått i 10 år varav dom senaste 7 åren inte ens varit startad !!

Ser att jag skrivit 1200 mil men det stämmer ej, den hade gått 2400 mil.

Inte för o va sån men hade det inte vart en bra idé att komma överens om priset innan du började handla grejor och lägga ner jobb på cykeln..?

Inte för o va sån men hade det inte vart en bra idé att komma överens om priset innan du började handla grejor och lägga ner jobb på cykeln..?

Vi kom inte överens om ett pris direkt men jag kolla ju lite på blocket och sen sa han när jag var där att man kanske får 10k för den och skratta. Lite mer än så ska du väl få ut för den. Sen var jag ju tvungen att köpa grejer så den stått i 7 år vill man ju inte dra igång motorn med den oljan. Fanns inget batteri i den heller.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti