Sälja sin hoj, hur har ni löst provkörning??

Inget fel i det, men kan du inte bara vara ärlig om det direkt då? Ring eller maila säljaren och säg "Jag vet inte om det är en sån hoj du säljer jag vill ha, men jag vill gärna provköra din för att hjälpa mig att avgöra det. Är det OK?" Är det fel?

Som privat säljare vill man kanske inte att sin hoj plötsligt ska bli något sorts demo-objekt för folk som bara har lust att testa den typen av mc. Jag tycker inte att man kan förvänta att privata säljare ska spendera tid och pengar på att tillfredställa folks nyfikenhet när de egentligen inte vet vad de vill ha.

Jag ser på provkörning (när det inte är snack om en demohoj i butik) som en teknisk kontroll och det sista ledet i köpsprocessen. Det betyder att jag förväntar att det blir affär om det inte efter provkörningen kan påvisas allvarliga fel eller brister på hojen som det inte redan har redogjorts för.

Det handlar om att respektera folks tid och egendom. Jag har samma inställning vare sig jag är köpare eller säljare.

Jag kan tänka mig att betala en slant för att få provköra... och självklart skulle jag även betala om jag skulle råka ha sönder något.
Om man tar upp det med säljaren tycker inte jag att det borde va några problem. Svårt att köpa en hoj utan att ha provkört den först för att bestämma sig för om det är en hoj som passar mig.

Sålde min utan provkörning, han kollade inte ens 5 minuter :D
Iofs va den extremt fin men ändå. Men självklart, klotad hoj = köpt hoj!!

Klotad hoj e köpt hoj borde vara givet, dock inte helt lätt att driva genom om köparen skulle vägra.
Så vad gäller då, e det bollträ som gäller eller?

Alternativ e att köparen tar med sig cash för självrisken du har på din försäkring.

Själv åkte jag efter med annan hoj på testrundan.

Jag tar ett foto på den som skall provköra samt körkortet, vill dom inte bli fotade som kan man anta att dom inte är seriösa. :)

hmm... som köpare låter detta illa i mina öron. Kan dock tänka mig in i säljarens situation om jag försöker. Den dagen jag ska sälja min hoj så kommer jag antagligen tycka som majoriteten här...

Men ur en köpares perspektiv... Om jag kollar igenom en hoj och allt ser bra ut osv så är körupplevelsen ändå 90% för mig.... sätter jag mig på den och tycker att den är hur "äcklig som helst" att köra så blir det inte affär. Vissa här menar alltså ändå att säljaren då skall ha mage att tycka annat? "nu har du kört den så hit med pengarna" eller vadå?

Som sagt... klingar illa i mina öron....

När jag köpte min bil så åkte jag dit... "hopp, ska vi köra eller?" Vi körde.... jag kollade igenom bilen... sa att jag ev hör av mig och åkte hem... funderade, ringde dagen efter och köpte.
Samma sak där, hade bilen varit "äcklig att köra" så hade jag inte köpt...

Nej. Det är inte olagligt att köra utan att ha sitt körkort med sig.
Det som krävs är att man enkelt kan bevisa sin identitet för dom kollar ändå ofta upp körkortet. Sådan är lagen:fakta
För det mesta går det dock bra ändå om man bara är normaltrevlig.

Jag har blivit stoppad utan körkort en gång och det var för en massa år sedan när jag var 18 och hade haft körkort i bara någon vecka. Då utspelade sig följande.
Polis:- Kan jag få se på körkortet?
Jag:- Nej. Det har jag inte med mig. Det ligger hemma i plånboken i träningsväskan.
Polis:- Har du någon annan legitimation?
Jag:- Ja, men den ligger i samma plånbok hemma i väskan.
Polis:- Är det din bil?
Jag:- Nej. Den är skriven på min pappa. (Som har annat efternamn och annan bostadsadress. Vid det här laget var jag skitnervös och säker på att få böter)
Polis:- Vad har du för personnummer?
Jag:- rabblar personnummer.
Polis:- När är din pappa född?
Jag:- rabblar pappas födelsedatum.
Polisen går bakom bilen en stund och jag hör hur han pratar i radion om mitt körkort och om registrerad ägare till bilen varefter han kommer fram och säger att det var grönt.

I praktiken finns det dessutom ett slags moment 22 i det hela.

Om du inte kan identifera/legitimera dig när du är ute och kör bil så får du böter.
Å andra sidan kan dom ju bara utfärda personliga böter om dom kan fastställa din identitet. Så med andra ord borde det vara omöjligt att få böter för det eftersom om man uppfyller kraven för att dom ska kunna skriva ut böter så är ju kravet för att slippa böterna också uppfyllda.

Du skriver en massa år sen, lagar förändras och nu är du skyldig att ha ett giltigt körkort med dig.

Å sen måste du vara bra stollig om du tror att du slipper påföljder bara för att dom inte kan styrka din identitet i första skedet, om dom nu vill sätta dit dig. Men vem vet fri fart på våra vägar säg bara till polisen om du blir stoppad att du har lämnat körkortet hemma så kan du åka vidare sen. Åk gärna till en bank och plocka ut en stor summa pengar för körkortet är ju hemma så dig kan man ju inte sätta dit.

Nä skämt åsido poliser är inte dumma dom kommer nog att låta dig åka om dom anser dig vara trovärdig men det äger rätten till att utdöma påföljder.

Last edited:
Du skriver en massa år sen, lagar förändras och nu är du skyldig att ha ett giltigt körkort med dig.

Å sen måste du vara bra stollig om du tror att du slipper påföljder bara för att dom inte kan styrka din identitet i första skedet, om dom nu vill sätta dit dig. Men vem vet fri fart på våra vägar säg bara till polisen om du blir stoppad att du har lämnat körkortet hemma så kan du åka vidare sen. Åk gärna till en bank och plocka ut en stor summa pengar för körkortet är ju hemma så dig kan man ju inte sätta dit.

Nä skämt åsido poliser är inte dumma dom kommer nog att låta dig åka om dom anser dig vara trovärdig men det äger rätten till att utdöma påföljder.

Ja. Den händelsen som jag råkade ut för är länge sedan men jag känner personer som blivit stoppade i modern tid och inte haft körkortet med sig utan att det varit några problem.

Det jag skrev om att dom egentligen inte kunde utfärda böter fattar jag väl också att det inte är sant. Det var bara en dum fundering i bakhuvudet. Jag är väl medveten om att dom kan bötfälla utan att se legitimation. Jag är inte helt tappad bakom en vagn.
Just den delen av mitt inlägg skulle du inte läsa som fan läser bibeln.

hmm... som köpare låter detta illa i mina öron. Kan dock tänka mig in i säljarens situation om jag försöker. Den dagen jag ska sälja min hoj så kommer jag antagligen tycka som majoriteten här...

Men ur en köpares perspektiv... Om jag kollar igenom en hoj och allt ser bra ut osv så är körupplevelsen ändå 90% för mig.... sätter jag mig på den och tycker att den är hur "äcklig som helst" att köra så blir det inte affär. Vissa här menar alltså ändå att säljaren då skall ha mage att tycka annat? "nu har du kört den så hit med pengarna" eller vadå?

Som sagt... klingar illa i mina öron....

När jag köpte min bil så åkte jag dit... "hopp, ska vi köra eller?" Vi körde.... jag kollade igenom bilen... sa att jag ev hör av mig och åkte hem... funderade, ringde dagen efter och köpte.
Samma sak där, hade bilen varit "äcklig att köra" så hade jag inte köpt...

Nej. Jag tror att det som avses är att när man provkör så har man för avsikt att köpa under förutsättning att man inte hittar något konstigt eller några allvarliga brister vid provkörningen. Med andra ord. Innan man provkör så har man kollat och känt på hojen. Om den sedan känns "hur äcklig som helst" eller det är något annat fel på den, typ att växlarna hoppar ur hela tiden. Så kan man antingen pruta eller avstå från köp.

Last edited:

Vet inte om det är mig som avses med "vissa", men jag svarar ändå. :)

Bara för att göra det enklare att förstå vad jag menar kan jag försöka definiera ett par begrepp. Mina definitioner är säkert inte korrekta, men de funkar för att illustrera hur jag tänker:

Provkörning: En test av ett specifikt exemplar, med syfte att upptäcka tekniska fel eller brister på just det exemplaret.

Demokörning: En test av vilket som helst exemplar av en viss typ (märke, modell), med syfte att prova egenskaper hos den typen generellt, inte hos provexemplaret speciellt.

Givet ovan nämnda definitioner, är du då med på att det blir "fel" att efter en provkörning inte göra affär p.g.a. att man inte gillar sittställningen, motorkaraktären, svängradien eller whatever som inte är specifikt för just det exemplaret, medans det är helt naturligt att vilja tänka på sånt och prova andra alternativ efter en demokörning?

Det jag menar är att man inte kan förvänta att utan vidare få demoköra folks privata hojar. Det gör man med demohojar från butik eller med hojar man fått låna av kompisar. Om man inte har den möjligheten och vill demoköra en främmande persons hoj så är det hyggligt att vara tydlig på det redan innan säljaren sätter av tid för att träffa dig. Då får säljaren möjlighet att själv avgöra om han vill låna ut sin hoj till demokörning, och slippa känna sig lurad när han märker att vad han trodde var en provkörning i själva verket var en demokörning.

Vet inte om det blev tydligare, men jag vet inte hur jag ska förklara det på annat vis.

När jag har köpt hojjar så har dom kört med "för att dom vill visa en bra väg", är ett smart sett att se till att dom testar den ordentligt och att dom inte dummar sig...

Vet inte om det är mig som avses med "vissa", men jag svarar ändå. :)

Bara för att göra det enklare att förstå vad jag menar kan jag försöka definiera ett par begrepp. Mina definitioner är säkert inte korrekta, men de funkar för att illustrera hur jag tänker:

Provkörning: En test av ett specifikt exemplar, med syfte att upptäcka tekniska fel eller brister på just det exemplaret.

Demokörning: En test av vilket som helst exemplar av en viss typ (märke, modell), med syfte att prova egenskaper hos den typen generellt, inte hos provexemplaret speciellt.

Givet ovan nämnda definitioner, är du då med på att det blir "fel" att efter en provkörning inte göra affär p.g.a. att man inte gillar sittställningen, motorkaraktären, svängradien eller whatever som inte är specifikt för just det exemplaret, medans det är helt naturligt att vilja tänka på sånt och prova andra alternativ efter en demokörning?

Det jag menar är att man inte kan förvänta att utan vidare få demoköra folks privata hojar. Det gör man med demohojar från butik eller med hojar man fått låna av kompisar. Om man inte har den möjligheten och vill demoköra en främmande persons hoj så är det hyggligt att vara tydlig på det redan innan säljaren sätter av tid för att träffa dig. Då får säljaren möjlighet att själv avgöra om han vill låna ut sin hoj till demokörning, och slippa känna sig lurad när han märker att vad han trodde var en provkörning i själva verket var en demokörning.

Vet inte om det blev tydligare, men jag vet inte hur jag ska förklara det på annat vis.

Ingen lär ju låta en provköra om man säger att man inte är intresserad av att göra affär! Men man åker ju heller inte och provkör en hoj som man inte är intresserad av att köpa. Demokörningar gör man hos handlare och då är det nya hojar som provas. Men säg att den hoj du är intresserad av är en GSXR1100 från 1990 men du känner dig osäker på om den överhuvudtaget går att svänga med. Ska du då skita i det eftersom att du är osäker, eller åker du dit, kollar, klämmer och provkör och sen bestämmer du dig för om du vill köpa. Köpa utan provkörning låter ju heldumt, det är sånna man ser ute på blocket igen efter en vecka.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti