Inget fel i det, men kan du inte bara vara ärlig om det direkt då? Ring eller maila säljaren och säg "Jag vet inte om det är en sån hoj du säljer jag vill ha, men jag vill gärna provköra din för att hjälpa mig att avgöra det. Är det OK?" Är det fel?
Som privat säljare vill man kanske inte att sin hoj plötsligt ska bli något sorts demo-objekt för folk som bara har lust att testa den typen av mc. Jag tycker inte att man kan förvänta att privata säljare ska spendera tid och pengar på att tillfredställa folks nyfikenhet när de egentligen inte vet vad de vill ha.
Jag ser på provkörning (när det inte är snack om en demohoj i butik) som en teknisk kontroll och det sista ledet i köpsprocessen. Det betyder att jag förväntar att det blir affär om det inte efter provkörningen kan påvisas allvarliga fel eller brister på hojen som det inte redan har redogjorts för.
Det handlar om att respektera folks tid och egendom. Jag har samma inställning vare sig jag är köpare eller säljare.
Jag kan tänka mig att betala en slant för att få provköra... och självklart skulle jag även betala om jag skulle råka ha sönder något.
Om man tar upp det med säljaren tycker inte jag att det borde va några problem. Svårt att köpa en hoj utan att ha provkört den först för att bestämma sig för om det är en hoj som passar mig.