Sälja sin hoj, hur har ni löst provkörning??

en fråga till er som inte tycker att provkörning måste vara standard... och som är något man bara gör när affären är så gott som avslutad;

Jag ska köpa min första MC. Kan inte bestämma mig om jag ska ta en sv 650 s eller en cbr600f. Har hittat fina exempel av båda men aldrig kört någon av dom.

En provkörning hade nog avgjort saken... är det fel?

Jag tycker också att det är lite underligt, i alla "vadskajaghaförhoj"-trådar så svarar folk: Åk och provkör! ...Öhm aha vart ska jag provköra.

Samtidigt så vill man inte som säljare ha en massa testpiloter som ska ut och prova vad hojen går för.

Så det blir samma problem som när man vill köpa billigt och göra ett kap för då kan man ju sälja den och tjäna lite pengar, hur fan ska det gå till om alla ska tjäna pengar på sina hojar eller inte förlora så mycket. Det kommer ju att bli dyrare och dyrare att köpa båge. Några klagar över att de inte får hojarna sålda, men de vill inte ha testpiloter eller prutare där och kika. Andra klagar över att det inte finns hojar till vettigt pris.

Jag tycker också att det är lite underligt, i alla "vadskajaghaförhoj"-trådar så svarar folk: Åk och provkör! ...Öhm aha vart ska jag provköra.

Samtidigt så vill man inte som säljare ha en massa testpiloter som ska ut och prova vad hojen går för.

Så det blir samma problem som när man vill köpa billigt och göra ett kap för då kan man ju sälja den och tjäna lite pengar, hur fan ska det gå till om alla ska tjäna pengar på sina hojar eller inte förlora så mycket. Det kommer ju att bli dyrare och dyrare att köpa båge. Några klagar över att de inte får hojarna sålda, men de vill inte ha testpiloter eller prutare där och kika. Andra klagar över att det inte finns hojar till vettigt pris.

de som gnäller är dem som inte vill kompromissa övh på någon bit gällande en försäljning tex lägre pris vid ikke provkörning osv.

diskutera pris innan provkörning! När jag skulle sälja crossen var det en gubbe här och kollade. han verkade seriös, så drog han iväg på en "liten" provkörning. han var borta jävligt länge så man blev lite fundersam. men han kom tillbaka iallafall, och la ett smutsigt skambud som jag inte tog. då åkte han hem. dagen efter undrade folk varför i helvete jag var ute och svinkörde i centrum med crossen kl 10 på kvällen. jävla gubbe:gnissla

Man begär pant innan det blir nån provkörning. Pengar/bil/barn/whatevva. Då slipper man dessutom testpiloter. Funkade bra för mig iaf den enda gången jag har sålt nån hoj.

Vad ska man med någon annans barn till?

Det är ingen som har velat provköra någon av dom 6 senaste hojjarna jag har sålt, och sammanlagt har bara 4 st av dom hojjar jag sålt provkörts.

Till er som lämnar ifrån er era körkort, ni vet väl om att det är olagligt att köra utan.

Till er som lämnar ifrån er era körkort, ni vet väl om att det är olagligt att köra utan.

Är ju ett brott med extremt högt straff också har jag hört... :tungan

Har du haft körkort någorlunda länge och du förklarar situationen för konstapeln förstår denne säkert och du slipper undan med ett "Gör det inte igen för då kostar det.".

Var själv och köpte en hoj igår, i Gävle (130 mil t.o.r.). Farsgubben fick sköta provkörningen medan jag stannade kvar och snackade skit om hojar.

Tycker folk är jävligt fjantiga. Måste ju verkligen ha ett dåligt öra när ni pratar på telefon. Jag tycker man hör direkt om det är en seriös och vettig person. Jag tyckte han jag köpte hojen av i Gävle lät som en schysst kille på telefon och mycket riktigt så var han jättetrevlig och positiv. Kom överens väldigt bra.

Visst, det gällde ju en gammal sur GSX1100 från -84 men självrisken är ju i princip densamma (beror på bolag i och för sig...).

Däremot är jag starkt för "You break it; you buy it.", men har personen i fråga i alla fall några år på hoj så kan man utgå ifrån att dom inte kommer lägga den i första kurvan.

Provkörde en bil för ett tag sen o den säljaren bad om körkort
och självklart fick han det och tog ett foto av det med
mobilkameran och gav sedan tillbaks kortet.Han hade själ blivit stoppad under en provkörning och fått
böter pga att han ej haft körkortet med sig:huvet

Det är ju borttaget nu?

Räcker väl med identifikation?

Jag har 2leg + körkort så man är garderad :D:D

Straff och straff man får väl rätta sig i våra gemensamma regler. Hur skulle världen annars se ut om alla tänkte som dig URSSSSS

Ja tänka sig om ingen hade körkortet på sig. Plötsligt skulle folk inte kunna framföra fordon! :banana

Last edited:
Det är ju borttaget nu?

Räcker väl med identifikation?

Jag har 2leg + körkort så man är garderad :D:D

Extra leg med olika namn och åldrar räknas inte, och speciellt inte om du visar dom vid samma tillfälle.

Ja tänka sig om ingen hade körkortet på sig. Plötsligt skulle folk inte kunna framföra fordon! :banana

Ja det är lite som med bilbältet man behöver det bara när man krockar men lagen tvingar mig att använda det så fort jag ska ut å köra bil, konstigt det där du.

Last edited:
en fråga till er som inte tycker att provkörning måste vara standard... och som är något man bara gör när affären är så gott som avslutad;

Jag ska köpa min första MC. Kan inte bestämma mig om jag ska ta en sv 650 s eller en cbr600f. Har hittat fina exempel av båda men aldrig kört någon av dom.

En provkörning hade nog avgjort saken... är det fel?

Inget fel i det, men kan du inte bara vara ärlig om det direkt då? Ring eller maila säljaren och säg "Jag vet inte om det är en sån hoj du säljer jag vill ha, men jag vill gärna provköra din för att hjälpa mig att avgöra det. Är det OK?" Är det fel?

Som privat säljare vill man kanske inte att sin hoj plötsligt ska bli något sorts demo-objekt för folk som bara har lust att testa den typen av mc. Jag tycker inte att man kan förvänta att privata säljare ska spendera tid och pengar på att tillfredställa folks nyfikenhet när de egentligen inte vet vad de vill ha.

Jag ser på provkörning (när det inte är snack om en demohoj i butik) som en teknisk kontroll och det sista ledet i köpsprocessen. Det betyder att jag förväntar att det blir affär om det inte efter provkörningen kan påvisas allvarliga fel eller brister på hojen som det inte redan har redogjorts för.

Det handlar om att respektera folks tid och egendom. Jag har samma inställning vare sig jag är köpare eller säljare.

Det är just det här jag menade, många säljare vill inte be om körkort för att det känns olustigt för dem. Vad skulle han gjort om du försvunnit och din kompis sa att att han inte visste vem du var, kidnappat din kompis? Låst in han in källaren som Herr Fritzl? Vem säger att er bil inte var stulen? Vem säger att du har A-körkort eller har körkort över huvudtaget? Bättre att som spekulant säga: -Här, ta mitt körkort så länge medans jag tar en sväng. :tummenupp

Det är sant, det kunde han inte veta. Men lite "feeling" får man ha ;)
Att han skulle ta körkortet medans jag provkör? Ingen bra idé, tänk om farbror blå stannar mig då.. Eh, jo jag lämnade det i pant för jag provkör :tummenupp

Är brottsregistret tillgängligt för gemene man?

Alla kan kräva ett utdrag ur belastningsregistret på sig själva och ta med. dock säger det inte så mycket för om man inte har något så kommer det att vara ett tomt papper vilket medför att det är engångs. Om man har öppnat kuvertet så är utdraget värdelöst eftersom man då kunnat stoppa i ett eget blankt papper.

Kompisen fick erfara det när han skulle skaffa vapenlicens och var tvungen att göra utdrag ur belastningsregistret. Glad i hågen öppnade han kuvertet för att se hur det såg ut (även om han visste att det var OK) och i samma stund gjorde han utdraget värdelöst så han fick beställa ett nytt. Hur polisen kan ha gjort något så dumt vet jag inte men det kanske finns någon tanke. Man får ju besvära dom fler gånger med att beställa utdrag liksom.

Nej. Det är inte olagligt att köra utan att ha sitt körkort med sig.
Det som krävs är att man enkelt kan bevisa sin identitet för dom kollar ändå ofta upp körkortet. Sådan är lagen:fakta
För det mesta går det dock bra ändå om man bara är normaltrevlig.

Jag har blivit stoppad utan körkort en gång och det var för en massa år sedan när jag var 18 och hade haft körkort i bara någon vecka. Då utspelade sig följande.
Polis:- Kan jag få se på körkortet?
Jag:- Nej. Det har jag inte med mig. Det ligger hemma i plånboken i träningsväskan.
Polis:- Har du någon annan legitimation?
Jag:- Ja, men den ligger i samma plånbok hemma i väskan.
Polis:- Är det din bil?
Jag:- Nej. Den är skriven på min pappa. (Som har annat efternamn och annan bostadsadress. Vid det här laget var jag skitnervös och säker på att få böter)
Polis:- Vad har du för personnummer?
Jag:- rabblar personnummer.
Polis:- När är din pappa född?
Jag:- rabblar pappas födelsedatum.
Polisen går bakom bilen en stund och jag hör hur han pratar i radion om mitt körkort och om registrerad ägare till bilen varefter han kommer fram och säger att det var grönt.

I praktiken finns det dessutom ett slags moment 22 i det hela.

Om du inte kan identifera/legitimera dig när du är ute och kör bil så får du böter.
Å andra sidan kan dom ju bara utfärda personliga böter om dom kan fastställa din identitet. Så med andra ord borde det vara omöjligt att få böter för det eftersom om man uppfyller kraven för att dom ska kunna skriva ut böter så är ju kravet för att slippa böterna också uppfyllda.

Last edited:
Jag tänker begära 500€ självrisk. Ifall han faller behåller jag 500€ och tar resten på försäkring, alternativt han får köpa hojen för överenskommen summa och själv ta ut pengarna från försäkringen.
Ifall hojen går sönder måste han köpa den.
Lite "break it, buy it" princip, men jag kommer att skriva det till pappers.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT