Sälja sin hoj, hur har ni löst provkörning??

När jag sålde min 996 var den avställd = Ingen provkörning.
Ville dom ändå provköra var det full betalning innan dom drog iväg = Minsta skada å inga pengar tillbaka.

Det är ingen rättighet att köpa en hoj av någon. Gillar du inte läget, be dom dra.

Och visa ALDRIG var hojen står om nätterna.

Då jag skall sälja(lite beroende på köpare):

Kk plus bilen han kom i som pant!

eller

Postcheck på köpesumman!

När jag har köpt så har jag:
1. Betalat först och hämtat hojen 1vecka senare hos killens svärfar helt utan provkörning av en skrapad hoj...(dock i norra norrland och dom litar jag mer på)

2. flugit 90mil för att köra hem dvs seriös köpare=provkörning(lämnade kk som pant på eget förslag)...

3. åkt 35mil med skåpbil, flickvän och en polare=provkörning utan krav!

Har råkat ut för ett par saker både när jag köpt och sålt.

Sålde en Dominator till en kompis kompis och han skulle ha den sa han. Frågade om han fick ta cykeln och hämta pengarna, javisst. Kom tillbaka 30 min senare med en lagd cykel och pengar. Inge vidare start på den mc karriären.

Skull köpa min första triple och det var inga som helst problem att provköra (hade hela familjen med mig) Kom tillbaka och skulle avsluta affären då han berättar att cykeln är avställd och oförsäkrad.:skrämd Vet inte hur det gått om man lagt den.

Svårt att säga hur man ska gör, alla köpare är olika men magen brukar funka bra. Annars håller jag med zulee. Skriv ett avtal om du är osäker.

När jag sålde mina var villkoret antingen att jag skulle sitta med under provkörningen eller pengar samt körkort i handen. Då snackar vi hela köpsumman. Dessutom har det varit "you break it you buy it"! Svårare än så är det inte :)

Men helst ska du ha öronproppar i när de drar iväg, det skär i hjärtat att höra sin hoj dra iväg...

Hela denna sak är ju en stor paniknojja, varva ner o låt folk provköra, risken måste vara större att gå på stan o bli smittad av lunginflammation än att det ska bli knas med en provkörning sen är ju magen som sagt en bra detektor.:tummenupp

Jag är nojig ang detta, men jag har min orsak till det... Skulle sälja moppen min för 2 år sedan. Med god tro och dåligt självförtroende att säga nej så lät jag en kille få ta en Kort test tur, fick hans mobil och leg som "försäkring"...

Killen kom inte tillbaka, mobilen var stulen och legget var falskt, person nr, var till en tjej, och hans såg inte ut att vara transa iaf:näsblod

Aja iaf så ringde jag till f-bolaget och berättade vad som hänt, skulle sälja moppen för 25 och fick 24 ut på försäkringen, så jag var la nöjd ändå.

Men efter det har jag blivit väldigt nojig när det gäller provkörning av mc/bil.

Men är du osäker, följ efter i bil/skriv avtal/pengar i handen/lite soppa i hojen..

Ett leg och en mobil... inge bra:brinnerup:D

Last edited:
Kolla upp köparen innan han kommer på besök, namn, adress, nummer å sånt :)

Jag brukar begära utdrag från brottsregistret, men var inte rädda, har ni mördat någon inga problem men har ni snattat eller stulit något, då får ni inte testa hojen :ajjabajja Någonstans måste gränsen gå :rolleyes:

Man begär pant innan det blir nån provkörning. Pengar/bil/barn/whatevva. Då slipper man dessutom testpiloter. Funkade bra för mig iaf den enda gången jag har sålt nån hoj.

Brukar ta barn i pant, och har hittills blivit av med 3 hojar så nu har jag tre okända barn :gnissla Tror den ena heter Martin, han är rätt bra på matte, den andra äter hur mycket som helst, den tredje gillar elektronik och har sabbat min platt-tv två gånger nu :tungan

När jag sålde mina var villkoret antingen att jag skulle sitta med under provkörningen eller pengar samt körkort i handen. Då snackar vi hela köpsumman. Dessutom har det varit "you break it you buy it"! Svårare än så är det inte :)

Men helst ska du ha öronproppar i när de drar iväg, det skär i hjärtat att höra sin hoj dra iväg...

Varför pengar och körkort? Vad händer om han drar när du fått alla pengarna menar du?

Jag fattar inte vad ni får av en postväxel som inte är överlåten, den är ju helt värdelös. Om de nu överlåter postväxeln för att kunna provköra och det inte blir någon affär så kommer de i sin tur att ha problem med att få tillbaka pengarna! Eller handlar det om kontanter som ni vill ha i handen?!

Jag fattar inte vad ni får av en postväxel som inte är överlåten, den är ju helt värdelös. Om de nu överlåter postväxeln för att kunna provköra och det inte blir någon affär så kommer de i sin tur att ha problem med att få tillbaka pengarna! Eller handlar det om kontanter som ni vill ha i handen?!

Det handlar väl om att byta. Du får provköra min hoj om jag får en överlåten postväxel i handen. Problemet är väl att om man ska överlåta en postväxel så ska man vara ganska säker på att använda den sedan. Blir det ingen affär måste man ju lösa in den och ta ut en ny och det är ju lite extra besvär.

När jag köpte min hoj lämnade jag två polare och deras hojar som pant vid provkörningen. Samma sak när en polare skulle köpa hoj nyligen.

Magkänslan borde funka. Man får ganska snabbt en känsla för om det är en seriös köpare. I princip ska man vara överens om affär innan provkörningen. Sen kan man väl lämna över pengar eller någon annan form av pant vid provkörningen om man vill det men jag tror att problemet är relativt ovanligt.

JAG tror att det är så här, att det är väldigt lätt att vara kaxig i ett forum o tala om hur saker o ting ska vara o kräva alla de möjliga garantier vid en provkörning men när en eventuell köpare står där med kulor o vill provköra då är dom allra flesta VÄLDIGT lena i truten o tillåter en provkörning som man naturligtvis måste göra o chansen att bli blåst är ju faktiskt promillestor.:fyllisar

JAG tror att det är så här, att det är väldigt lätt att vara kaxig i ett forum o tala om hur saker o ting ska vara o kräva alla de möjliga garantier vid en provkörning men när en eventuell köpare står där med kulor o vill provköra då är dom allra flesta VÄLDIGT lena i truten o tillåter en provkörning som man naturligtvis måste göra o chansen att bli blåst är ju faktiskt promillestor.:fyllisar

Så tror jag också att det är. Jag blev inte ombedd att lämna någon pant när jag köpte min hoj och hade han bett om det hade jag inte haft någon att lämna utöver mitt körkort. Jag hade å andra sidan två kompisar som stannade kvar när jag provkörde så han antog säkert att jag inte skulle försöka smita utan mina polare. Dom flesta spekulanter som ger ett seriöst intryck är nog seriösa också. Begär man att få hålla på deras körkort och/eller handpenning så är det nog ganska lugnt.

Varför pengar och körkort? Vad händer om han drar när du fått alla pengarna menar du?

Jag gjorde det för att se att det var en seriös köpare som faktiskt hade kulorna med sig. Har de bestämt sig för att "sno" hojen är det ganska lätt gjort ändå... Tråkigt men sant...

Har de bestämt sig för att "sno" hojen är det ganska lätt gjort ändå... Tråkigt men sant...

Ack så sant... Den siste idioten är inte född än, och dessa idioter har en tendems att vara väldigt uppfinnings rika.
Håller med om att någon form av skrivet avtal är nog det säkraste sättet om man anar ugglor i mossen.

Ibland får man ta risken..man får peijla in läget likxom..har själv sålt någon hoj utan att köparen provkört, och har köpt ett par hojar själv utan provkörning. Men visst har man kännt sig orolig, dock inte för att de skall försvinna med hojen, men att det skall hända en olycka under tiden.

Jag brukar ha min bror som åker på sin hoj bakom killen/tjejen som provkör min hoj.
sen ser jag oxå till så det finns inte så mycket soppa i tanke .

Ouch. Not so billigt :död

:felämne

Böterna för att underlåta att förhindra tillgrepp är 1000:-, får tillgreppet följder kan det bli dyrare men då är det tal om dagsböter.

Vad menar du?
Hur kan det vara brottsligt att inte hindra någon att stjäla din motorcykel?

Jag vill inte ha en kniv i magen eller ett däckjärn över huvet om det ser ut att vara en riktigt ful kille. :död
Och man måste väl se tilltaget för att kunna hindra det?

Last edited:
När jag sålde min spetta, så tog jag kk, mobil, plånbok, bilnycklar + hans polare i pant, och sa det, en klotad hoj är en köpt hoj.. Tror det är lite som man är som person, hård med rättvis, gillar inte köparen reglerna, köp en annan hoj...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT