Sälja sin hoj, hur har ni löst provkörning??

Har man rätt pris från börgan så slipper man alla problem med testkörning och däcksparkning!
Då blir den såld över telefon!
Jag köpte över telefon och jag har sålt 2 över telefon!
Då är man överens redan innan personen i fråga kommer och vill titta om allt jag påståt är sant!

Man ser ju rätt snabbt vem personen är. Verkar han skum så kräv körkort och handpenning av han om han ska provköra. Själv har jag haft rätt tur med personer jag sålt hoj till, verkat och var vettiga. En gång fick jag provköra min egen hoj åt han (ja ni läste rätt), andra gången så lämna snubben kvar sin familj på vår garageuppfart så det var ju lungt om han skulle dra och sista snubben startade bara hojen sen rulla upp den på släpet och var nöjd. Inga problem med de 3 hojar jag sålt. Lycka till!

Jag brukar begära utdrag från brottsregistret, men var inte rädda, har ni mördat någon inga problem men har ni snattat eller stulit något, då får ni inte testa hojen :ajjabajja Någonstans måste gränsen gå :rolleyes:

Är brottsregistret tillgängligt för gemene man?

Vad menar du?
Hur kan det vara brottsligt att inte hindra någon att stjäla din motorcykel?

Jag vill inte ha en kniv i magen eller ett däckjärn över huvet om det ser ut att vara en riktigt ful kille. :död
Och man måste väl se tilltaget för att kunna hindra det?

Det handrar egentligen inte så mycket om att hindra att den blir stulen, mer att inte direkt underlätta stölden.
Det står i lagtexten att du är skyldig att förhindra tillgrepp av ett motorfordon. Ett gäng prejudicerande domar för en massa år sedan kom fram till att om fordonet har tändning med tändningslås är det inte tillåtet att lämna nyckeln i tändningslåset om du inte har uppsikt över fordonet. Man är däremot inte skyldig att låsa dörrar, styrlås etc.
Lämnar du bågen med nyckeln i tändningslåset över natten begår du alltså ett lagbrott, detta gäller även om den är inlåst i garage t.ex.

Sälj på vintern! Då kan man vara hur generös som helst för då är det inte många som vill provköra.

E jag spekulant å vill köra erbjuder jag min kk direkt. Jag menar, vi e ju inte ihop så..... :fyllisar

Håller med, jag tar alltid fram körkortet, skall man alltid göra som spekulant tycker jag. Säljaren skall inte behöva be om det. Men det finns många trötta ufon (spekulanter) som aldrig gör det

Varför inte ringa försäkringsbolaget och fråga hur man ska göra ifråga om eventuell stöld eller skada vid provkörning av ett fordon till salu?

Bara en tanke:banana

Köpte min R1a utan att provköra på grund av köp i februari. Men jag lämnade in hojen på mc verkstad tillsamans med ägaren, lät dom gå igenom den och göra en 1000mila service och vi skrev ett "letter of intent" där vi skrev att jag köper hojen om verkstan inte hittar några större fel. Ägaren verkade/var seriös. Sedan träffades vi på banken medans hojen var kvar på verkstan och skrev slutgiltigt köpekontrakt där banken bevittnade kontraktet. Dom kan självklart inte gå i god för innehållet men dom tar legitimation samt dom har våra bank konto då vi för över pengarna och det ger en viss spårbarhet.

Det är ett sätt att lämna in hojen på mc verkstad om det är möjligt och gå igenom den. Jag resonerade så att jag betalar en 1000mila service (vinterpris 1850kr) för genomgång av hojen och verkstan gjorde en sk, inbytes besiktning som dom alltid gör när en kund ska byta in sin hoj för ett nyköp. Samtidigt så får ägaren en 1000mila service betald om jag inte vill ha hojen utav någon anlednig och då kan det bli ett positivt incitament för båda. Jag resonerade så att det kan vara värt att förlora 1850kr om jag slipper köpa grisen i säcken. Nu visade det sig att det en fin gris:krama

Det där med magkänsla vid provkörning...hm, även den bäste kan lägga en hoj av misstag.
20% i handpenning av köpeskillingen och skriva ett kontrakt med lämpligt innehåll. Ringa polisen för att kolla körkortet?

Köpa en sk "imobiliser" med GSm-modul där man kan knappa in en kod och stänga av tändningen om objektet rör sig utanför en visst geografiskt område eller uteblir efter en viss tid. Fördelen med ett sådant system är att man kan flytta med sig det till nästa hoj eller båt, etc. Men det kostar en slant.

slutsats:
Inte faan vet jag!:confused:

När jag provkörde nu senast så begärde han inte att titta på körkort eller nåt. Dock var vi två stycken och den ena väntade på plats med ägaren (dåvarande :D). Vi hade ju bilen där och hade åkt en timme för att titta på hojjen så han ansåg väl att vi var seriösa.
Vi bestämde pris och så hämtade jag den två dagar senare.

När jag provkörde nu senast så begärde han inte att titta på körkort eller nåt. Dock var vi två stycken och den ena väntade på plats med ägaren (dåvarande :D). Vi hade ju bilen där och hade åkt en timme för att titta på hojjen så han ansåg väl att vi var seriösa.
Vi bestämde pris och så hämtade jag den två dagar senare.

Det är just det här jag menade, många säljare vill inte be om körkort för att det känns olustigt för dem. Vad skulle han gjort om du försvunnit och din kompis sa att att han inte visste vem du var, kidnappat din kompis? Låst in han in källaren som Herr Fritzl? Vem säger att er bil inte var stulen? Vem säger att du har A-körkort eller har körkort över huvudtaget? Bättre att som spekulant säga: -Här, ta mitt körkort så länge medans jag tar en sväng. :tummenupp

Ja, vi har alltid haft barnen med oss under ev mc-köp, och de hojar vi har kollat på har vi fått provköra! Det verkar som om man är mer pålitlig om man har hela familjen med sig? Eller? :)

Lämna in till en firma om du ska sälja till nån du inte känner, det arvodet dom tar får du igen på att dom kan sälja hojen dyrare. Inga risker, inga bekymmer +-0 i pris, enkelt va?

Ack så sant... Den siste idioten är inte född än, och dessa idioter har en tendems att vara väldigt uppfinnings rika.
Håller med om att någon form av skrivet avtal är nog det säkraste sättet om man anar ugglor i mossen.

Men vad hjälper ett skrivet avtal om de bara sticker ändå? Man får helt enkelt försöka lita på magkänslan som så många andra har skrivit...

Oftast så tar man mc/bilen för att titta på det nya objektet, lämna nycklar till det fordon man transporterade sig dit med samt körkort borde räcka.

Men lite soppa i tanken och en "you brake it, you buy it" policy är alltid en bra säkerhets lina.

När jag köpte min senaste hoj kom säljaren över till mig och stod utanför min bostad under provkörningen. Vi hade ju snackats vid en del på telefon innan och han förstod att jag var ordentligt intresserad. Provkörningen var jag ju liksom tvungen att avsluta hemma igen... Skjutsade hem honom efter avslutad affär.

har bara sålt en hoj i mitt liv å där var de inge provkörning alls. kontan i min näva hela summan av mitt begärda pris innan provkörning eller köp utan provkörning så enkelt var det å han som köpte min förra hade inga problem med det.

en fråga till er som inte tycker att provkörning måste vara standard... och som är något man bara gör när affären är så gott som avslutad;

Jag ska köpa min första MC. Kan inte bestämma mig om jag ska ta en sv 650 s eller en cbr600f. Har hittat fina exempel av båda men aldrig kört någon av dom.

En provkörning hade nog avgjort saken... är det fel?

en fråga till er som inte tycker att provkörning måste vara standard... och som är något man bara gör när affären är så gott som avslutad;

Jag ska köpa min första MC. Kan inte bestämma mig om jag ska ta en sv 650 s eller en cbr600f. Har hittat fina exempel av båda men aldrig kört någon av dom.

En provkörning hade nog avgjort saken... är det fel?

Provkörning är givet när jag köper hoj !
Kolla på hojen exteriört är en bra början,känns det bra så
provkör jag självklart.
En säljare som nekar provkörning eller börjar börjar snacka om tex
hela köpesumman i pant säljer ingen hoj till mej iaf

Lämna körkort i pant är givetvis helt ok och det kräver jag
själv när jag säljer hoj.

Har köpt och sålt rätt många hojar men har faktiskt aldrig
någonsin råkat på någon säljare som kräver ditten o datten
för att få testa fordonet,jag kanske ser ruskigt pålitlig ut :tungan

Hojköp utan provkörning har bara inträffat när man köpt hoj
typ mitt i vintern till ett superpris!

Nyheter