Sälja sin hoj, hur har ni löst provkörning??

Cozy P

Medlem
Gick med
21 Sep 2006
Hoj
Honda VTR SP-1 -00
Drar tyvärr ihop sig, blir till att avyttra hojen...:(

Hur har ni gjort vid spekulation/provkörning?? Någon som har bra tips och/eller erfarenheter att dela med sig av?

Man har ju hört både en och annan skräckhistoria..!

Ös på!

Senast jag sålde så köpte killen utan att provköra. Jag frågade t.o.m. om han ville ta en provtur men det behövdes inte. Jag köpte min SpeedTriple utan att provköra då jag ansåg säljaren vara pålitlig och hojen relativt ny och väldigt välvårdad.

Jag går i.a.f. på känsla om jag låter den som är intresserad provköra, om du är nojig kan du skriva ett avtal som säger att hojen köps av provkörare vid omkullkörning till utsatt pris, vill han provköra får han skriva på (se till att kolla på leg, dessutom kan du ta ett snabbt kort med mobilen på det).. Även detta kan bli en utdragen process om han vägrar men du har i.a.f. lagen på din sida då.

Minimalt med soppa i tanken och följa efter med bil + avtalet som zulee snackar om? Iofs kan man nog ha lite magkänsla angående ev köpare.

Hela denna sak är ju en stor paniknojja, varva ner o låt folk provköra, risken måste vara större att gå på stan o bli smittad av lunginflammation än att det ska bli knas med en provkörning sen är ju magen som sagt en bra detektor.:tummenupp

Hela denna sak är ju en stor paniknojja, varva ner o låt folk provköra, risken måste vara större att gå på stan o bli smittad av lunginflammation än att det ska bli knas med en provkörning sen är ju magen som sagt en bra detektor.:tummenupp

Håller med dig.

Problemet är ju bara att försäkringsbolagen inte tycker att det är stöld om spekulanten inte kommer tillbaks med hojen. Du har ju gett honom nyckeln...

/Lucky9

Bestäm mötesplats på tex en bensinstation, om han inte kommer tillbaka så ahr du gått in för att köpa en cola och när du kom ut så var cykeln borta! Det är inte olagligt att glömma nyckeln i, hjälmen hängde på backspegeln!

Eller som de andra säger, magkänsla. Samt, sist jag sålde hoj så ville jag ha 8.000 i handen, "som täcker självrisken", men då måste man fortfarande "ha en bra historia" till FB. En tidigare gång lånade jag en polares hoj med full tank och mitt objekt var det bara 2-3 liter i.

Nojjig!? Visst, men med gällande regler så blir man det! Tyvärr. Vem faan vill sitta bakpå när det kommer en helt okänd kamikazewannabe.....

Kolla hur intresserad köparen är av hojen.. snacka pris med han innan provkörningen.. han kanske hade tänkt pruta överdrivet efter han kört hojen.. och sen inte vill köpa den efter du nekat hans bud... på så sett skippar man de flesta testpiloter.. sen finns det ju de som bara är ute efter att provköra då de har flera hojar som är av intresse... Det råkade jag ut för när jag sålde min.. kom folk som bara vill köra för att se hur det kändes utan någon tanke av att köpa.. vilket jag fick reda på efter provkörning:huvet:tummenupp

Bestäm mötesplats på tex en bensinstation, om han inte kommer tillbaka så ahr du gått in för att köpa en cola och när du kom ut så var cykeln borta! Det är inte olagligt att glömma nyckeln i, hjälmen hängde på backspegeln!

Eller som de andra säger, magkänsla. Samt, sist jag sålde hoj så ville jag ha 8.000 i handen, "som täcker självrisken", men då måste man fortfarande "ha en bra historia" till FB. En tidigare gång lånade jag en polares hoj med full tank och mitt objekt var det bara 2-3 liter i.

Nojjig!? Visst, men med gällande regler så blir man det! Tyvärr. Vem faan vill sitta bakpå när det kommer en helt okänd kamikazewannabe.....

Nja... Lämnar du nyckeln i medvetet är det olagligt, glömmer du av misstag den i är det oaktsamhet av den typen som gör att försäkringen inte gäller. Ingen bra plan alltså.

Man begär pant innan det blir nån provkörning. Pengar/bil/barn/whatevva. Då slipper man dessutom testpiloter. Funkade bra för mig iaf den enda gången jag har sålt nån hoj.

Återigen alla nojiga människor, skriv ett avtal. Det löser alla era försäkringsfrågor, bara att se till att ta leg på den som skriver under och möjligtvis ta kort på det..

Avtal kan innehålla praktiskt taget vad som helst, dvs. att hojen provkörs inför köp, att den måste vara åter inom 30min, klotat=köpt, osv. Försvinner den eller om den klotas så har ni både möjlighet att få pengar från FB och driva det rättsligt om klotat inte blir köpt.

När jag skulle sälja min förra hoj så lät jag killen provköra och det första han gjorde var en rejäl vurpa. Hela sidan skrapad och trasig blinkers m.m.... Han fick åka hem med en kraschad hoj helt enkelt, så jag håller nog med en del av er angående att skriva ett papper innan provkörning iaf...
Lycka till!

Lita inte på att ett körkort är äkta.

Kompisen blev av med sin R1a här i lilla linköping för ett antal år sen då han trodde han var safe eftersom han hade killens körkort ( och mössa! ) i pant. ( förfalskat )

Chyyven tog polisen senare på DNA bevis från mössan. :yoparty Någon mc såg han dock aldrig mer röken av. Försäkringsbolag ger ingen ersättning när man lämnat ifrån sig nycklarna frivilligt då det klassas som bedrägeri. 100.000kr borta med vinden.

// J

Jag lät han som var sugen åka bakpå.

Hahaha, vafan är det för jävla provKÖRNING?

Äh, gå på magkänslan som sagt, och är man osäker ta en handpenning. Kolla körkortet så det finns ett A där kan ju vara smart också.

Har man en snäll kamrat på hoj kan man ju be honom haka på spekulanten under turen.

Last edited:
Lita inte på att ett körkort är äkta.

Försäkringsbolag ger ingen ersättning när man lämnat ifrån sig nycklarna frivilligt då det klassas som bedrägeri. 100.000kr borta med vinden.

// J

Visst kan man råka ut för förfalskade körkort men det borde inte vara så stor risk. Dagens körkort har "hologram" på baksidan som lär vara svåra att förfalska, men det finns självklart en del äldre körkort i omlopp fortfarande.

Jag skulle gissa att man fortfarande har en chans att få pengar från FB om körkortet var förfalskat och om man skulle ha ett avtal med personen..

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT