Sälja motorcykeln??

_henke_

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Hoj
??
Jo är så att jag har lagt in en annons på hojen, det är en gsx-r 600 -01.

nu är det en kille som mailar och säger sig komma från finland och vill köpa den, så jag undrar hur gör man ifall man säljer den till en från finland?
eller ska jag vara misstänkssam mot att det är något lurt på gång?

tacksam för svar!:)

Så länge han betalar och skriver under på ägarbytet så är det väl inga problem.

Så länge han betalar och skriver under på ägarbytet så är det väl inga problem.

hur gör man ägarbyte till en finne?, vad skriver man under personnummer?, är helt klart inte så enkelt, tror du behöver nåt papper på att den är såld till utlandet och få den avregistrerad i svenska registret, ring och hör med transportstyrelsen hur det funkar

hur gör man ägarbyte till en finne?, vad skriver man under personnummer?, är helt klart inte så enkelt, tror du behöver nåt papper på att den är såld till utlandet och få den avregistrerad i svenska registret, ring och hör med transportstyrelsen hur det funkar

Såg nu att man ska ringa till transportstyrelsen för info när man ska sälja till utlandet.

inga konstigheter, det är billigare för finnar att köpa hoj i sverige precis som svenskarna åker/te till tyskland för att köpa pga att hojarna är/var billigare där, således är det bara att sälja om finnen vill ha den:tummenupp

Last edited:
Se till att allt för tullen är klart !!!

Plocka bort nummerplåten och se till att fixa en exportplåt.

Jag sålde en bil till finland och visste inte hur jag skulle göra så jag sålde den på samma sätt som man gör till en svensk... å där började problemet..

Killen som köpte bilen lämnade inte in "min" plåt i tullen när han lämnade sverige men alla ägarbytespapper och tull handlingar fixade han som han skulle.
Problemet blev att bilen inte kommer in till vv som export och den står fortfarande på mej i sverige och enl. chassinummer så står den på honnom i finland, jag har varit i kontakt med både svenska och finska tullen + en massa samtal till vv (transportstyrelsen) för att få bort bilen från mej men det går inte om jag inte skickar in orginalplåtarna.

Finska tullen har skickat ett antal brev till finska köparen för att få han att skicka plåtarna till tullen, men det har han inte gjort, så bilen står fortfarande på mej i sverige. Går inte att få bort enl. vv !!!

Inga problem tänkte jag, ger bara fan i att betala registerhållningsavgiften till vv, men nej, nu är reglerna ändrade så att ett fordon inte "försvinner" efter 10år som det var förut. 6 år har nu gått och jag får inte på något sätt bort bilen från mej... jag står som ägare till en bil som numer är skrotad i finland...

Mitt tipps: Ta bort nummerplåtern och skicka den själv till vv, låt han köra på en exportskylt eller på en pappersutskrift, kontrollera tullhandlingarna själv, annars är det bara att följa ägarbytespappret när det gäller uppgifter.

Se till att allt för tullen är klart !!!
Killen som köpte bilen lämnade inte in "min" plåt i tullen när han lämnade sverige men alla ägarbytespapper och tull handlingar fixade han som han skulle.
Problemet blev att bilen inte kommer in till vv som export och den står fortfarande på mej i sverige och enl. chassinummer så står den på honnom i finland, jag har varit i kontakt med både svenska och finska tullen + en massa samtal till vv (transportstyrelsen) för att få bort bilen från mej men det går inte om jag inte skickar in orginalplåtarna.

Finska tullen har skickat ett antal brev till finska köparen för att få han att skicka plåtarna till tullen, men det har han inte gjort, så bilen står fortfarande på mej i sverige. Går inte att få bort enl. vv !!!

Kan du inte beställa nya skyltar ifrån VV/Transportstyrelsen för att dina har blivit "stulna"... Sen när de kommit, så skickar du tillbaka dem som original skyltar....

• Gilla
Reaktioner: V4N
Kan du inte beställa nya skyltar ifrån VV/Transportstyrelsen för att dina har blivit "stulna"... Sen när de kommit, så skickar du tillbaka dem som original skyltar....

Nä, jag kan inte det för bilen står som exporterad hos vv men jag är ägare, enl. chassinummret är den skrotad i finland och finsk, på något jä*la vis..

Jag har provat... vv och tullen har meddelat mej att jag själv får kontakta köparen och begära plåtarna av honom, men han har inte någon telefon så jag får ta en resa till finland enl. vv ?!?!?!

Jag är livstidsdömd med bilen... enl. vv ÄR bilen min fast den ägs av en finne?!?!? fråga inte mej hur dom kan säga så??

okej tack för tipsen ska ringa och kolla upp det med transportstyrelsen ifall det blir aktuellt med en affär.

av med skylten o skriv på ägarbytet... se bara till att få ett intyg att den är tullad i finland , ja fick en kopia på ägarbytet med tullstämpel på, de räckte.. annars kan den inte avregistreras i sverige.. sälj den avställd me.. enklast.

Nä, jag kan inte det för bilen står som exporterad hos vv men jag är ägare, enl. chassinummret är den skrotad i finland och finsk, på något jä*la vis..

Jag har provat... vv och tullen har meddelat mej att jag själv får kontakta köparen och begära plåtarna av honom, men han har inte någon telefon så jag får ta en resa till finland enl. vv ?!?!?!

Jag är livstidsdömd med bilen... enl. vv ÄR bilen min fast den ägs av en finne?!?!? fråga inte mej hur dom kan säga så??

Sålde min BMW M5 till Norge ca 7år sedan den står fortfarande reggad på mig, jag gjorde samma misstag som dig.

Undra om det är samma kille som mailat min sambo om hennes hoj,.
Han vägrar ringa, bara maila.
Bett honom ringa men inga samtal.
Det är lurt helt klart. Han har sagt i första mailet att han vill köpa hojjen. Bara det känns lurt.

Undra om det är samma kille som mailat min sambo om hennes hoj,.
Han vägrar ringa, bara maila.
Bett honom ringa men inga samtal.
Det är lurt helt klart. Han har sagt i första mailet att han vill köpa hojjen. Bara det känns lurt.

läste en tråd tidigare, finns fler här som sålt sina hojar till Finland för bra pengar.

hudik:skyltarna är väl inget bevis på att man sålt bilen, räcker det verkligen med att skicka in dom? (låt nån tillverka ett par om det bara är dom som behövs?)

Att exportera ett fordon till nån man inte är väldigt bra kompis med redan kan i bästa fall gå vägen, men risken är stor att det strular (köparen sköter inte sina åtagaden i sitt land) och man förblir ägare på bilen för överskålig framtid och tvingas betala registerhållningsvgift (fn 200 pix/året tror jag).

Jag gjorde den missen och fick inga tullpapper eller inregistreringspapper av köparen från hans hemland och förblev därför ägare i 3 år, sen hände nåt (jag vet inte om det var det att hans land gick med i EU eller att hans registrering i hemlandet tillslut nådde VV på nåt sätt) och jag fick hem ett papper om att bilen nu var exporterad och jag inte ägare längre, gissa om jag blev glad. =)

Summa sumarum, exportsäljer man ett fordon är risken stor att det strular, så är inte god förtjänst mot att sälja till en landsman skulle jag aldrig göra det igen.

sålde min rg125 för 10 år sen till Norge. Får fortfarande brev om registerhållningsavgiften....
När jag sålde en Husqvarna till en kille för ganska länge sedan
så var jag dum nog att han tog pappret som skulle skickas in.
Inget ägarbytes papper kom o sen skulle jag betala register
avgift sen:va
Ringde till registret o frågade vad man kan göra när man inte
får tag på köparen?
Svaret blev kryssa i skrotning o skicka in så avförs den från
registret,så skulle han få för sig att ställa på så nix den är:död
Det gjorde jag :tummenupp

När jag sålde en Husqvarna till en kille för ganska länge sedan
så var jag dum nog att han tog pappret som skulle skickas in.
Inget ägarbytes papper kom o sen skulle jag betala register
avgift sen:va
Ringde till registret o frågade vad man kan göra när man inte
får tag på köparen?
Svaret blev kryssa i skrotning o skicka in så avförs den från
registret,så skulle han få för sig att ställa på så nix den är:död
Det gjorde jag :tummenupp

jag ringde när jag fick första räkningen och klagade, men de sa att de var tvugna att få in skylten, men jag kunde strunta i att betala så skulle den falla ur av sig själv efter ett par år, men det har den inte gjort tydligen.

torpalasse:får man inte betalningspåminnelser och tillslut betalningsanmärkning om man inte betalar?

Med lite kreativitet så borde det väl gå att rapportera den stulen/försvunnen ?

Har en kompis som fått en rd stulen 4år tidigare. Pga diverse omständigheter så rapporterades detta inte förän långt senare. Men eftersom han uppgav att den var försvunnen någon gång mellan 4 år sedan och förra veckan, mest troligt för 4 år sedan, avskrevs den direkt, och står ej längre på honom. Polisen som tog emot anmälan såg lite frågande och förvirrad ut, men var uppenbarligen inget olagligt i sig.

Eftersom den var oförsäkrad och avställd påverkade det ej heller premie o dyl.

Och ja, samma vecka så var den borta ur registert. Uppenbarligen har polisen större befogenheter att trolla där.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT