Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Har också samma undran, har en ryss som kommer till Sverige och eventuellt skulle hämta hojjen. Var inte de här vanliga mejlen man får av engelska sjömän osv utan detta mejl kändes seriöst och godtar givetvis bara kontant betalning i svensk valuta.
http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fordon/Export-och-tillfallig-registrering/Export-av-fordon/
Här fanns lite matnyttig info, känns som att problemen kan uppstå vid följande:
En handling som klart visar att fordonet har förts ut ur Sverige. Det kan vara till exempel
- en kopia av ett registreringsbevis som utfärdats i mottagarlandet då fordonet registrerats där istället, eller
- en skriftlig bekräftelse från mottagarlandets registreringsmyndighet att fordonet är registrerat där istället, eller
- kopia på mottagarlandets tullhandling som klart visar att fordonet ifråga har förtullats, eller
- ett intyg från en yrkesmässig transportör som visar att fordonet förts ut ur landet till ett annat namngivet land.
Men då kommer nästa fråga, finns det någon nackdel att stå som ägare till en MC som lämnat landet? Man behåller regplåten och ställer av den så uppstår väll inga kostnader? Eller är det något jag inte tänkt på?
Helt korrekt, ringde transportstyrelsen nyss.
Det finns två sätt att gå tillväga, antingen så sköter säljaren det och så fort fordonet är reggat i utlandet så kommer myndigheten i landet som fordonet importerats till ta kontakt med svenska transportstyrelsen och sköta allt.
Alternativ två är att man fyller i export blanketten som finns på transportstyrelsens hemsida och skickar in tillsammans med skyltar och något typ av intyg som står ovan, antingen tullpapper eller bevis på att fordonet är inreggat i nya landet.
Edit: Och ja, som du säger, om fordonet är avställd i Sverige så har jag liksom du, svårt att se hur detta skulle kunna kosta dig som säljare något. Du behöver inte ha försäkring på ett avställt fordon ju.
Nu fick jag svar från Ryssen på mina frågor och han hade tre förslag på betalning och två förslag på transport.
Betalningsalternativ:
1. Han för över pengar till mig i förskott
2. Han för över pengarna till en vän till honom som tydligen bor här som i sin tur betalar mig kontant.
3. En vän till honom ska tydligen till IKEA i Haparanda och kan i sin tur komma till mig med kontanter.
Leveransalternativ:
1. Jag förvarar Mc:n i mitt garage tills han hämtar den om några veckor
2. Jag kör upp den till Haparanda och får betalt för det
Känns inte som att jag kan bli lurad på något sätt eftersom all betalning sker kontant i förskott eller vad tror ni andra, är det något jag inte tänkt på?
Känns rätt långsökt att han skulle blåsa dig om han sätter in pengarna i förväg, be honom att hämta hojen sedan? Inte mer med det ju![]()
Alternativ två är att man fyller i export blanketten som finns på transportstyrelsens hemsida och skickar in tillsammans med skyltar och något typ av intyg som står ovan, antingen tullpapper eller bevis på att fordonet är inreggat i nya landet.
Jo det har du så rätt i så, hör av dig efter ikväll och berätta hur det gick för dig om det blev affär![]()
Killen svalde hojen med buller och bång! Han plockade av tändhattarna då hann druckit ett par bärs och det anses vara rattfylleri att rulla hojen av båten i Finland med alkohol i blodet (...???). Vi skrev papprena på inte mer än 30 minuter och både parter var nöjda. Han skulle antingen scanna in tullpapprena på när han kommit hem eller skicka dem per post.
En smidig affär liksom![]()
Kort och gott:
- Jag plockade av regskylten när han tog hojen
- Fyllde i exportpapprena tillsammans med honom (finns att hämta på transportstyrelsens hemsida)
- Han skickar mig tullpapprena
Jag skickar sedan allt till transportstyrelsen så är hojen avreggad i Sverige![]()
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |