Sälja MC till utlandet

maxb

Medlem
Gick med
8 Sep 2010
Hoj
ZX6R 636 -04
Hej,

Är lite nyfiken, är det något speciellt man ska ha i åtanke när man säljer en hoj till utlandet? Har en kille som kommer ifrån Finland med båten ikväll och som skall kika på min Ducca.

Max

Har också samma undran, har en ryss som kommer till Sverige och eventuellt skulle hämta hojjen. Var inte de här vanliga mejlen man får av engelska sjömän osv utan detta mejl kändes seriöst och jag godtar givetvis bara kontant betalning i svensk valuta.

Edit: Bor uppe i Luleå och Ryssen skulle vara i Haparanda (13mil bort) i några dagar, så det låter rimligt iaf.

Last edited:
Har också samma undran, har en ryss som kommer till Sverige och eventuellt skulle hämta hojjen. Var inte de här vanliga mejlen man får av engelska sjömän osv utan detta mejl kändes seriöst och godtar givetvis bara kontant betalning i svensk valuta.

Jo, samma här. Råkar själv vara halvfinne och snackade finska med killen, fick ett seriöst intryck då han väljer att åka hit för att titta på den. :)

problemet för er är om inte kunden har ett svenskt personnummer så kan ni inte bara skriva över mc.

Kunden måste ordna exportskyltar för att föra ut mc på det viset kommer mc att avföras från transportstyrelsen register.

När jag sålde en bil till Finland fyllde jag bara i exportpapper till vägverket o skickade in skyltarna. Inget avancerat alls. Kanske har ändrats nu när det är Transportstyrelsen?

Edit: var ca 7 år sen.

http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fordon/Export-och-tillfallig-registrering/Export-av-fordon/

Här fanns lite matnyttig info, känns som att problemen kan uppstå vid följande:

En handling som klart visar att fordonet har förts ut ur Sverige. Det kan vara till exempel
- en kopia av ett registreringsbevis som utfärdats i mottagarlandet då fordonet registrerats där istället, eller
- en skriftlig bekräftelse från mottagarlandets registreringsmyndighet att fordonet är registrerat där istället, eller
- kopia på mottagarlandets tullhandling som klart visar att fordonet ifråga har förtullats, eller
- ett intyg från en yrkesmässig transportör som visar att fordonet förts ut ur landet till ett annat namngivet land.

Men då kommer nästa fråga, finns det någon nackdel att stå som ägare till en MC som lämnat landet? Man behåller regplåten och ställer av den så uppstår väll inga kostnader? Eller är det något jag inte tänkt på?

http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fordon/Export-och-tillfallig-registrering/Export-av-fordon/

Här fanns lite matnyttig info, känns som att problemen kan uppstå vid följande:

En handling som klart visar att fordonet har förts ut ur Sverige. Det kan vara till exempel
- en kopia av ett registreringsbevis som utfärdats i mottagarlandet då fordonet registrerats där istället, eller
- en skriftlig bekräftelse från mottagarlandets registreringsmyndighet att fordonet är registrerat där istället, eller
- kopia på mottagarlandets tullhandling som klart visar att fordonet ifråga har förtullats, eller
- ett intyg från en yrkesmässig transportör som visar att fordonet förts ut ur landet till ett annat namngivet land.

Men då kommer nästa fråga, finns det någon nackdel att stå som ägare till en MC som lämnat landet? Man behåller regplåten och ställer av den så uppstår väll inga kostnader? Eller är det något jag inte tänkt på?

Helt korrekt, ringde transportstyrelsen nyss.

Det finns två sätt att gå tillväga, antingen så sköter säljaren det och så fort fordonet är reggat i utlandet så kommer myndigheten i landet som fordonet importerats till ta kontakt med svenska transportstyrelsen och sköta allt.

Alternativ två är att man fyller i export blanketten som finns på transportstyrelsens hemsida och skickar in tillsammans med skyltar och något typ av intyg som står ovan, antingen tullpapper eller bevis på att fordonet är inreggat i nya landet.

Edit: Och ja, som du säger, om fordonet är avställd i Sverige så har jag liksom du, svårt att se hur detta skulle kunna kosta dig som säljare något. Du behöver inte ha försäkring på ett avställt fordon ju.

Helt korrekt, ringde transportstyrelsen nyss.

Det finns två sätt att gå tillväga, antingen så sköter säljaren det och så fort fordonet är reggat i utlandet så kommer myndigheten i landet som fordonet importerats till ta kontakt med svenska transportstyrelsen och sköta allt.

Alternativ två är att man fyller i export blanketten som finns på transportstyrelsens hemsida och skickar in tillsammans med skyltar och något typ av intyg som står ovan, antingen tullpapper eller bevis på att fordonet är inreggat i nya landet.

Edit: Och ja, som du säger, om fordonet är avställd i Sverige så har jag liksom du, svårt att se hur detta skulle kunna kosta dig som säljare något. Du behöver inte ha försäkring på ett avställt fordon ju.

Hej vi fixa detta så här den som sålde bilen i swe behöll reggskyltarna och köparen hadde redan fixat en försäkring fick tillfälliga plåtar i Fin vid tullen så fixa vi det i alla fall sen så tog det en stund innan han fick dom riktiga reg nr till sitt fordon ca 2-3 mån i finland då han hadde betalat vissa avgifter som tillkom i import till Fin från Swe mm dvs vi plocka av dessa vid båten sen fick han köra om bord utan skyltar (detta va smidigast för båda i detta fall)
(FIN är EU LAND men inte RUS) så detta är nog bäst o plocka o fixa detta i SWE (då vissa inte skickar tillbaka reg plåten)

//Robin

Last edited:
Nu fick jag svar från Ryssen på mina frågor och han hade tre förslag på betalning och två förslag på transport.

Betalningsalternativ:
1. Han för över pengar till mig i förskott
2. Han för över pengarna till en vän till honom som tydligen bor här som i sin tur betalar mig kontant.
3. En vän till honom ska tydligen till IKEA i Haparanda och kan i sin tur komma till mig med kontanter.

Leveransalternativ:
1. Jag förvarar Mc:n i mitt garage tills han hämtar den om några veckor
2. Jag kör upp den till Haparanda och får betalt för det

Känns inte som att jag kan bli lurad på något sätt eftersom all betalning sker kontant i förskott eller vad tror ni andra, är det något jag inte tänkt på?

Nu fick jag svar från Ryssen på mina frågor och han hade tre förslag på betalning och två förslag på transport.

Betalningsalternativ:
1. Han för över pengar till mig i förskott
2. Han för över pengarna till en vän till honom som tydligen bor här som i sin tur betalar mig kontant.
3. En vän till honom ska tydligen till IKEA i Haparanda och kan i sin tur komma till mig med kontanter.

Leveransalternativ:
1. Jag förvarar Mc:n i mitt garage tills han hämtar den om några veckor
2. Jag kör upp den till Haparanda och får betalt för det

Känns inte som att jag kan bli lurad på något sätt eftersom all betalning sker kontant i förskott eller vad tror ni andra, är det något jag inte tänkt på?

Känns rätt långsökt att han skulle blåsa dig om han sätter in pengarna i förväg, be honom att hämta hojen sedan? Inte mer med det ju :)

Känns rätt långsökt att han skulle blåsa dig om han sätter in pengarna i förväg, be honom att hämta hojen sedan? Inte mer med det ju :)

Jo det har du så rätt i så, hör av dig efter ikväll och berätta hur det gick för dig om det blev affär :)

Precis så gjorde jag, dock körde jag ju inte hem den utan hade den i skåpbil. Funkade utmärkt o blev även bjuden på kaffe o bulle :tummenupp

Jo det har du så rätt i så, hör av dig efter ikväll och berätta hur det gick för dig om det blev affär :)

Killen svalde hojen med buller och bång! Han plockade av tändhattarna då hann druckit ett par bärs och det anses vara rattfylleri att rulla hojen av båten i Finland med alkohol i blodet (...???). Vi skrev papprena på inte mer än 30 minuter och både parter var nöjda. Han skulle antingen scanna in tullpapprena på när han kommit hem eller skicka dem per post.

En smidig affär liksom :)

Kort och gott:
- Jag plockade av regskylten när han tog hojen
- Fyllde i exportpapprena tillsammans med honom (finns att hämta på transportstyrelsens hemsida)
- Han skickar mig tullpapprena

Jag skickar sedan allt till transportstyrelsen så är hojen avreggad i Sverige :)

Killen svalde hojen med buller och bång! Han plockade av tändhattarna då hann druckit ett par bärs och det anses vara rattfylleri att rulla hojen av båten i Finland med alkohol i blodet (...???). Vi skrev papprena på inte mer än 30 minuter och både parter var nöjda. Han skulle antingen scanna in tullpapprena på när han kommit hem eller skicka dem per post.

En smidig affär liksom :)

Kort och gott:
- Jag plockade av regskylten när han tog hojen
- Fyllde i exportpapprena tillsammans med honom (finns att hämta på transportstyrelsens hemsida)
- Han skickar mig tullpapprena

Jag skickar sedan allt till transportstyrelsen så är hojen avreggad i Sverige :)

Härligt och grattis till försäljningen, själv fick jag problem med Ryssen som skulle köpa min. Ryska tullen har tydligen ändrat tullavgifterna från förra året, dom kräver 45% av försäljningspriset och går inte efter vad som står på kvittot utan efter en lista dom har :huvet. Killen skulle få betala nästan 3000 Euro i tullavgift, totalt skulle min hoj kosta 8-9.000 Euro innan den var inregisterad och klar. Så han bad om ursäkt och hoppade av affären.

Så nu får man återgå till alla "hej vill du byta mot min moped", superprutare, Engelska sjömän som ska betala med banköverföring efter att man fört över pengar till fraktbolaget som hämtar prylarna.. och övrigt trevligt folk som man får kontakt med via sveriges kontaktsajt no. 1 Blocket.se :tummenupp

Back