Rykten rykten

Goodstuff skrev:
OK. Glömde MCS så då är vi uppe i sex totalt i alla fyrtaktsklasser. Fler vi har missat?

Jan Greven, Tobias Andersson, Lasse Carlbark och Niklas Karlberg kör ju VM!

Finns rykten om att kanske Victor Zuber och Micke Nilsson dyker upp på deras andrahoj på Endurance-VM finalen..

Sen finns det väl alltid förare i klasser man missar. Kör tex Tesfai Koenig nått i supermono-EM eller tyska? Fanns väll nån svensk som körde BMW-boxercupen, som ibland kör sina race som supportrace till MotoGP. Nån svensk har väl kört Isle of Man om d räknas mm mm.
 
Chris Ash skrev:
Javisst är det. Om ett par år kommer racerklasserna att vara stendöda och Motogp rekrytera direkt ur Standard 600..... :rolleyes:

så Motogp är ingen racerklass eller?

Och vad är det som bestäömmer vad som ar raceigt och inte?
Det är väl enbart vad som tar sig snabbast runt en bana det handlar om, tvåtakt eller fyrtakt är väl skit samma. Är det raceigare att ta en sväng fort än att köra ett helt varv fort?
Allt ändrar ju sig också, för några år sedan var det raceigt med en "svårkörd" toppig effektkurva och en extremt framåtlutad körställning. Idag verkar det ju nästan gå åt att de värsta hojarna blir mer och mer lättkörda och bekväma(relativt sett) vilket rimligen borde göra hojarna lättare att köra snabbt med under längre tid också, eller???

2 takt vs 4 takt diskussionen är la rätt fjantig...
 
Don Quixote skrev:
Nordgren: På vilket sätt skulle det vara mycket allvarligare om någon som är 14-15 skadar sig vid en startkrasch än någon som är 18-65? Eller menar du att det är större risk för en startkrasch om man har unga förare med?

Filip kör bättre ur alla synvinklar (även säkerhetsmässigt) än flertalet hetsiga machomän på 30+ som man sett ute på banorna!

Jag tror inte att det är större risk att krasch för att man är ung men risken för en ung människa att skadas är större då inte kroppen är helt färdig utvecklad.

Jag tror att det har med risken att skadas vid en krascha som vi har åldersgränser för de olika klasserna, kan inte se någon annan anledning som väger tyngre.
Egentligen borde det inte alls lämnas despens för då hade alla visst vad som gäller, varför ha regler om man inte följer dem.
 
Akesson skrev:
så Motogp är ingen racerklass eller?

Och vad är det som bestäömmer vad som ar raceigt och inte?
Det är väl enbart vad som tar sig snabbast runt en bana det handlar om, tvåtakt eller fyrtakt är väl skit samma. Är det raceigare att ta en sväng fort än att köra ett helt varv fort?
Allt ändrar ju sig också, för några år sedan var det raceigt med en "svårkörd" toppig effektkurva och en extremt framåtlutad körställning. Idag verkar det ju nästan gå åt att de värsta hojarna blir mer och mer lättkörda och bekväma(relativt sett) vilket rimligen borde göra hojarna lättare att köra snabbt med under längre tid också, eller???

2 takt vs 4 takt diskussionen är la rätt fjantig...

Motogp kan inte rekrytera ur sig själv.....

Jag skiter i vilket, det handlar om att 125 och 250 är vägen att gå om man vill bli något. Statistiken på det området talar för sig själv.
 
Chris Ash skrev:
........

.... Statistiken på det området talar för sig själv.


För alltid?? Allt är statiskt, förändras aldrig och i MotoGP finns inga förare som etablerat sig o Supersport eller Superbike?

Be Henrik, Watz och de andra och berätta om sponsorintresset för 250EM. Sen tar du dig ett varv i en STCC-depå. Visst är framtiden oviss men visst känns det som att den pekar åt ett håll??

Lägg sedan till att Veidec-killarna när som helst kan köra EM om de vill men väljer att köra Veidec istället. Är du sen så inbilsk att du påstår att SS-EM är en blindväg när vi faktiskt skickat en kille expressvägen till VM så får du ta dig en funderare till ...
 
Chrille skrev:
För alltid?? Allt är statiskt, förändras aldrig och i MotoGP finns inga förare som etablerat sig o Supersport eller Superbike?

Be Henrik, Watz och de andra och berätta om sponsorintresset för 250EM. Sen tar du dig ett varv i en STCC-depå. Visst är framtiden oviss men visst känns det som att den pekar åt ett håll??

Lägg sedan till att Veidec-killarna när som helst kan köra EM om de vill men väljer att köra Veidec istället. Är du sen så inbilsk att du påstår att SS-EM är en blindväg när vi faktiskt skickat en kille expressvägen till VM så får du ta dig en funderare till ...


Så länge 125 och 250 finns så kommer de att producera de bästa förarna. När de sedan ersatts av fyrtakts prodracers så kommer de att producera spjutspetsarna.

Sponsorer och sånt i lilla Sverige har inte så mycket med det att göra.

Vem har vi skickat till VM via SS600?
 
Chris Ash skrev:
....
Vem har vi skickat till VM via SS600?

Missade du den enkla? Norrbaggen gjrde bestämt en säsong i VM.... Och rätt mig om jag har fel men nog fan finns det förare i MotoGP som kommit från SSVM??

Därmed finns vägen där även om det kanske bara är en stig för tillfället.
 
Chrille skrev:
Missade du den enkla? Norrbaggen gjrde bestämt en säsong i VM.... Och rätt mig om jag har fel men nog fan finns det förare i MotoGP som kommit från SSVM??

Därmed finns vägen där även om det kanske bara är en stig för tillfället.
Chrille, bara inse att du aldrig kommer att få tvitaktstalibanerna att erkänna att man kan bli snabb körandes med en fyrtakt. Du kommer heller aldrig att få dem till att erkänna att man kan komma ända till VM den vägen. Fighten kommer att fortgå för evigt, lika bra att lägga ner diskussionen.
Grisbrottning? Jajamänsan, av högsta klass...... :rolleyes:
 
moto-gg skrev:
ska vi införa 18 årsgräns för roadracing eller vad menar du :va

Nej för fanken, bara att man ska ha i åtanke att väldigt "unga", d.v.s de som är under 14-15 år, inte riktigt har rätt till att bestämma själv. 16-åringar är oftats betydligt mer mogna än "fjortisar".
Och det ÄR stor skillnad i mognadgrad på kidsen som kör i 125junior.
RR är en farlig sport, vissa klasser med lite mer risker än andra.
Det finns väl kanske en anledning till varför man började med 125junior, och inte 1000junior(inte bara kostnader), där man kunnat ge dispens att köra andra klasser om de visat sig säkra på att köra.
 
Chrille skrev:
För alltid?? Allt är statiskt, förändras aldrig och i MotoGP finns inga förare som etablerat sig o Supersport eller Superbike?

Be Henrik, Watz och de andra och berätta om sponsorintresset för 250EM. Sen tar du dig ett varv i en STCC-depå. Visst är framtiden oviss men visst känns det som att den pekar åt ett håll??

Lägg sedan till att Veidec-killarna när som helst kan köra EM om de vill men väljer att köra Veidec istället. Är du sen så inbilsk att du påstår att SS-EM är en blindväg när vi faktiskt skickat en kille expressvägen till VM så får du ta dig en funderare till ...

Problemet, oavsett fyrtakt eller tvåtakt, är att svenska sponsorer i allmänhet är väldigt ovilliga att sponsra saker utanför sverige. Vilket är skittråkigt.
KBA fick ju stenhårt inskrivet i sitt första kontrakt med veidec att de skulle hjälpa honom ut internationellt.
Medan resten av gänget knappast tittar ut internationellt, vilket jag tycker är tråkigt. Finns flera i toppen av veidec som skulle lära sig MYCKET, och bli betydligt snabbare om de exempelvis vågade sig ner till italien och kört ss600-em.. Folke körde sjukt fort där nere, men hade inte mycket chans där nere mot italienarna(sen är det lite tråkigt att italienarna inte åker fler em-tävlingar heller).
 
Chrille skrev:
Missade du den enkla? Norrbaggen gjrde bestämt en säsong i VM.... Och rätt mig om jag har fel men nog fan finns det förare i MotoGP som kommit från SSVM??

Därmed finns vägen där även om det kanske bara är en stig för tillfället.

Norrbaggen, körde iofs inte en hel säsong. Men ok då.....

Klart det går, men om 25 förare kommer från en serie och 1 från en annan som kan man ju iaf börja fundera på om den ena producerar bättre förare än den andra....
 
Strider skrev:
Never argue with idiots, they will drag you down to their own level and beat you with massive experience.


Citat Strider:

"Hur kan vara intresserad av tvåtaktare? :va "

"Biaggi är en sopa och tvitakt är snart historia"


Som synes har du själv enbart kommit med konstruktiva och sakliga inlägg i diskussionen..... :rolleyes:

Hur nån ska kunna dra ner dig från botten förstår jag inte....
 
Chris Ash skrev:
Citat Strider:

"Hur kan vara intresserad av tvåtaktare? :va "

"Biaggi är en sopa och tvitakt är snart historia"


Som synes har du själv enbart kommit med konstruktiva och sakliga inlägg i diskussionen..... :rolleyes:
Snacka om att det kom från rätt röv! :rolleyes:
 
Nr:18 skrev:
Chrille, bara inse att du aldrig kommer att få tvitaktstalibanerna...

Finns mycket tvåtaktsfolk här, men bara en som är lite åt talibanhållet som nästan förnekar att 4takt är mc...
 
oscar skrev:
Finns mycket tvåtaktsfolk här, men bara en som är lite åt talibanhållet som nästan förnekar att 4takt är mc...
Appappapp! Personangrepp! Förföljelse! :mad:
Passa dej så du inte blir bannad!
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top