Vill vi verkligen ha den eviga tvåtakts-fyrtaktsdiskussionen?

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Är det bara jag som tröttnat på alla trådar som spårar ur i en tvåtakt vs fytaktsdiskussion? Finns hur många exempel som helst på trådar som börjat med att nån har synpunkter på hur snabb en förare är för att efter 5 inlägg vara det vanliga tjafset om hur idiotiska fyrtaktsåkarna är som kan baxa runt på en gathoj på bana. I små portioner kan det vara kul med lite käftande, men jag tycker det går till överdrift när folk idiotförklarar varandra för att man inte sett ljuset. Huruvida det är möjligt och troligt att ta sej till vm via 2 eller 4-takt anser jag ingen av oss här på forumet är kapabla till att avgöra då vi inte sitter inne med nåt som kan liknas vid facit i frågan. Att då såga nån annans åsikt i frågan är bara korkat. Respektera varandras åsikter! Det är bara att inse att alla kan inte tycka lika i denna frågan.

För att inte detta oxå ska bli en diskussion om diskussioner som spårar ur, som senare spårar ur. Så låter jag därmed folk endast LÄSA och begrunda och sen ej behöva skriva nått svar.

All racing är kul, det kvittar vad man kör på tycker jag iaf, jag kan iof förstå dom som snöar in sig på det dom brinner för, men man får inte bli för fanatisk.

Jag kör ju oxå tvåtakt :tummenupp

Bifogat

• gsxr1100r.jpg
    gsxr1100r.jpg
    86.1 KB · Visningar: 68
Chrille skrev:
Finns inget att diskutera egentligen. Det är bara KrissKross som fastnat i vinkelvolten...

...det släpper.

Aj, aj, dubbelfel. Först ett personangrepp. Hur var det med forumreglerna nu igen? Hur vänskapligt det än må vara så är det just sådant som andra uppfattar som stötande och gör att diskussionerna likt en gammal fyllekajja vinglar ut i diket för att sedan stanna där. Sen finns det visst något att diskutera, det måste finnas något att diskutera, det är det bra med diskussioner, de är själva grunden för demokrati, allas deltagande trots skillnad i åsikt. Mitt i eldstriden av åsiktsutbyte finner man ofta lösningen/sanningen/pudelns kärna. Det är när man färdas på vägen dit man får se till att hålla sig lite i skinnet.

Diskutera mera! :tummenupp

Strider skrev:
Bra, att du öppnade sandlådan igen.

Nr:18 sa att det var en seriös diskussion så jag gjorde vad han ville o öppnade diskussionen igen. Kanske lite för att påpeka vad jag sa... men vi kan ju testa...

Chrille skrev:
Finns inget att diskutera egentligen. Det är bara KrissKross som fastnat i vinkelvolten...

...det släpper.

Precis, egentligen är diskussionen 2 vs 4 takt skrämmande löjlig, det är och kommer alltid att vara en smaksak. Vad gäller ren racing är det endast en sak som gäller tycker jag, snabbast runt banan, skit samma vad det är för motortyp!!

Teddy skrev:
Mitt i eldstriden av åsiktsutbyte finner man ofta lösningen/sanningen/pudelns kärna. Det är när man färdas på vägen dit man får se till att hålla sig lite i skinnet.

Diskutera mera! :tummenupp
Mitt i prick! Men lösningen kan knappast vara att diskutera samma sak i alla trådar. Startar man en tråd om vad någon förare kommer att köra nästa år så ska den diskussionen inte sluta likadant som en tråd om hur man gör för att börja med RR. Mönstret är väldigt tydligt om man kollar lite äldre trådar, det börjar med en seriös diskussion i 5 inlägg, sedan kraschar det med samma resultat i nästan alla trådar. Att man kan ha ett litet vänskapligt gnabb är bara kul, men det tenderar i vissa fall att bli rent löjligt, med påhopp och personangrepp som sprutar åt alla håll. Att svara på ett inlägg med "Har inte du gått vilse? :rolleyes: " är i min värld ganska provocerande. Kanske bara jag som är lite ömtålig?

Vad vill man ha ut av en sådan forumtråd?
En klapp på axeln över sitt mogna tänkande?
Ne öppna en ny tråd över hur roligt det är med snöslask ist!

Akesson skrev:
Precis, egentligen är diskussionen 2 vs 4 takt skrämmande löjlig, det är och kommer alltid att vara en smaksak. Vad gäller ren racing är det endast en sak som gäller tycker jag, snabbast runt banan, skit samma vad det är för motortyp!!
Ja det måste nog dom flesta hålla med om iaf.

Swedie skrev:
Nr:18 sa att det var en seriös diskussion så jag gjorde vad han ville o öppnade diskussionen igen. Kanske lite för att påpeka vad jag sa... men vi kan ju testa...
Det ska du ha ett tack för! Diskussionen är inte farlig. Blir det tokigt kan man alltid göra som Gubbstuff, rensa lite samt påtala varför man rensat.

Akesson skrev:

Kan man bara slippa "dödsrykten" och annan skit, så inte mig emot alls..

ReDan skrev:
Vad vill man ha ut av en sådan forumtråd?
En klapp på axeln över sitt mogna tänkande?
Ne öppna en ny tråd över hur roligt det är med snöslask ist!
Måste man vilja ha ut nåt för att starta en tråd?

Vad har snöslask med racing att göra? :va

oFFkeFF skrev:
Bara om du tillåter att man kan ta sej till vm även om man nån gång under sin karriär kört nåt annat än 2-takt! :)

oFFkeFF skrev:
Frågan är vad som blir kvar att diskutera om alla kommer överens, racingdelen är den bit av SH som ger mig mest info och jag har haft mycket hjälp av er goa gubbar.

GSXR1100R skrev:
Frågan är vad som blir kvar att diskutera om alla kommer överens, racingdelen är den bit av SH som ger mig mest info och jag har haft mycket hjälp av er goa gubbar.
Man behöver inte vara överens, det räcker om man respekterar att man har olika åsikter. Alla diskussioner slutar ju inte med att man enas.

oFFkeFF skrev:

Nu finns det en markant skillnad. De diskussioner som tex du och jag har haft har varit ändlösa och kul och starkt färgade av vårt eget tycke. Det tycker jag är helt ok.

Det som nu har hänt är att ung killes framtidsplaner dömts ut som "mindre ambitiösa" på ett synnerligen ofint sätt. Det är inte ok.

Ok att jag skrattar åt KrissKross räser som faller i bitar så fort han kör över foten på sig själv, eller nytechno som skruvar så seriöst att han glömmer tanka när han ska ta licens eller FellOff som behövde flera år på att komma i mål. Ok, att folk skrattar åt mig som pratar snabbt nog för att ha ett SM-guld eller två men knappt klarar kvala eller kör billig fyrtaktare med ventilsallad. Att däremot döma ut en fjortonårings framtidsplaner som oseriösa är däremot dålig stil.(som dessutom inte är här)

Ska vi diskutera personer inom roadracing så ska det vara killarna i a-klasserna som faktiskt får acceptera att PR är en del av sporten. Vi kan visa god ton mot B-förare som inte ens är med på forumet.

Fumlan däremot kommer alltid vara en sopa på att köra hoj. :tungan

Nr:18 skrev:
Man behöver inte vara överens, det räcker om man respekterar att man har olika åsikter. Alla diskussioner slutar ju inte med att man enas.
Ja det är sant, du är nog den som hjälpt mig mest av alla, men det är Chrilles fel att jag är pank nu.

Chrille skrev:
.

Fumlan däremot kommer alltid vara en sopa på att köra hoj. :tungan
Kul att du nämner det. Lista dina bästa tider i en annan tråd så ska jag visa dej vem som är bäst av oss....

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back