Rykten rykten

Chrille skrev:
I en värld där de allra bästa kör fyrtakt så är det uttalandet rent skär dumhet. Den mest ambitiösa av de ambitösa har målet att bli världens bästa fyrtaktsförare.

Javisst är det. Om ett par år kommer racerklasserna att vara stendöda och Motogp rekrytera direkt ur Standard 600..... :rolleyes:

Chrille skrev:
I en värld där de allra bästa kör fyrtakt så är det uttalandet rent skär dumhet. Den mest ambitiösa av de ambitösa har målet att bli världens bästa fyrtaktsförare.

Fan Chrille, du e en poet som vänder orden som smultron i munnen. Du sätter spiken i tummen o slår fast vid det absolut klokaste... Go Chrille Go!!! Eller Go Backlund Go for Diesel!!!

:kiss

Nordgren: På vilket sätt skulle det vara mycket allvarligare om någon som är 14-15 skadar sig vid en startkrasch än någon som är 18-65? Eller menar du att det är större risk för en startkrasch om man har unga förare med?

Filip kör bättre ur alla synvinklar (även säkerhetsmässigt) än flertalet hetsiga machomän på 30+ som man sett ute på banorna!

Angående den eviga debatten så förstår jag inte hur ni kan tycka att 4-takt är en återvändsgränd??!!

Det finns massor med kul 4-takt att köra i Europa. Ta England t.ex. En enorm SuperSport-serie och en superbikeserie som ingen annan. Superbike kör tillsammans med privateer cup (icke fabriks/sponsrade förare) och gör man bra ifrån sig där är en fabrikskontrakt inte långt borta. Vakna nu upp ur blåröksdimman...

Don Quixote skrev:
Nordgren: På vilket sätt skulle det vara mycket allvarligare om någon som är 14-15 skadar sig vid en startkrasch än någon som är 18-65? Eller menar du att det är större risk för en startkrasch om man har unga förare med?

Filip kör bättre ur alla synvinklar (även säkerhetsmässigt) än flertalet hetsiga machomän på 30+ som man sett ute på banorna!

Därför att är man 18 är man myndig och bestämmer helt och hållet själv.
Nu vet jag iofs att Filip inte på nåt sätt är tvingad att köra. Men trots att det är väldigt sällsynt här hemma, är det inte omöjligt att dö på en svensk bana.
Tyngre hojar och högre farter ger större risker.
Avsevärd skillnad att få en sp250 över sig än en gixxer1000, även om det är jäkligt farligt att få en sp250 på sig också.
Dessutom har en viss mognadsgrad med det hela att göra. Knodden är vanligtvis betydligt odödligare än oss, och vilka andra föräldrar skulle våga satsa på sporten om en junior dör i ett av de farligare räckena på knutstorp?

edit: Ska tillägga att jag tror att Filip nog skulle kunna göra ganska bra ifrån sig på en 600, men tror att det är för tidigt nästa år ändå.

Don Quixote skrev:

henrik menar ju högst troligen att killen inte e allt för kralligt byggd i kroppen, men å andra sidan så läker han troligen bättre än mig som är**år.
klart killen ska ut och köra i europa på en 250racer om du frågar mig, 4takt kan han alltid lära sig köra senare, men riktigt hög kurvhastighet lär man sig på en lätt hoj med jämförelsevis låg effekt på stora snabba banor.
inte på en tung hoj med lite effekt på gocartbanor.

Nordgren skrev:
Hans ålder. För att få åka någon dieselklass måste man vara 16år om man nu bortser från att han har despens för att köra 250SP. Vet inte om den är bunden till den hoj han kör eller klassen. För man kan han ställa upp med en 400cc diesel i 250SP.

Att ge depens för att köra en 600cc eller 1000cc skulle vara direkt vårdlöst. Vi kommer väl ihåg startkraschen i Falkenberg och startkraschen i Norge för något år sedan. En som är 14 eller 15 skulle kunna skadas mycket allvarligt vid en olycka.

har pratat med en läkare som säger att en 13-14-15 åring inte skadar sig mer vid en krash än vad en som är 17-20 varken vid benbrott eller vid skador på organ :fatta!

Chrille skrev:
Att köra några år i Sverige, och dessutom se om det finns fart nog för att ge sig ut i världen känns ju vettigt. Så ung lär innebära stort intresse från sponsorer så en flygande start känns ju vettig.

Varför vänta med att se om det finns fart nog genom att köra en serie som inte har någon motsvaighet i internationella sammanhang? Vill man ut och köra internationellt så är det väl lika bra att göra det så snart man har chansen eller?

Chrille skrev:
Jag tycker att det är det enda vettiga steget som finns för en ambitiös kille som vill ut. Att jag däremot, personligen, tycker att det kunde ha väntat ett tag till är ju min egen åsikt.

Enda vettiga steget ut i Europa går via STD600? Hur många svenska fyrtaktsförare har kört internationellt i år? Mig veterligen en enda - Folkesson. Medan unga talangfulla förare som Cajback, Sjöström och Lundh har testat flera gånger i EM redan.
Vad beror det på tror du?

Chrille skrev:

Ska man bli bäst borde väl intresset ligga i att köra det som ger en bäst utveckling och det som ger en chansen att upptäckas internationellt och få en styrning i GP-VM. Jag är lite inne på R2s linje där och det är att det man behöver träna på är kurvhastighet och det gör man på internationella banor med en hoj som är snabb i kurvorna och just där är GP-klasserna fortfarande snabbare än STD600. Tror inte en säsong i Sverige i STD600 är det absolut snabbaste och mest utvecklande steget för en ung förare.
Att STD600 har framtiden för sig nationellt och bjuder på roliga, om än sjukt tysta, race är en annan sak.

Observera att jag skiter i antalet takter i motorn utan det intressanta är hur man blir snabb och kan köra internationellt på snabbast vis om man är ung.

oFFkeFF skrev:
Därför att är man 18 är man myndig och bestämmer helt och hållet själv.
Nu vet jag iofs att Filip inte på nåt sätt är tvingad att köra. Men trots att det är väldigt sällsynt här hemma, är det inte omöjligt att dö på en svensk bana.
Tyngre hojar och högre farter ger större risker.
Avsevärd skillnad att få en sp250 över sig än en gixxer1000, även om det är jäkligt farligt att få en sp250 på sig också.
Dessutom har en viss mognadsgrad med det hela att göra. Knodden är vanligtvis betydligt odödligare än oss, och vilka andra föräldrar skulle våga satsa på sporten om en junior dör i ett av de farligare räckena på knutstorp?

edit: Ska tillägga att jag tror att Filip nog skulle kunna göra ganska bra ifrån sig på en 600, men tror att det är för tidigt nästa år ändå.

ska vi införa 18 årsgräns för roadracing eller vad menar du :va

Notera att mitt resonemang är helt oberoende av Filip Backlund och vad han vill göra. Han ska såklart köra vilken klass han vill och på vilket sätt han behagar, det kommer ju gå bra vilketn klass det än blir.
Mitt resonemang handlar om hur jag tror att man snabbast blir snabb och kan köra internationellt om man är ung och har talang, fast jag är ju en glad amatör så jag kan vara ute och cykla som vanligt.

Sett från en sponsors synvinkel:

Om jag har ett svenskt företag och är intresserad av att sponsra en RR-förare så vill jag att mitt produktnamn syns i Sverige om det är där jag är verksam. Detta betyder att föraren ska köra i Sverige och gärna även synas i TV om möjligt.

Att som svensk företagare som har huvudsaklig verksamhet inom landets gränser sponsra en förare som vill köra EM eller liknande är inte lika intressant som en som vinner SM.

Om man har en internationell sponsor så är saken annorlunda förstås. Och sedan så finns det dom få som tänker längre än så som "Fagersjö El" t.ex. Annars så har jag hört att sponsorer ofta vill se sina sponsrade förare köra i Sverige i första hand.

Goodstuff skrev:
Notera att mitt resonemang är helt oberoende av Filip Backlund och vad han vill göra. Han ska såklart köra vilken klass han vill och på vilket sätt han behagar, det kommer ju gå bra vilketn klass det än blir.
Mitt resonemang handlar om hur jag tror att man snabbast blir snabb och kan köra internationellt om man är ung och har talang, fast jag är ju en glad amatör så jag kan vara ute och cykla som vanligt.
men det är inte jag och jag håller med dig, så så är det :fakta

Relapse skrev:
Sett från en sponsors synvinkel:
-- edit --

Om du är ett företag med verksamhet inriktad på Sverige ja. Dock finns det gott om stora, kapitalstarka Svenska företag som har sin främsta marknad internationellt.

Goodstuff skrev:
Hur många svenska fyrtaktsförare har kört internationellt i år? Mig veterligen en enda - Folkesson.
Vi har ju Billy Gällros/Peter Berglund också. Dom har kört mycket stabilt i Europa i år.

bror har ju också haft en del framgångar, sjua i tyskland senast.

Bifogat

• start3.jpg
    start3.jpg
    53.7 KB · Visningar: 56
Mad Moose skrev:
Janne Hansson är väl svensk. :)

Stämmer att han kört en del i EM och VM, samt mest i öppna Holländska mästerskapen. Fel av mig. På Anderstorp körde även Patrik Bengtsson och Magnus Vesterberg.

I 125 och 250 har följande kört internationellt, de flesta fler race än ett..

Watz, Mårtensson, Fransson, Lindfors, Dobrich, Cajback, Nordgren, Sjöström, Corneliusson, Kihlander, Daniel Persson, Alexander Lundh, Nikola Milovanovic, Eva Hällström, Björn Kilander, Mikael Carlsson, Johhny Lacnak, Lodnert, Fredriksson.

Om nu vägen ut internationellt går via fyrtaktsklasserna varför är det så få svenskar som kör internationellt förutom i 125 och 250? Jag har inget bra svar.

OK. Glömde MCS så då är vi uppe i sex totalt i alla fyrtaktsklasser. Fler vi har missat?

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back