Ryker olja fast nya packningar + baktänder

Sit i stiften så länge,på med en leakdown test..+ kollá flottörerna.
en liten tanke...cb125?: du kan få låna min container...eller skicka skiten i sjön....
 
Personligen tycker jag det är kul att nån på detta forumet kämpar med en gammal cb 125a, här duger ju annars bara det senaste:lol
Såna där hojar var man ju själv hänvisad till en gång i tiden, men 2t ger mer sen när man måste köra skräpet med.
 
Miffo:
Värmetalet på stiftet är inget bekymmer i nuläget, det handlar mer om hur puffran fungerar på lite längre sikt. Just nu handlar det ju om att få liv i eländet.

Då jag åkte CB 125 så hade lag aldrig bekymmer med tändning. Tänk efter hur mycket det finns som kan krångla:
* 2 brytare
* 2 kondensatorer
* 2 spolar
* 2 stift
Samt lite kablar. That´s all!
Tror med andra ord inte att du behöver bekymra dig så mycket om tändningen i nuläget, är bara dessa få bitar friska och rätt inställda så fungerar tändningen. Fördelen här är att man kommer rätt långt bara med att titta på bitarna. Annat med nyare hojar som har en massa skumma lådor som räknar elektroner och har sig, inte vidare enkelt att rå på.

För övrigt håller jag med Silwer. Trist att det bara är nyaste och värsta som räknas.
 
Robban_C skrev:
Miffo:
Värmetalet på stiftet är inget bekymmer i nuläget, det handlar mer om hur puffran fungerar på lite längre sikt. Just nu handlar det ju om att få liv i eländet.

Då jag åkte CB 125 så hade lag aldrig bekymmer med tändning. Tänk efter hur mycket det finns som kan krångla:
* 2 brytare
* 2 kondensatorer
* 2 spolar
* 2 stift
Samt lite kablar. That´s all!
Tror med andra ord inte att du behöver bekymra dig så mycket om tändningen i nuläget, är bara dessa få bitar friska och rätt inställda så fungerar tändningen. Fördelen här är att man kommer rätt långt bara med att titta på bitarna. Annat med nyare hojar som har en massa skumma lådor som räknar elektroner och har sig, inte vidare enkelt att rå på.

För övrigt håller jag med Silwer. Trist att det bara är nyaste och värsta som räknas.

Om det inte är tändningen, vad är det då? Förgasarna är ju original fast med fetare blandning än vad som står i boken, tomgång har jag ingen än efter som den inte ens vill gå ordentligt. Kan baktändningen undvikas om man flyttar tändplattan lite medurs? Det ända som jag har gjort sen i höstas är att monterat större kolvar (plus färska kolvringar) och ny topplockspackning + avgaspackningar. Alla skruvar är ju dragna med rätt moment. Kan det verkligen vara så illa att ventilsätstätningarna är boven som läcker olja? Har även bytt ut tändspolarna mot original dito eftersom det satt universal spolar på den när jag köpte den.

Mycket att fundera på och lite verksamhet... :)
 
Svårt att säga.

Varför fetare blandning på fuggarna?
Har du kollat att tändläget står rätt så ska du inte behöva flytta tändplattan.

Jag skulle kolla om den är tät i sätena eftersom den skjuter i fuggarna.
Kan ordna ett foto på den där mojen jag beskrev.
 
Har du kollat så att batteriet är fulladdat?Om det är batteri på den vill säga,men det har jag för mig att det var.
 
När man trimmar en 4-taktare så får man bättre verkningsgrad o bättre förbränning,då brukar man få gå NER i huvudmunstycke för att den ska gå bra på toppvarv.Men du kanske inte har höjt kompet något?Finns så många saker det kan bero på i ditt fall,det kan vara fuggen som har kläggat igen oxå.
 
Jag tycker att det låter som om kammarna är felställda, även om markeringarna står rätt iförhållande till varandra så kan väl veven stå ett varv fel?
:va
 
kamikaze skrev:
Jag tycker att det låter som om kammarna är felställda, även om markeringarna står rätt iförhållande till varandra så kan väl veven stå ett varv fel?
:va
isåfall skulle det väl va ett halvt varv,annars e du ju tebax till samma läge.Stod veven på märkning så ska ju kammarna kuggas in på sin märkning då.Tror du syftar på fel takt kanske?Han kan ju ha justerat ventilerna när inte kolven var i öd på tändtakten.
 
Robban_C skrev:
Svårt att säga.

Varför fetare blandning på fuggarna?
Har du kollat att tändläget står rätt så ska du inte behöva flytta tändplattan.

Jag skulle kolla om den är tät i sätena eftersom den skjuter i fuggarna.
Kan ordna ett foto på den där mojen jag beskrev.

Behöver inte större motor mer bensin då? Den startade lättare om man gav den fetare blandning.
Blir nog till att skruva av toppen och kolla tätningar.

ktmjacke skrev:
Har du kollat så att batteriet är fulladdat?Om det är batteri på den vill säga,men det har jag för mig att det var.
Batteriet är fullladat och uppmätt, hade fin spänning + minimalt spännings fall som visade sig vara taskig jord.

När man trimmar en 4-taktare så får man bättre verkningsgrad o bättre förbränning,då brukar man få gå NER i huvudmunstycke för att den ska gå bra på toppvarv.Men du kanske inte har höjt kompet något?Finns så många saker det kan bero på i ditt fall,det kan vara fuggen som har kläggat igen oxå.

Jasså, kommer direkt från 2-taktarnas mörka värld så det är allstå tvärrtom på 4-taktare, ja där ser man. Kompet borde inte ha ökat nåt, planade bara så att det blev rakt mellan cylinder och topp. Har blåst förknasarna med tryckluft så där är det fritt...

Verkar som jag har en del att göra imorrn på min lediga dag... :D

Tack hitills för all hjälp. /henke
 
Efter lite små pillande bestämde jag mig för att sparka igång skiten igen, startade fint direkt ( :va ) men gick bara på en cylinder (twin). Inga avgas smällar så jag tog en liten vända på gatan. När jag bromsade in för att vända så stannade motorn direkt (inte så konstigt eftersom den bara gick på ena sidan) och när jag skulle kicka igång den då så la den av en in i helvete smäll :brinnerup . Sen dess ville den inte starta. Jaja, den smäller i alla fall inte bakåt och verkade gå bättre. Men ska ta en titt på tändstiften (tvätta, blåsa rent och torka) ikväll.
 
miffo skrev:
Behöver inte större motor mer bensin då? Den startade lättare om man gav den fetare blandning. ...
... Kompet borde inte ha ökat nåt, planade bara så att det blev rakt mellan cylinder och topp. ...
Eventuell skillnad i bestyckning (upp eller ner) är minimal om man borrar till öd. Att den startade lättare var väl för att den var kall? Dvs samma sak som choke som ju också ger fetare blandning.

Kompet ökar med ökande volym men inte så mycket. Dessutom ökar kompet med den planing du gjorde men det är inte heller så mycket.

Att man alltid måste gå ner i bestyckning är inte korrekt, det kanske förekommer men trots allt så är ju ändå målet med all trimning att flöda mer luft genom motorn och att förbränna bättre. Mer luft = mer bränsle.
Jag kan möjligen tänka mig att vid just endast komphöjning kan innebära mindre munstycken eftersom verkningsgraden ökar men är tveksam till detta.

Jag tog med foton på moj för tryckluftanslutning av cylinder men sitter just nu på en fu**ing dator med diskettenhet som inte fungerar. :gnissla
Får se om jag få till det under dagen.

Annars är ju ett vanligt kompressionstest också intressant. Du ser inte vilken ventil som läcker men du ser om alla är täta.

Ett longshot:
Köpte du kolvringar i samma dimension som dina överdimensionskolvar? Eller standardringar?
 
Robban_C skrev:
Eventuell skillnad i bestyckning (upp eller ner) är minimal om man borrar till öd. Att den startade lättare var väl för att den var kall? Dvs samma sak som choke som ju också ger fetare blandning.

Kompet ökar med ökande volym men inte så mycket. Dessutom ökar kompet med den planing du gjorde men det är inte heller så mycket.

Att man alltid måste gå ner i bestyckning är inte korrekt, det kanske förekommer men trots allt så är ju ändå målet med all trimning att flöda mer luft genom motorn och att förbränna bättre. Mer luft = mer bränsle.
Jag kan möjligen tänka mig att vid just endast komphöjning kan innebära mindre munstycken eftersom verkningsgraden ökar men är tveksam till detta.

Jag tog med foton på moj för tryckluftanslutning av cylinder men sitter just nu på en fu**ing dator med diskettenhet som inte fungerar. :gnissla
Får se om jag få till det under dagen.

Annars är ju ett vanligt kompressionstest också intressant. Du ser inte vilken ventil som läcker men du ser om alla är täta.

Ett longshot:
Köpte du kolvringar i samma dimension som dina överdimensionskolvar? Eller standardringar?
Med trimning menar jag inte att sätta på en trimdämpare eller liknande.När jag körde dragracing så trimmade jag mer o mer för varje säsong,började med 1230cc lite lätt portat exportkammar o rs36:or.då fick jag ha 135 eller nåt sånt i huvudmunstycke.Efter nåra säsonger va man uppe i 1325cc race portat prostockkammar stora ventiler m.m,då var jag nere i 125 o på vissa banor/väderlek 122,5 i h-munstycke.Efter många års depåsnack har jag fått intryck av att de flesta om inte alla t.o.m har samma erfarenhet av detta.Däremot får du gå upp i h-munstycke om du bara öppnar upp avgassystemet.
 
Låter konstigt men jag ifrågasätter dig inte.
Jag har mest trimmat turbo men det är ju liksom en annan sak. Men det jag har trimmat sugmotorer har krävt större munstycken.
 
Robban_C skrev:
Låter konstigt men jag ifrågasätter dig inte.
Jag har mest trimmat turbo men det är ju liksom en annan sak. Men det jag har trimmat sugmotorer har krävt större munstycken.
Dom flesta upptäcker detta fenomen när dom kör en hoj på rullande landsväg för första ggn.Mycket soppa som går ut i avgaserna bara,syns lätt med lambdasonden.Sen kanske det är annorlunda mellan olika fabrikat o motortyper.Detta va en gammal gsx 1100.Andersbrink har säkert nåt klyftigt att säga om detta ifall du frågar honom. :tummenupp
 
Jag har alltid läst stift, rullande lvg var inte uppfunnet då jag började pilla bilar och hojar. Är inte så impad av rull lvg, däremot har jag gärna lambda. Gärna med loggning men har inte testat det i praktiken.
Kan ju vara lite stressigt att hålla koll på lamdba medan knarren vill wheela. :D
 
Robban_C skrev:
Jag har alltid läst stift, rullande lvg var inte uppfunnet då jag började pilla bilar och hojar. Är inte så impad av rull lvg, däremot har jag gärna lambda. Gärna med loggning men har inte testat det i praktiken.
Kan ju vara lite stressigt att hålla koll på lamdba medan knarren vill wheela. :D
Ja på strippen var det alltid stiftläsning som gällde,jag trodde att jag hade för små förgasare när jag hade satt dit mina nya 38:or,men faktum är att den gick mycket bättre med 36:orna.Annars håller jag helt med dig om att vitsen är att få så hög fyllnadsgrad som möjligt o därmed tillföra mer soppa än innan,så jag har aldrig kommit underfund med vad detta fenomen berodde på.
 
Satt just på skithuset och funderade lite varför gå ner i munstucken.
Kan det bero på ökad flödeshastighet genom fuggarna?
Ökad flödeshastighet (inte liter/sek (som är flödesmängd) utan meter/sek) ger ju kraftigare venturiverkan.

Att du fick snabbare hoj med mindre fuggar kan ju bero på att dessa gav bättre fyllnadsgrad i mellanregistret på bekostnad av toppeffekten, trots allt så är det ju ändå till stor del i mellanregistret man befinner sig under acceleration.

Miffo, sorry att vi stjäl din tråd men vi finns ju här för att ge nya dåliga råd! :)
 
miffo skrev:
Behöver lite hjälp, har sökt men hittar ingen tråd som kan ge mig svar!

Problem 1:
Har en Honda CB från 79 som jag har pysslat lite med under vintern. Har bytt till överdimension kolvar med färska ”genuine Honda parts” kolvringar och ny toppackning, fast ändå ryker den oljerök (vit rök). Har inte rört toppen så där tror jag i alla fall inte att oljan kommer ifrån. Varifrån kommer oljan? Har noterat att det även rinner olja ner längs avgasrören fast jag har nya avgaspackningar. Har dragit alla topplocks skruvar med rätt moment och ventilerna är inställda med bladmått enligt verkstadsboken. Oljan verkar inte heller komma från ventilkåpan för där är det torrt. Har nya ventiltätningar liggandes på hyllan, men tanke att eftersom den gick så fint i höstas så bytte jag inte dem. Kan det vara de som har torkat under vintern? Kan inte förstå varför den har börjat ryka eftersom det har den aldrig gjort förut.


/henke


Liten fråga bara...Du vet att ringarna (kolv) har oftast en markering för vad som är upp och ner , har du vänt en ring fel kan den "pumpa" upp olja till förbränningsrummet.....
Tänkte du på detta när du installerade nya kolv/ringar ???

Ps
Är en ring av får du samma resultat... Borde synas på stiftet =oljigt
Ds :gnissla
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top