Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Robban_C skrev:Miffo:
Värmetalet på stiftet är inget bekymmer i nuläget, det handlar mer om hur puffran fungerar på lite längre sikt. Just nu handlar det ju om att få liv i eländet.
Då jag åkte CB 125 så hade lag aldrig bekymmer med tändning. Tänk efter hur mycket det finns som kan krångla:
* 2 brytare
* 2 kondensatorer
* 2 spolar
* 2 stift
Samt lite kablar. That´s all!
Tror med andra ord inte att du behöver bekymra dig så mycket om tändningen i nuläget, är bara dessa få bitar friska och rätt inställda så fungerar tändningen. Fördelen här är att man kommer rätt långt bara med att titta på bitarna. Annat med nyare hojar som har en massa skumma lådor som räknar elektroner och har sig, inte vidare enkelt att rå på.
För övrigt håller jag med Silwer. Trist att det bara är nyaste och värsta som räknas.
isåfall skulle det väl va ett halvt varv,annars e du ju tebax till samma läge.Stod veven på märkning så ska ju kammarna kuggas in på sin märkning då.Tror du syftar på fel takt kanske?Han kan ju ha justerat ventilerna när inte kolven var i öd på tändtakten.kamikaze skrev:Jag tycker att det låter som om kammarna är felställda, även om markeringarna står rätt iförhållande till varandra så kan väl veven stå ett varv fel?
![]()
Robban_C skrev:Svårt att säga.
Varför fetare blandning på fuggarna?
Har du kollat att tändläget står rätt så ska du inte behöva flytta tändplattan.
Jag skulle kolla om den är tät i sätena eftersom den skjuter i fuggarna.
Kan ordna ett foto på den där mojen jag beskrev.
Batteriet är fullladat och uppmätt, hade fin spänning + minimalt spännings fall som visade sig vara taskig jord.ktmjacke skrev:Har du kollat så att batteriet är fulladdat?Om det är batteri på den vill säga,men det har jag för mig att det var.
När man trimmar en 4-taktare så får man bättre verkningsgrad o bättre förbränning,då brukar man få gå NER i huvudmunstycke för att den ska gå bra på toppvarv.Men du kanske inte har höjt kompet något?Finns så många saker det kan bero på i ditt fall,det kan vara fuggen som har kläggat igen oxå.
Eventuell skillnad i bestyckning (upp eller ner) är minimal om man borrar till öd. Att den startade lättare var väl för att den var kall? Dvs samma sak som choke som ju också ger fetare blandning.miffo skrev:Behöver inte större motor mer bensin då? Den startade lättare om man gav den fetare blandning. ...
... Kompet borde inte ha ökat nåt, planade bara så att det blev rakt mellan cylinder och topp. ...
Med trimning menar jag inte att sätta på en trimdämpare eller liknande.När jag körde dragracing så trimmade jag mer o mer för varje säsong,började med 1230cc lite lätt portat exportkammar o rs36Robban_C skrev:Eventuell skillnad i bestyckning (upp eller ner) är minimal om man borrar till öd. Att den startade lättare var väl för att den var kall? Dvs samma sak som choke som ju också ger fetare blandning.
Kompet ökar med ökande volym men inte så mycket. Dessutom ökar kompet med den planing du gjorde men det är inte heller så mycket.
Att man alltid måste gå ner i bestyckning är inte korrekt, det kanske förekommer men trots allt så är ju ändå målet med all trimning att flöda mer luft genom motorn och att förbränna bättre. Mer luft = mer bränsle.
Jag kan möjligen tänka mig att vid just endast komphöjning kan innebära mindre munstycken eftersom verkningsgraden ökar men är tveksam till detta.
Jag tog med foton på moj för tryckluftanslutning av cylinder men sitter just nu på en fu**ing dator med diskettenhet som inte fungerar.![]()
Får se om jag få till det under dagen.
Annars är ju ett vanligt kompressionstest också intressant. Du ser inte vilken ventil som läcker men du ser om alla är täta.
Ett longshot:
Köpte du kolvringar i samma dimension som dina överdimensionskolvar? Eller standardringar?
Dom flesta upptäcker detta fenomen när dom kör en hoj på rullande landsväg för första ggn.Mycket soppa som går ut i avgaserna bara,syns lätt med lambdasonden.Sen kanske det är annorlunda mellan olika fabrikat o motortyper.Detta va en gammal gsx 1100.Andersbrink har säkert nåt klyftigt att säga om detta ifall du frågar honom.Robban_C skrev:Låter konstigt men jag ifrågasätter dig inte.
Jag har mest trimmat turbo men det är ju liksom en annan sak. Men det jag har trimmat sugmotorer har krävt större munstycken.
Ja på strippen var det alltid stiftläsning som gällde,jag trodde att jag hade för små förgasare när jag hade satt dit mina nya 38Robban_C skrev:Jag har alltid läst stift, rullande lvg var inte uppfunnet då jag började pilla bilar och hojar. Är inte så impad av rull lvg, däremot har jag gärna lambda. Gärna med loggning men har inte testat det i praktiken.
Kan ju vara lite stressigt att hålla koll på lamdba medan knarren vill wheela.![]()
miffo skrev:Behöver lite hjälp, har sökt men hittar ingen tråd som kan ge mig svar!
Problem 1:
Har en Honda CB från 79 som jag har pysslat lite med under vintern. Har bytt till överdimension kolvar med färska ”genuine Honda parts” kolvringar och ny toppackning, fast ändå ryker den oljerök (vit rök). Har inte rört toppen så där tror jag i alla fall inte att oljan kommer ifrån. Varifrån kommer oljan? Har noterat att det även rinner olja ner längs avgasrören fast jag har nya avgaspackningar. Har dragit alla topplocks skruvar med rätt moment och ventilerna är inställda med bladmått enligt verkstadsboken. Oljan verkar inte heller komma från ventilkåpan för där är det torrt. Har nya ventiltätningar liggandes på hyllan, men tanke att eftersom den gick så fint i höstas så bytte jag inte dem. Kan det vara de som har torkat under vintern? Kan inte förstå varför den har börjat ryka eftersom det har den aldrig gjort förut.
/henke
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti