Ryker olja fast nya packningar + baktänder

ktmjacke skrev:
Har haft en likadan hoj o den käkade tändstift som fan.Var enligt en hojmek bara ett enda fabrikat o typ som höll på denna hoj.När man kollade gnistan så verkade allt ok,men under kompression så orkade den inte.Prova att gänga i nya stift,kan va värt ett försök.

De sa farsan också, men eftersom den gick så fint i höstas så trodde jag han yrade. Kanske ska invester i ett par färska NGK stift...
Tror du det kan vara så billigt fel verkligen?

Röken kan vara kondensvatten, dvs inget farligt.
Kondens är det vita som ryker ur bilars avgasrör på vintern.
Läget är att syre och nåt i såsen blir vattenånga under förbränningen. När denna vattenånga kyls ner (ex vis bakom en bil vintertid) så kondenseras den till vit vattendimma. Det behöver inte vara detta som gör att det ryker men det är en möjlighet, jag har ju inte sett hur mycket det ryker.

Otäta insugsventiler kan ge poffar i insug eftersom förbränningen "läcker" ut i insuget. Hade det en gång på en Volvo 340, poffade som faan.
Men det kan också bero på att kam eller tändning står fel (hopblandade tändkablar?). För magert kan också ge poff i insug, ex vis pga för lite choke.

För övrigt har jag ett flertal gånger blivit orolig efter motorrenoveringar på bilar/hojar över att det ryker illa, blått eller vitt, men det har alltid givit med sig efter att puffran fått gå ett tag. Tror det handlar om den olja man smorde med i samband med montering eller att ringarna sätter sig lite och alltså börjar täta bättre efter en stund. Eller en kombination.
Häng alltså inte upp dig så mycket på ryket första 15-30 minuterna men se till att reda ut varför den missar/poffar. Och leta på varför det kommer ut olja ur puffran!

Och skyll nu inte på mig när det visar sig vara nåt helt annat!

Edit: Hann inte med att notera att det var en 2-pipig, apropå det där med hopblandade tändkablar.
Edit 2: Jag åkte ju faktiskt Hondatwin när jaq var i 125-åldern, hade aldrig något problem med tändsystemet eller stiften. Jag renoverade puffran innan första sommaren, ställde in allt och hade inga som helst problem.

Last edited:
Robban_C skrev:
Röken kan vara kondensvatten, dvs inget farligt.
Kondens är det vita som ryker ur bilars avgasrör på vintern.
Läget är att syre och nåt i såsen blir vattenånga under förbränningen. När denna vattenånga kyls ner (ex vis bakom en bil vintertid) så kondenseras den till vit vattendimma. Det behöver inte vara detta som gör att det ryker men det är en möjlighet, jag har ju inte sett hur mycket det ryker.
Man får hoppas! Så mycket ryker den inte, fast står den igång en stund så blir hela omgivningen inbäddad i ett moln...

Otäta insugsventiler kan ge poffar i insug eftersom förbränningen "läcker" ut i insuget. Hade det en gång på en Volvo 340, poffade som faan.
Men det kan också bero på att kam eller tändning står fel (hopblandade tändkablar?). För magert kan också ge poff i insug, ex vis pga för lite choke.
Tror du man kan se det om man skruvar av förgasarna och lyser in i insugs kanalerna? Se om det är sotigt, mörkt mm..
Kammen står förmodligen rätt. Tändningen ska jag mäta lite på...

För övrigt har jag ett flertal gånger blivit orolig efter motorrenoveringar på bilar/hojar över att det ryker illa, blått eller vitt, men det har alltid givit med sig efter att puffran fått gå ett tag. Tror det handlar om den olja man smorde med i samband med montering eller att ringarna sätter sig lite och alltså börjar täta bättre efter en stund. Eller en kombination.
Häng alltså inte upp dig så mycket på ryket första 15-30 minuterna men se till att reda ut varför den missar/poffar. Och leta på varför det kommer ut olja ur puffran!

Och skyll nu inte på mig när det visar sig vara nåt helt annat!

Edit: Hann inte med att notera att det var en 2-pipig, apropå det där med hopblandade tändkablar.

Får hoppas att det ger med sig efter ett tag, ska hur som hellst skruva av avgasrören och kolla om man kan se varifrån oljan kommer. Om inte annat så är det väl bara att skruva av toppen igen och byta ventiltätningarna plus slipa ventilerna mot sätet.

Fan att det ska gå så illa nu när våren är här!! :huvet

KTM_jacke: vad hade du för tändstift och vad var det som hade krånglat på din Cb?

Får nog gå efter skolan imorrn och köpa nya stift + lite startgas kan nog behövas.

miffo skrev:
KTM_jacke: vad hade du för tändstift och vad var det som hade krånglat på din Cb?

Får nog gå efter skolan imorrn och köpa nya stift + lite startgas kan nog behövas.
Det är ju så länge sen nu,men jag har för mig att det var ngk som rekomenderades,fast dom dog efter en liten stunds körning bara,då fick jag tipset att byta till ett visst championstift tror jag det va.Felet påminnde om dina symptom faktiskt,felsökte som fan o hade nästan gett upp när jag blev tipsad om stiften,sen gick den klockrent o stiften höll.Låter som att dina ventilstyrningar o tätningar kan va dåliga oxå.Men eftersom att den inte går som den ska så kan det vara en mix av oförbränd soppa o sot som rinner i dina avgasrör oxå.

Är du HELT SÄKER på att tändkablarna sitter rätt? Har du provat att skifta dem?

ktmjacke skrev:
Det är ju så länge sen nu,men jag har för mig att det var ngk som rekomenderades,fast dom dog efter en liten stunds körning bara,då fick jag tipset att byta till ett visst championstift tror jag det va.Felet påminnde om dina symptom faktiskt,felsökte som fan o hade nästan gett upp när jag blev tipsad om stiften,sen gick den klockrent o stiften höll.Låter som att dina ventilstyrningar o tätningar kan va dåliga oxå.Men eftersom att den inte går som den ska så kan det vara en mix av oförbränd soppa o sot som rinner i dina avgasrör oxå.

Värdefult med tips från någon som har suttit i samma sits... :tummenupp Championstift säger du.. då blir det till att leta efter vad man kan hitta sånna. Ska nog köpa nya stift så jag inte skruvar ner hela hojen i onödan! Om inte det hjälper så får jag rulla ner hojen till någon mc-meck.

hp skrev:
Är du HELT SÄKER på att tändkablarna sitter rätt? Har du provat att skifta dem?

Höger kabel når inte till vänster sida och vänster kabel når inte till höger sida, allså är det inte möjligt. (fast det är ju möjligt att jag har dragit fel brytarare till fel cylinder...) :gnissla

Nu har jag något att göra imorrn i alla fall :D

miffo skrev:
Höger kabel når inte till vänster sida och vänster kabel når inte till höger sida, allså är det inte möjligt. (fast det är ju möjligt att jag har dragit fel brytarare till fel cylinder...) :gnissla

Nu har jag något att göra imorrn i alla fall :D
Du kan ju börja med att köpa dom rekommenderade stiften först,annars brukar det finnas översättningstabeller mellan olika fabrikat hos handlarna.Chansa inte på värmetalet bara.

ktmjacke skrev:
Du kan ju börja med att köpa dom rekommenderade stiften först,annars brukar det finnas översättningstabeller mellan olika fabrikat hos handlarna.Chansa inte på värmetalet bara.

Enligt boken:
Hot - NGK CR7HS eller ND U22FSR-U
Standard - NGK CR8HS ELLER ND U24FSR-U
Cold - NGK CR9HS eller ND U27FSR-U

Har kört med både värmetal 7 och 8, men den gick bättre med 8 original. Nu är den ju moddad (trimmad) på diverse sätt så då kanske den vill ha kallare.

miffo skrev:
... Tror du man kan se det om man skruvar av förgasarna och lyser in i insugs kanalerna? Se om det är sotigt, mörkt mm..
Du lär ju inte se om det är tätt i ventilerna men du kan ju möjligen se om det är sotigt men jag tror inte det blir sotigt så fort.
Leakdown svarar på det. Ta ett gammal tändstift, borra bort allt i mitten och svetsa dit en tryckluftanslutning, ställ ner trycket till 0,5-1 kg, peta dit mojen du just gjort i en cylinder (ska stå i övre dödläge mellan komp- och arbetstakt) och lyssna i fugge och avgasrör. Det ska inte finns särskilt mycket väsande där! Väser det påtagligt så läcker det.
OBS motorn måste vara blockerad, annars snurrar den till kolven är i undre dödläge och då öppnar nån av kammarna. Och då läcker det, jag lovar!

miffo skrev:
... Om inte annat så är det väl bara att skruva av toppen igen och byta ventiltätningarna plus slipa ventilerna mot sätet. ...
Plockar man av en topp så slipar man alltid ventilerna innan återmontering! :fatta!
:)

Robban_C skrev:
Du lär ju inte se om det är tätt i ventilerna men du kan ju möjligen se om det är sotigt men jag tror inte det blir sotigt så fort.
Leakdown svarar på det. Ta ett gammal tändstift, borra bort allt i mitten och svetsa dit en tryckluftanslutning, ställ ner trycket till 0,5-1 kg, peta dit mojen du just gjort i en cylinder (ska stå i övre dödläge mellan komp- och arbetstakt) och lyssna i fugge och avgasrör. Det ska inte finns särskilt mycket väsande där! Väser det påtagligt så läcker det.
OBS motorn måste vara blockerad, annars snurrar den till kolven är i undre dödläge och då öppnar nån av kammarna. Och då läcker det, jag lovar!
Bra tips, men är nog lite för avancerad skola för mig. :)

Plockar man av en topp så slipar man alltid ventilerna innan återmontering! :fatta!
:)

Man lär sig så länge man lever..

Jag korrigerar mig:
Det där var inte ett riktigt leakdowntest, det var en fattigmansvariant men det duger gott till ändamålet.

Och det är inte avancerat, det är bara dags för dig att visa att du är man! :D
Ta hjälp av nån med svetsjobbet och låna en liten kompressor, det behövs inga avancerade saker. Och testet ger direkt svar på om någon ventil är otät.
Om det sen beror på att den är otät eller på att kammen står på är en annan sak men du får definitivt veta om det läcker.

Superbike Roger skrev:
Har du bytt ut bensinen mot ny färsk?
Kan bli problem med gammal kass soppa.

Nej, men det var inte många liter kvar i tanken så jag tankade i färsk soppa ovanpå. (ca 3-5l gamla soppa + 5l färsk soppa)

Fan va´ snabb du är o svara! Ut i garaget och meka ihop liket ist f att sitta här å porrsurfa på skumma mc-siter! :)
:D :D :D

Känner en som lämnade in sin hoj till verkastade pga att den misstände och gick kass det enda dom gjorde var att tömma ur den gamla kassa soppa och i med ny.

miffo skrev:
Nej, men det var inte många liter kvar i tanken så jag tankade i färsk soppa ovanpå. (ca 3-5l gamla soppa + 5l färsk soppa)

Robban_C skrev:
Fan va´ snabb du är o svara! Ut i garaget och meka ihop liket ist f att sitta här å porrsurfa på skumma mc-siter! :)
:D :D :D

:rofl :rofl
Måste ju kolla vad ni svarar. Ska gå ut och skruva snart...

Superbike Roger skrev:
Känner en som lämnade in sin hoj till verkastade pga att den misstände och gick kass det enda dom gjorde var att tömma ur den gamla kassa soppa och i med ny.

Hmm.. men jag slog ju i färsk bensin också så den borde ju vara ordentligt utspädd...

Var det ingen som visste vilket tändstift som den vill ha??(hänvisar till tidigare inlägg med nummer och fakta)

Enligt boken:
Hot - NGK CR7HS eller ND U22FSR-U
Standard - NGK CR8HS ELLER ND U24FSR-U
Cold - NGK CR9HS eller ND U27FSR-U

Har kört med både värmetal 7 och 8, men den gick bättre med 8 original. Nu är den ju moddad (trimmad) på diverse sätt så då kanske den vill ha kallare! Ska jag då köpa CR9HS eller ska jag hålla kvar vid mitt CR8HS stift?

Kan vara så att en kolvring skadats vid monteringen, har själv råkat ut för detta. Kommer det olja från något specifikt grenrör ? På min tog oljan knäcken på ena stiftet och hojen började gå orent och skjuta skarpt.
Har ägnat vintern åt att göra om / göra rätt.
(Hoppas för din skull att det är något enklare fel)

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla