Ryker olja fast nya packningar + baktänder

Robban_C skrev:
Satt just på skithuset och funderade lite varför gå ner i munstucken.
Kan det bero på ökad flödeshastighet genom fuggarna?
Ökad flödeshastighet (inte liter/sek (som är flödesmängd) utan meter/sek) ger ju kraftigare venturiverkan.

Att du fick snabbare hoj med mindre fuggar kan ju bero på att dessa gav bättre fyllnadsgrad i mellanregistret på bekostnad av toppeffekten, trots allt så är det ju ändå till stor del i mellanregistret man befinner sig under acceleration.

Miffo, sorry att vi stjäl din tråd men vi finns ju här för att ge nya dåliga råd! :)

Yepp ! Så er'e :nicka

Robban_C skrev:
Satt just på skithuset och funderade lite varför gå ner i munstucken.
Kan det bero på ökad flödeshastighet genom fuggarna?
Ökad flödeshastighet (inte liter/sek (som är flödesmängd) utan meter/sek) ger ju kraftigare venturiverkan.

Att du fick snabbare hoj med mindre fuggar kan ju bero på att dessa gav bättre fyllnadsgrad i mellanregistret på bekostnad av toppeffekten, trots allt så är det ju ändå till stor del i mellanregistret man befinner sig under acceleration.

Miffo, sorry att vi stjäl din tråd men vi finns ju här för att ge nya dåliga råd! :)
Just det,kanske borde flytta snacket till oldschooltråden,så rätt så rätt.

Intressant det där med min fuggar och munstycken. Har original avgasrör (men ett par rakapipor liggandes på hyllan :hihi ) och sånt där universal luftfilter man sätter direkt på förknasaren. Det konstiga är ju att det gick så bra förra året. Har ökat borret från 45mm till 47mm och på sä sätt använd beg Honda CB350four kolvar fast med nya ringar. Nu fick ni lite mer info som kanske kan vara avgörande! :)

Letade rätt på ett par Bosch tändspolar som jag ska montera istället för de 26år gamla original knastrarna. Förmodligen orkar de gen den gnista som behövs för att förbränna i kompressionen (som det var tal om tidigare). Ska snart gå iväg och köpa startgas och färska tändstift. Sen ska jag blåsa nogrant igenom förgasarens alla små tomrum med tryckluft och kolla munstycken mm.

Då har jag en fråga kvar, kan man se varifrån oljan kommer om man skruvar av toppen?

miffo skrev:
Intressant det där med min fuggar och munstycken. Har original avgasrör (men ett par rakapipor liggandes på hyllan :hihi ) och sånt där universal luftfilter man sätter direkt på förknasaren. Det konstiga är ju att det gick så bra förra året. Har ökat borret från 45mm till 47mm och på sä sätt använd beg Honda CB350four kolvar fast med nya ringar. Nu fick ni lite mer info som kanske kan vara avgörande! :)

Letade rätt på ett par Bosch tändspolar som jag ska montera istället för de 26år gamla original knastrarna. Förmodligen orkar de gen den gnista som behövs för att förbränna i kompressionen (som det var tal om tidigare). Ska snart gå iväg och köpa startgas och färska tändstift. Sen ska jag blåsa nogrant igenom förgasarens alla små tomrum med tryckluft och kolla munstycken mm.

Då har jag en fråga kvar, kan man se varifrån oljan kommer om man skruvar av toppen?
är det verkligen samma avstånd från kolvbultscentrum till kolvtopp på dom då?

ktmjacke skrev:
är det verkligen samma avstånd från kolvbultscentrum till kolvtopp på dom då?

Så nogrant har jag inte mätt, men det går ju fint och inga ventiler har någonsin rört vid kolvarna! Så du menar att jag har för hög kompression eller?? :va

miffo skrev:
Så nogrant har jag inte mätt, men det går ju fint och inga ventiler har någonsin rört vid kolvarna! Så du menar att jag har för hög kompression eller?? :va
Så länge kolvarna inte går över cylindern så är det inga problem. Går de under cyls överkant så tappar du kompression och squish = sämre förbränning och lägre effekt.

Utan att snöa in på optimal squish etc så kan vi väl säga att kolvarna bör nå lika högt som cylindern.
Men kolla också så att kolvtopparna inte går för nära ventiler etc. Om dom går typ 0,1 mm från så har du frigång på tomgång men inte på 10 000 rpm pga vevstakarna sträcker sig vid höga varvtal osv.

Robban_C skrev:
Om dom går typ 0,1 mm från så har du frigång på tomgång men inte på 10 000 rpm pga vevstakarna sträcker sig vid höga varvtal osv.

Den gick fint även över 10 000 rmp kan jag intyga.. :tummenupp

Bytte tändspolar, tändstift och gjorde rent förgasarna ytterst noggrant. Sen startade den på första kicken och gick som en klocka... :Bugar

Bara lite oljeläkage kvar sen är den som vanligt. Bra mycket roligare var den nu än i höstas i alla fall!! Har kört i 2 timmar idag... übernice!!!

Tack så mycket för den hjälp jag har fått... :tummenupp

/Henke

miffo skrev:
Den gick fint även över 10 000 rmp kan jag intyga.. :tummenupp

Bytte tändspolar, tändstift och gjorde rent förgasarna ytterst noggrant. Sen startade den på första kicken och gick som en klocka... :Bugar

Bara lite oljeläkage kvar sen är den som vanligt. Bra mycket roligare var den nu än i höstas i alla fall!! Har kört i 2 timmar idag... übernice!!!

Tack så mycket för den hjälp jag har fått... :tummenupp

/Henke
Kul att du fick igång den,men man ska ju bara göra en felåtgärd i taget,så att vi andra får veta vad det slutligen va som fick igång den :fatta! :tummenupp

ktmjacke skrev:
Kul att du fick igång den,men man ska ju bara göra en felåtgärd i taget,så att vi andra får veta vad det slutligen va som fick igång den :fatta! :tummenupp

Tändspolarna var det nått skumt med, har fin gnista även på de gamla stiften nu...

Klart den går att wheela med, den är ju trimmad! :D

Miffo, här är bild på sån där moj för att kolla var det är otätt. Inte för att det behövs nu när du fått fyr på eländet men ändå...

Bifogat

• PICT0017.jpg
    PICT0017.jpg
    56.9 KB · Visningar: 41
Robban_C skrev:
Klart den går att wheela med, den är ju trimmad! :D

Den reser sig på gaspådrag på 5an i 190!! Powerwheela är urlätt med en CB... :rolleyes:

Miffo, här är bild på sån där moj för att kolla var det är otätt. Inte för att det behövs nu när du fått fyr på eländet men ändå...

Okej, kanske ska tillverka en sån när jag har tid över.

Ska spola av motorn med högtryckstvätt i helgen och sen köra lite lugnt för att se varifrån oljan kommer, verkar nästan som om den kommer från topppackningen fast den är ny... :va

Slarvat med efterdragning?
Återanvänt beg packning?
Reducerventil till oljepumpen som hängt sig?
Planat toppen mot garagegolvet? :D

Slarvat med efterdragning? Nja, drag efter momentet som stod i boken

Återanvänt beg packning? Topppackningen är ny, finns inga andra packningar i toppen (där det läcker)

Reducerventil till oljepumpen som hängt sig? Kan vara en idé (kanske ska skruva av toppen och gå lös på den med vatten och tryckluft...)

Planat toppen mot garagegolvet? Cylindern är planad i en fräs! Har 2st toppar, en original och en planad, ryker med båda.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla