Ryker olja fast nya packningar + baktänder

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
Behöver lite hjälp, har sökt men hittar ingen tråd som kan ge mig svar!

Problem 1:
Har en Honda CB från 79 som jag har pysslat lite med under vintern. Har bytt till överdimension kolvar med färska ”genuine Honda parts” kolvringar och ny toppackning, fast ändå ryker den oljerök (vit rök). Har inte rört toppen så där tror jag i alla fall inte att oljan kommer ifrån. Varifrån kommer oljan? Har noterat att det även rinner olja ner längs avgasrören fast jag har nya avgaspackningar. Har dragit alla topplocks skruvar med rätt moment och ventilerna är inställda med bladmått enligt verkstadsboken. Oljan verkar inte heller komma från ventilkåpan för där är det torrt. Har nya ventiltätningar liggandes på hyllan, men tanke att eftersom den gick så fint i höstas så bytte jag inte dem. Kan det vara de som har torkat under vintern? Kan inte förstå varför den har börjat ryka eftersom det har den aldrig gjort förut.

Problem 2:
Hojen skjuter bakåt, alltså det smäller ut genom förgasarna och ryker när man försöker dra igång den. Även tändningen krånglar på något sätt, någon som har något tips på detta problem? Har bytt tändhattar och tändstiften ger rätt gnista.

Vill ni att jag ska förklara något närmare så säg till.

Tack på förhand!
/henke

Oljerök är inte vit,det är vatten...olja ryker blått/svart...Hoppas du menar att det är torrt runt ventilkåpan och inte i??? Det är inte så att du har fått toppackningen galet så att den suger i sig lite vatten,skulle kunna förklara allt...

Last edited:
thundrace skrev:
Oljerök är inte vit,det är vatten...olja ryker blått/svart...Hoppas du menar att det är torrt runt ventilkåpan och inte i???

Så du menar att den ryker vatten?? Den har stått inomhus i varmgarage hela vintern! Torrt runt kåpan (på utsidan) menade jag. :)

Det är inte så att du har fått toppackningen galet så att den suger i sig lite vatten,skulle kunna förklara allt...
Den är luftkyld, så varifrån skulle vattnet komma då kan man undra? :gnissla

Om det "tänder" och det smäller genom förgasaren så kan kamaxeln vara grovt felställd. Men då borde det märkas ganska tydligt.

thundrace skrev:
Oljerök är inte vit,det är vatten...olja ryker blått/svart...Hoppas du menar att det är torrt runt ventilkåpan och inte i??? Det är inte så att du har fått toppackningen galet så att den suger i sig lite vatten,skulle kunna förklara allt...

Den är antagligen luftkyld så vatten borde det inte vara.

Rent spontant låter det som att oljan blivit uppblandad med bensin. Det kan hända om nålventilerna i förgasarna inte är täta, vanligt fel om den stått ett tag. Om oljan blir utspädd med bensin kan man få det fel du beskriver dvs den skjuter i avgasröret och ryker vitt. Kolla hur oljan ser ut är mitt bästa tips.

soppatorsken skrev:
Om det "tänder" och det smäller genom förgasaren så kan kamaxeln vara grovt felställd. Men då borde det märkas ganska tydligt.

Jag ställde den efter verkstadsboken, men ska kolla igen.

hp skrev:
Rent spontant låter det som att oljan blivit uppblandad med bensin. Det kan hända om nålventilerna i förgasarna inte är täta, vanligt fel om den stått ett tag. Om oljan blir utspädd med bensin kan man få det fel du beskriver dvs den skjuter i avgasröret och ryker vitt. Kolla hur oljan ser ut är mitt bästa tips.

Hur menar du? Hur skulle oljan kunna komma i kontakt med bensinen och vad är en nålventil? Oljan är mörkare än den i flaskan men ny!

Last edited:
Jo gomorron konstapeln....missade det där med -79...Utgår ifrån att du har bytt olja? Gör det!

bensin är lättflytligt, står hojen med bensinkranen på kan den sakta fylla nån cylinder och sen letar det sig ner i motorn.
Men då ser man ju att nivån har ökat antagligen.
Röker den hårt vid start eller hela tiden?
Är det bar när du startar och hojen stått ett tag så är det nog tätningarna som är slut.
Konstigt att det ryker vitt.
Du kollade väl om ventilerna var täta mot toppen när du hade av toppen?

Silwer skrev:
bensin är lättflytligt, står hojen med bensinkranen på kan den sakta fylla nån cylinder och sen letar det sig ner i motorn.
Men då ser man ju att nivån har ökat antagligen.
Röker den hårt vid start eller hela tiden?
Är det bar när du startar och hojen stått ett tag så är det nog tätningarna som är slut.
Konstigt att det ryker vitt.
Du kollade väl om ventilerna var täta mot toppen när du hade av toppen?

Har haft tanken avlyft hela vintern eftersom jag har bytt packningar i motorn. Eftersom den inte går bra + smäller bakåt hela tiden så har jag inte precis kört någon längre sträcka. Vill inte paja sakerna mer. Jo, röken är vit som molnen en sommar dag. Eftersom den hade gått kalas i höstas så rörde jag inte toppen, men det kanske man skulle ha gjort.. :gnissla

Du har inte varit på kamkedjan så att kammarna har hamnat snett?

DumDum skrev:
Du har inte varit på kamkedjan så att kammarna har hamnat snett?

Det finns en markering vid tändplattan, en på kammen och 2st på kamkedjedrevet. Alla står enligt boken + kollat efter jag spände kamkedjan. Så kammen bör vara riktigt ställd.

tändningen verar ju stå fel på nåt sätt om den baktänder hela tiden, otäta ventiler ska inte göra att den ryker men däremot går den fruktansvärt illa på låga varv.
Finns det nån möjlighet tat du råkat lagt på kamkedjan nån kugg fel eller ställt tändningen i nåt felaktigt läge.
Rykandet begriper jag mig inte alls på:lol

Att den startar är ingen garanti för att tändkablarna sitter rätt. Det har jag själv fått erfara vid ett tillfälle. Mekade som en galning med polarens hoj och felet var att han satt tändkablarna fel trots att han bedyrade att han inte rört hojen.... :) Den small som bara den och gick illa men den startade bra i alla fall.

Kanske kan förklara röken också om motorn inte tänder blandningen vid rätt tillfällen (långsökt)

hp skrev:
Att den startar är ingen garanti för att tändkablarna sitter rätt. Det har jag själv fått erfara vid ett tillfälle. Mekade som en galning med polarens hoj och felet var att han satt tändkablarna fel trots att han bedyrade att han inte rört hojen.... :) Den small som bara den och gick illa men den startade bra i alla fall.

Den är ju 2 cylindrig så den bör väl inte ens starta om man byter plats på tändkablarna. Sladdarna sitter enligt elschemat i verkstadsboken (fast nu blev jag ju osäker... :gnissla )

miffo skrev:
Den är ju 2 cylindrig så den bör väl inte ens starta om man byter plats på tändkablarna. Sladdarna sitter enligt elschemat i verkstadsboken (fast nu blev jag ju osäker... :gnissla )

Nej den lär inte starta om du kastar om tändkablarna, det är en cb125 va?
De där brukar trassla med tändningen nåt otroligt, kolla tändkablar och hattar och även tändspolar.

Har haft en likadan hoj o den käkade tändstift som fan.Var enligt en hojmek bara ett enda fabrikat o typ som höll på denna hoj.När man kollade gnistan så verkade allt ok,men under kompression så orkade den inte.Prova att gänga i nya stift,kan va värt ett försök.

Silwer skrev:
Nej den lär inte starta om du kastar om tändkablarna, det är en cb125 va?
De där brukar trassla med tändningen nåt otroligt, kolla tändkablar och hattar och även tändspolar.

Jo, en honda cb125t -79 går som en klocka i vanliga fall.. :hihi
Bara att ta diverse elspänningsmätare och ge sig ut för att leta efter små sladdar som kramas på fel ställe. Den har ju gnista och "gapet" i brytarna verkar vara okej.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing