phille_hbg
Ny medlem
hejsan alla kloka människor!
detta är min första tråd här på Sporthoj, så jag hoppas att jag lägger tråden i rätt avdelning.
iaf, här är mitt problem. jag har en Suzuki GSX-R 750 av 1998 års modell. Såvitt jag vet så är det första årgången med insprutning på 750-modellerna.
jag köpte min kärlek i november om jag inte minns fel av en jätte-trevlig kille som tydligen är medlem här också. jag har kört kanske runt 50 mil på den hittills och den har fungerat klockrent, men igår och idag när jag var ute och körde en sväng så hände något med den. den fungerar klockrent men ibland så är det som att den stryper sig vid 8-9000 rpm. varvstoppet ligger ju på strax över 13000 rpm. jag har råkat komma åt varvstoppet ca 3-4 gånger när jag har kört den hittills, men varvstoppet finns ju där utav en anledning
själva "strypningen" upphör efter ca 1 sekund eller så, men idag varade den i ca 5 sekunder. det känns precis som om man släpper gasen helt plötsligt. vad jag har märkt så uppkommer inga missljud, men man (ursäkta uttrycket) skiter nästan på sig varje gång det händer.
jag har funderat lite, men jag har mestadels skruvat på bilar hittills i mitt liv, men antar att en mc fungerar på ungefär likadant sätt. kan det vara något glapp i någon kontakt nånstans? kan det ha nånting att göra med kvalitén på bränslet? jag har tankat antingen 98-oktan eller VP, men ibland har jag tyvärr varit tvungen att slänga i några liter 95-oktan.
kan det vara stiften som behöver bytas? eller är det något jobbigt som att styrsystemet har fått sig en kyss på något sätt?
bränsle-pumpen?
jag tänkte serva den innan säsongen börjar på allvar, men kan vara bra ifall någon ger mig ett förslag på och pekar mig åt rätt håll på vad det kan vara så jag slipper skruva ner hela hojjen i onödan.
idag när jag tankade 98-oktan så hällde jag i en skvätt STP Cleaner i hopp om att det skulle göra någon nytta. jag hoppas att detta inte påverkar min lilla älskling på något negativt sätt..?
Tacksam för svar!
MVH Phille
detta är min första tråd här på Sporthoj, så jag hoppas att jag lägger tråden i rätt avdelning.
iaf, här är mitt problem. jag har en Suzuki GSX-R 750 av 1998 års modell. Såvitt jag vet så är det första årgången med insprutning på 750-modellerna.
jag köpte min kärlek i november om jag inte minns fel av en jätte-trevlig kille som tydligen är medlem här också. jag har kört kanske runt 50 mil på den hittills och den har fungerat klockrent, men igår och idag när jag var ute och körde en sväng så hände något med den. den fungerar klockrent men ibland så är det som att den stryper sig vid 8-9000 rpm. varvstoppet ligger ju på strax över 13000 rpm. jag har råkat komma åt varvstoppet ca 3-4 gånger när jag har kört den hittills, men varvstoppet finns ju där utav en anledning
själva "strypningen" upphör efter ca 1 sekund eller så, men idag varade den i ca 5 sekunder. det känns precis som om man släpper gasen helt plötsligt. vad jag har märkt så uppkommer inga missljud, men man (ursäkta uttrycket) skiter nästan på sig varje gång det händer.
jag har funderat lite, men jag har mestadels skruvat på bilar hittills i mitt liv, men antar att en mc fungerar på ungefär likadant sätt. kan det vara något glapp i någon kontakt nånstans? kan det ha nånting att göra med kvalitén på bränslet? jag har tankat antingen 98-oktan eller VP, men ibland har jag tyvärr varit tvungen att slänga i några liter 95-oktan.
kan det vara stiften som behöver bytas? eller är det något jobbigt som att styrsystemet har fått sig en kyss på något sätt?
bränsle-pumpen?
jag tänkte serva den innan säsongen börjar på allvar, men kan vara bra ifall någon ger mig ett förslag på och pekar mig åt rätt håll på vad det kan vara så jag slipper skruva ner hela hojjen i onödan.
idag när jag tankade 98-oktan så hällde jag i en skvätt STP Cleaner i hopp om att det skulle göra någon nytta. jag hoppas att detta inte påverkar min lilla älskling på något negativt sätt..?
Tacksam för svar!
MVH Phille

En medhjälpare är också guld värd, i synnerhet första gången!