Ryckig gång

phille_hbg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
Yamaha
hejsan alla kloka människor!

detta är min första tråd här på Sporthoj, så jag hoppas att jag lägger tråden i rätt avdelning.

iaf, här är mitt problem. jag har en Suzuki GSX-R 750 av 1998 års modell. Såvitt jag vet så är det första årgången med insprutning på 750-modellerna.
jag köpte min kärlek i november om jag inte minns fel av en jätte-trevlig kille som tydligen är medlem här också. jag har kört kanske runt 50 mil på den hittills och den har fungerat klockrent, men igår och idag när jag var ute och körde en sväng så hände något med den. den fungerar klockrent men ibland så är det som att den stryper sig vid 8-9000 rpm. varvstoppet ligger ju på strax över 13000 rpm. jag har råkat komma åt varvstoppet ca 3-4 gånger när jag har kört den hittills, men varvstoppet finns ju där utav en anledning :)
själva "strypningen" upphör efter ca 1 sekund eller så, men idag varade den i ca 5 sekunder. det känns precis som om man släpper gasen helt plötsligt. vad jag har märkt så uppkommer inga missljud, men man (ursäkta uttrycket) skiter nästan på sig varje gång det händer.

jag har funderat lite, men jag har mestadels skruvat på bilar hittills i mitt liv, men antar att en mc fungerar på ungefär likadant sätt. kan det vara något glapp i någon kontakt nånstans? kan det ha nånting att göra med kvalitén på bränslet? jag har tankat antingen 98-oktan eller VP, men ibland har jag tyvärr varit tvungen att slänga i några liter 95-oktan.
kan det vara stiften som behöver bytas? eller är det något jobbigt som att styrsystemet har fått sig en kyss på något sätt?
bränsle-pumpen? :va

jag tänkte serva den innan säsongen börjar på allvar, men kan vara bra ifall någon ger mig ett förslag på och pekar mig åt rätt håll på vad det kan vara så jag slipper skruva ner hela hojjen i onödan.
idag när jag tankade 98-oktan så hällde jag i en skvätt STP Cleaner i hopp om att det skulle göra någon nytta. jag hoppas att detta inte påverkar min lilla älskling på något negativt sätt..?

Tacksam för svar!
MVH Phille :gnissla

Jag har haft liknande problem med min, det berodde dock på ett igensatt soppafilter. Ett nytt kostade 700 har jag för mig, så jag köpte ett för 13 spänn på Biltema, det ser exakt likadant ut, och har funkat en halv säsong utan några som helst problem :tummenupp
Men visst, det kan ju vara korrosion i någon kontakt också, lyft tanken och kolla anslutningarna till soppapumpen.

Hoztic:

tack för den snabba svaret!
sitter soppa-filtret under tanken också eller bakom någon sido-kåpa? har bara plockat av kåpor på "D-Dawg"'s CBR innan eller vad han nu kör för maskin, så jag är inte så värst insatt i var prylarna sitter. fast det klart, det ser man ju annars hehe :)

får ta och undersöka filtret nu i dagarna.

ännu en gång, tack för svaret! och är det någon som har något annat tips, så vasheguuu! skriv :) blir glad bara någon bryr sig hehe :P

MVH Phille

Jag har haft liknande problem med min, det berodde dock på ett igensatt soppafilter. Ett nytt kostade 700 har jag för mig, så jag köpte ett för 13 spänn på Biltema, det ser exakt likadant ut, och har funkat en halv säsong utan några som helst problem :tummenupp
Men visst, det kan ju vara korrosion i någon kontakt också, lyft tanken och kolla anslutningarna till soppapumpen.

Jag har samma problem på min gsxr 600 -98 vid 5-6000 varv så hoppar den som en kängru sedan vid 8000 varv så sticker den i väg. det är skit störande när man skall köra om m.m
Va va det för filter som du köpte på biltema? vanligt bränlse filter? filtret sitter väl i tanken på undersidan går det att koppla in biltemas enkelt eller va det mkt meck? Är det inget special filter som sitter där idag ?

/Chris

Hoztic:

tack för den snabba svaret!
sitter soppa-filtret under tanken också eller bakom någon sido-kåpa? har bara plockat av kåpor på "D-Dawg"'s CBR innan eller vad han nu kör för maskin, så jag är inte så värst insatt i var prylarna sitter. fast det klart, det ser man ju annars hehe :)

får ta och undersöka filtret nu i dagarna.

ännu en gång, tack för svaret! och är det någon som har något annat tips, så vasheguuu! skriv :) blir glad bara någon bryr sig hehe :P

MVH Phille
Varsågod :)
Soppafiltret sitter bredvid soppapumpen inne i tanken, så du måste av med sadeln, lossa tanken ifram, lossa bultarna som håller tankfästet i bakramen, ta loss kontakten till soppapumpen, alla 4 slangarna och sen är det bara att ta bort tanken. Nästan soppatorsk underlättar, för det rinner soppa ur anslutningen till returen från insprutningen annars. Det blir en hel del lättare att lyfta också :hihi En medhjälpare är också guld värd, i synnerhet första gången!

Jag har samma problem på min gsxr 600 -98 vid 5-6000 varv så hoppar den som en kängru sedan vid 8000 varv så sticker den i väg. det är skit störande när man skall köra om m.m
Va va det för filter som du köpte på biltema? vanligt bränlse filter? filtret sitter väl i tanken på undersidan går det att koppla in biltemas enkelt eller va det mkt meck? Är det inget special filter som sitter där idag ?

/Chris
Jag köpte ett som ser likadant ut, med en anslutning i vardera ändan, varav den ena sitter i 90-graders vinkel. River du loss pumpen så ser du exakt vilket filter du ska köpa :)
Det var bara att sätta dit, inga som helst problem! :tummenupp

Jag kom på en till sak, jag har ett spjäll i min luftburk, misstänker att era ser likadana ut, om ni har läckage på vakumslangarna som styr det så lär det inte öppna sig som det ska, och då får ni nog en sån där effekt! Så kolla alla vakumslangar runt förgasarbryggan och luftburken!

jag kollade bensin filtret och det va jätte rent, som nytt. blåste och kollade alla slangar.
kollade vakum slangarna också, tycler den går lite bättre, men det är ett litet ryck vid 6000 rpm, irriterande. Så det är inte helt löst än. Tänkte, kan det vara databoxen ? kan man programera om dom eller? jag hade batteriet bort kopplat c:a 15-20 min också, tänkte att det kanske va det som hjälpte till att den gick bättre. har inte en aning, ngn som har mer bra tips?

gix750-98 (klickbar bild)
Nu vet jag inte om era cyklar skiljer sig från min men..
Filtret är den nedre cylinderformade metallprylen.. Man kan knappast se att det är rent. Jag är i alla fall inte människa att upptäcka sådant..
Inte blandat ihop det med sugfiltet på pumpen som ser ut som nån strumpa?

Stift är en annan sak att kolla efter man kollat _alla_ vacuumslangar.

/Johan

Edit: Har för mig att pumpen ska flöda 66minutliter, mäta!

Last edited:
gix750-98 (klickbar bild)
Nu vet jag inte om era cyklar skiljer sig från min men..
Filtret är den nedre cylinderformade metallprylen.. Man kan knappast se att det är rent. Jag är i alla fall inte människa att upptäcka sådant..
Inte blandat ihop det med sugfiltet på pumpen som ser ut som nån strumpa?

Stift är en annan sak att kolla efter man kollat _alla_ vacuumslangar.

/Johan

Edit: Har för mig att pumpen ska flöda 66minutliter, mäta!

aha är det sug pumpen som sitter inne i tanken brevid en pump ? :) ser ut som en strumpa och är vit/genomskinlig.

Då har jag kollat fel filter. Är det filtret som sitter inne i tanken som jag skall kolla eller finns det ngt mer än det ? Det i tanken ser ok ut

aha är det sug pumpen som sitter inne i tanken brevid en pump ? :) ser ut som en strumpa och är vit/genomskinlig.

Då har jag kollat fel filter. Är det filtret som sitter inne i tanken som jag skall kolla eller finns det ngt mer än det ? Det i tanken ser ok ut

I pumpens botten fanns ett filter, sugfiltret(kalla det förfilter om du vill, eller grovsil.) till tryckpumpen. Den har du hittat och var ok. Om du tittar på min bild igen, så ser man två cylindriska föremål. Det översta är tryckpumpen. Under den på bilden, finns ett runt föremål med en slang på toppen och en i botten, det är tryckfiltret(inringat på bilden nedan). Det är detta som ska bytas.

I pumpens botten fanns ett filter, sugfiltret(kalla det förfilter om du vill, eller grovsil.) till tryckpumpen. Den har du hittat och var ok. Om du tittar på min bild igen, så ser man två cylindriska föremål. Det översta är tryckpumpen. Under den på bilden, finns ett runt föremål med en slang på toppen och en i botten, det är tryckfiltret(inringat på bilden nedan). Det är detta som ska bytas.

Aha då blir jag lite klokare. Skall kolla i morgon om jag löser det :) kanon bilder och förklaringar så det går nog inte att missa. Jag förstår precis vart du menar nu, men jag har för mig att det såg lite annolunda ut i min tank, men skall kolla det första jag gör i morgon :)

Tack så länge

Hoztic:
har du förgasare på din? min är insprutare vad jag vet och vad jag vet så är 750 -98 första året med insprutning. rätta mig gärna om jag har fel..? :)
ska titta på filtret så snart som möjligt. riktigt jobbigt när den hackar sådär! får se om jag hinner kolla över den innan helgen eller så.

tack alla för era svar och förslag! och ja ZiiP59, jag ska köpa en Haynes-bok så småningom. ;) det lär jag nog behöva när jag ska börja serva den och kolla över allting :)

Hoztic:
har du förgasare på din? min är insprutare vad jag vet och vad jag vet så är 750 -98 första året med insprutning. rätta mig gärna om jag har fel..? :)
ska titta på filtret så snart som möjligt. riktigt jobbigt när den hackar sådär! får se om jag hinner kolla över den innan helgen eller så.
Nix, det är en -99'a, så det är insprutning!
Och ja, -98 var första året med insprutning. Den justerades lite till -99 pga "viss" ryckighet vid pyttelite gasande, digital effekt helt enkelt. Men det är ju inte ditt problem nu.

Jag blev nyfiken när jag såg rubriken och så får jag se att det är min förra hoj. Hoppas verkligen du får rätt på den. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med problemet, mina kunskaper sträcker inte sig så långt. Men det låter som ett soppaproblem... Jag håller tummarna! Skriv vad felet var när du fixat det-

Jag blev nyfiken när jag såg rubriken och så får jag se att det är min förra hoj. Hoppas verkligen du får rätt på den. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med problemet, mina kunskaper sträcker inte sig så långt. Men det låter som ett soppaproblem... Jag håller tummarna! Skriv vad felet var när du fixat det-

Hej!
Jadå, så fort jag får rätt på problemet så skriver jag vad för fel det var så både du och andra får reda på det. Lär ju vara fler än jag som har detta eller liknande fel på sin hoj, så jag hoppas på att denna tråden kan hjälpa fler i framtiden.
Förresten så går den fantastiskt fint :)
Jag hoppas att jag får behålla den till sommaren och gärna längre, men ekonomin är väldigt dålig för min del just nu, tyvärr...

MVH Phille :)

igår kväll bytte jag filtret och den verkade gå lite bättre. glad som jag var så körde jag en sväng med min bror, men då hände samma sak igen.
vi konstaterade att det måste vara något som glappar nånstans eftersom den dör helt och hållet för att sedan låta pumpen komma igång igen och "check" står som vanligt i displayen.
när jag kom hem idag så skulle jag köra in hojjen som vanligt. när jag körde upp på kanten som jag brukar så dog den igen. konstigt tänkte jag, men utav en slump så kontrollerade jag stödet. stödet kändes lite glappigt när det var uppfält, så senare idag när jag har ätit middag och sånt där trams så tänkte jag kontrollera kontakten och fjädern till stödet och se ifall det är något där som spökar.

jag vill samtidigt tacka allihop, men speciellt "Hoztic" för all hjälp och alla förslag jag fått!

MVH Phille

felet var som jag misstänkte. det var kontakten till stödet som strulade. antagligen så behöver jag nya fjädrar till stödet eller om jag spänner dessa lite.

Tack så mycket alla för hjälpen!

Fick ordning på mitt fel att den ryckte.
Alla vakumslangar satt som dom skulle, men jag tog loss dom och blåste i dom och satte tillbaka slangarna. Efter det så funkade den som den skulle.

:)

*/ ?>
Nyheter
Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!