RVF400 till banhoj 2011, eller Moto2-hoj - som den borde ha varit

Låt mig klargöra:

En RC212V är en oerhört häftig, underbar och snabb hoj. Kanske det värsta grymmaste nånsin..? Men snygg - NEJ. Den har ganska ful framkåpa, skitful bakdel, skitjävla ful sving. Avgassystemet är konstigt, jag menar, ett rör ut under sadeln, och ett annat litet dvärgrör på sidan...ugly.

Min preferens på snygg hoj är gamla YZR500-racers, eller en tidig Yamaha YZR-M1, NSR femhundror eller Pedrosas gamla 250 RSW-Honda.

Kalla mig bakåtsträvare, men det är svårt att överge sina estetiska principer.

Dessutom vet jag att du innerst inne tycker likadant :tungan gamlo

Jo, RC212V är sjukt ful i praktiken. Men fult är det nya snygga!

Glöm inte bort att serva din lilla moped. 2012 blir det hårt! (Förhoppningsvis lite hårdare i alla fall.)
 
Ser bra ut Lasse! Du är inte bara en överjävlig mekaniker utan även grym hojbyggare, men det visste jag ju sedan du köpte lill-räsern och renoverade den.

Hängivenhet är något jag beundrar. Kämpa vidare.
 
Avgas komplett. Är färdigsvetsat nu (ej på bilden) och resultatet blev OK. Inte perfekta fogar, men får duga. Satan vilket pill detta var! Nån som är sugen på att svetsa en kopia i titanrör?
 

Bifogat

  • Kopia av pvm magnesium 088.jpg
    Kopia av pvm magnesium 088.jpg
    234.1 KB · Visningar: 550
Avgas komplett. Är färdigsvetsat nu (ej på bilden) och resultatet blev OK. Inte perfekta fogar, men får duga. Satan vilket pill detta var! Nån som är sugen på att svetsa en kopia i titanrör?

Hur undviker man att stå och stirra på det medan man fundersamt smeker böjarna?
 
Sjukt bra!! En annan försöker modifiera 4 expansionskammare för att passa och tycker det är ett helvete!!..ler
 
Så jävla snyggt, imponerande .
 
På med kåporna för att se hur det ter sig med den nya svingen. Jag tror detta blir bra som fan, bara jag får kåporna tillskurna lite bättre! Lite mysko kameravinkel i mitt lilla skitgarage bara...
 

Bifogat

  • pvm magnesium 113.jpg
    pvm magnesium 113.jpg
    227.4 KB · Visningar: 663
Det här är så sjukt jävla snyggt att det inte finns....

Bygg en kopia åt mig. NU!
 
Det här är så sjukt jävla snyggt att det inte finns....

Bygg en kopia åt mig. NU!

Jag kan bygga en mycket finare och bättre...med lite cash och lite tid till hands bara! Som det är nu får man sitta och kombinera nattande av ledsen ettåring med funderande på billiga hemmagjorda sniklösningar man kanske kan få tid att bygga innan eller efter jobbet. Suck.
 
Nu har det dykt upp ett par gaffelkronor som jag väntat på i över två år...det är NC35-amerikanerna med Mike Norman i spetsen (som har en 450cc-version med över 100hp att rejsa med!) som har tagit fram ett kitt som gör switchen till CBR600RR-gaffeln ett rent bolt-on. Rätt offset, rätt längd på styrstolpen etc. Oförändrad geometri för bibehållna fina chassiegenskaper.

I övrigt jobbar jag på att färdigställa fyra egenritade spjällhus för en framtida FI-konvertering. Kanske kommer en bild eller två vad det lider!

pvmmagnesium149.jpg


pvmmagnesium150.jpg
 
Du borde jobba på honda NU och se till de fick lite ordning på smak och design.
 
Spjällhus och bränslerör i halvfärdigt skick. 32mm spjällhus finns visserligen att köpa, men jag sparar cirka 8000kr på att göra dom själv.

pvmmagnesium162.jpg


pvmmagnesium161.jpg


pvmmagnesium160.jpg
 
Det tar sig med spjällhusen. Mycket kvar, men helt klart på g. Fått dit TPS:en och fixeringsreglar, samt tillverkat trattar med 38x1mm gänga i toppen på spjällhusen.
 

Bifogat

  • Picture 080.jpg
    Picture 080.jpg
    239.3 KB · Visningar: 184
  • Picture 081.jpg
    Picture 081.jpg
    248.7 KB · Visningar: 197
  • Picture 072.jpg
    Picture 072.jpg
    243.3 KB · Visningar: 190
  • Picture 073.jpg
    Picture 073.jpg
    241.7 KB · Visningar: 195
  • Picture 074.jpg
    Picture 074.jpg
    241.6 KB · Visningar: 184
  • Picture 075.jpg
    Picture 075.jpg
    245.8 KB · Visningar: 182
  • Picture 076.jpg
    Picture 076.jpg
    241 KB · Visningar: 180
  • Picture 077.jpg
    Picture 077.jpg
    237.9 KB · Visningar: 185
Nästa steg är att få dit returfjädrar och stopp för fullgas och tomgång. Sen skall länkaget och wirefäste göras, och sist men inte minst, allt onödigt gods skall bort (så mycket jag vågar i alla fall!). Till exempel så är den stora runda delen längst ner bara till för att sätta upp bitarna i svarven/fräsen, den riktiga stosen till insugsgummina blir direkt under fästregeln.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top