RVF400 till banhoj 2011, eller Moto2-hoj - som den borde ha varit

Snart är gjutformen till bakdelen/tankdummyn klara. Lite småpill återstår, men mest är det nu tillskärning av mallar att skära kolfiber och kevlarvävar efter. Samlar på mig en del nödvändigheter inför själva gjutningen, som kolfibertejp och kevlartejp i lite olika dimensioner, lämpliga rollers, baggingprylar mm. mm. Plockar på kontot tyvärr, men efter allt jobb med detta får inget gå fel!

Har gått en liten CNC-kurs på jobbet, så nu öppnas helt nya möjligheter på fräsfronten. Mina spjällhus får nu behandling av MR.Haas istället för av Herr Värnamo, och det ger klart ett lyft i finishen. Bortfräsning av onödig alu har påbörjats! Programmen tar sin tid att göra som grönis, men det är ju klart skoj att sitta i en stol och titta på när maskinen gör jobbet!

/Lasseinsprut 005.jpginsprut 006.jpginsprut 010.jpginsprut 012.jpginsprut 014.jpg
 
PLOPP!:D

Fanken va roligt det är att se lite framsteg i denna tråden. En klar favorit bland alla hojbyggen som legat upp på sporthoj under min tid här.:tummenupp
 
Jag har vattenslipat en formdel idag, kan bli fint när det är klart.

8nov.jpg
 
Här är en garagebild på hojen med "nya" svingen och kåporna dithafsade...rycker lite i byggtarmen snart tror jag!
 

Bifogat

  • pvmmagnesium110.jpg
    pvmmagnesium110.jpg
    80 KB · Visningar: 446
Hur läckert som helst!
Har du en bakram eller är tankdummy/bakdel självbärande?
 
Last edited:
Hur läckert som helst!
Har du en bakram eller är tankdummy/bakdel självbärande?

Den blir självbärande. Svår laminering väntar, klurar och klurar och läser på hur man bäst ska lägga vävar och distansmaterial. Tål att tänkas på hur länge som helst!
 
Den blir självbärande. Svår laminering väntar, klurar och klurar och läser på hur man bäst ska lägga vävar och distansmaterial. Tål att tänkas på hur länge som helst!

Hur grymt som helst, spännande att följa! Hur kan man beräkna hur väven ska ligga, antal lager mm? Hur gör man ett fäste för tex slipon, är det tex bara en platt bit kolfiber eller bakar man in ngn metall/bricka?
Som sagt, ett fantastiskt projekt!
 
Det finns dataprogram och formler för att räkna ut allt här i världen, tex antal lager och orientering av fiberriktningar i ett sånt här laminat. Jag är inte på den nivån att jag tänker försöka använda mej av sånt, utan kör på bonnförnuft. Dvs. så tunt som möjligt (1 lager 200g CF/ 1 lager 200g CF-kevlar/ 1 lager 200g CF) där jag bara vill ha ett "skal", och därifrån ökande till väldigt många lager (kanske uppåt 12-15) med bland annat 400g CF-matta samt distansmaterial/sandwichmaterial där hög styrka kommer att krävas, tex runt fästhålen och runt själva "sitsen". Tänk dej en "bakram" fast inbyggd/inbakad i samma del som en vanlig kåpdel. Intressant uppgift.
 
Svår laminering väntar, klurar och klurar och läser på hur man bäst ska lägga vävar och distansmaterial. Tål att tänkas på hur länge som helst!

Hur går det med tänkandet? Börjar du komma fram till hur du ska lägga väv/riktningar mm?
 
Hur går det här? Blir det nått gjort på hojen?

Jag sitter och funderar på ett litet bilbygge och funderar på att använda rvf400 motorn, men har svårt att hitta några dimensioner på motorn, något du skulle kunna hjälpa mig med? Kommer du ihåg vad motorn väger och ungefärliga mått på den, typ bredd höjd osv?
 
Hur går det här? Blir det nått gjort på hojen?

Jag sitter och funderar på ett litet bilbygge och funderar på att använda rvf400 motorn, men har svårt att hitta några dimensioner på motorn, något du skulle kunna hjälpa mig med? Kommer du ihåg vad motorn väger och ungefärliga mått på den, typ bredd höjd osv?
Ge fan i det där :4skrika :4skrika
 
Fy fan vad fina saker du/ni gör..Hur ska jag lära mig allt ni kan?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top