RVF400 till banhoj 2011, eller Moto2-hoj - som den borde ha varit

Har fräst ett fäste till ISR-bakoket. Fått hem 35mm rostfritt rör att svetsa nya headers till bakre cylindrarna, för att passa nya svingen och Öhlinaren.
 

Bifogat

  • Bild 293.jpg
    Bild 293.jpg
    236.2 KB · Visningar: 216
  • Bild 291.jpg
    Bild 291.jpg
    244.4 KB · Visningar: 218
  • Bild 288.jpg
    Bild 288.jpg
    242.7 KB · Visningar: 216
Jobbet framskrider, i mina händer för tillfället.
Nästan sista lagret slipgrund är detta, även om det ser lite ut som lack.
 

Bifogat

  • 30mars.jpg
    30mars.jpg
    151.1 KB · Visningar: 224
Gött Petter!

Ska bli svinkul att gjuta av den dära! Superlätt! Superstark! Supersnygg!!!:tummenupp

Själv svarvar och fräser jag bakaxel- och svingaxelmuttrar, samt en massa småbultar till länkaget mm. i titan för tillfället. Spånorna brinner fint om man gör dom för mycket som "änglahår" haha!
 
bakaxel+justeringsblock+titanmutter= 427gram
 

Bifogat

  • Bild 297.jpg
    Bild 297.jpg
    247.2 KB · Visningar: 166
  • Bild 296.jpg
    Bild 296.jpg
    238.9 KB · Visningar: 174
  • Bild 294.jpg
    Bild 294.jpg
    244.3 KB · Visningar: 178
Vackert! :tummenupp

Kul att se att det går framåt för dig också. :)
 
"Nu har ja ju inte läst hela tråden"...men vad tror du det blir för matchvikt på bygget?
 
"Nu har ja ju inte läst hela tråden"...men vad tror du det blir för matchvikt på bygget?

Hej!

Ingen aning, faktiskt. Hittills har jag ju bara jobbat med chassiet, och jag försöker verkligen göra varje liten bit så lätt och fin jag kan. I motorn (som är en design från 80-talet) lär det finnas en jäkla massa vikt att spara. Till exempel är kopplingen en monstruös historia med slipperfunktion och en sjuk mängd lameller och stålskivor. Ett byte av hela skiten mot en nyare Hondakoppling borde spara ett par kilo. Liknande ser det ut överallt i motorn, och jag har förhoppningar att komma ner på ca 140kg i slutänden.

Just nu är det som sagt titankalas. Inte så dyrt om man tillverkar grejerna själv.
 
Har tillverkat en del av länkagebultarna med muttrar, samt svingaxelmutter och drevbultar med muttrar i titan nu. Blir som en sjukdom nästan detta. Vansinnigt motsträvigt material att bearbeta, har testat en jäkla massa skärdata och kylmedel, utan att egentligen komma speciellt "rätt". Man får ta det varligt och sakta, helt enkelt. Eller läsa på, hemska tanke!
 

Bifogat

  • Bild 301.jpg
    Bild 301.jpg
    226.5 KB · Visningar: 192
  • Bild 305.jpg
    Bild 305.jpg
    217.9 KB · Visningar: 188
  • Bild 307.jpg
    Bild 307.jpg
    222.8 KB · Visningar: 182
Angående vikten på dessa delar tycks det mig, efter att ha vägt, som att de blir ganska exakt hälften så tunga som en del i stål, om man gör titandelen i samma dimensioner.
 
En fin Ohlinare hittades bbb-billigt, och tvattas nu, samt far en ny och passande fjader. I ovrigt lite stiltje. Hjulen pa pulverlack. Suck.


Fast foreward to the last pictures:

Du har en annen Öhlins'er på hojen nå, ja?

Den du har på bildet her, likner på den modellen jeg trenger til mitt prosjekt, den er vel ikke til salgs, eller? :)
 
Fast foreward to the last pictures:

Du har en annen Öhlins'er på hojen nå, ja?

Den du har på bildet her, likner på den modellen jeg trenger til mitt prosjekt, den er vel ikke til salgs, eller? :)

Har en 2 st Öhlinsdämpare tilll övers, dock inte den TTX som nu sitter på.

En är från början till en CBR900, den andra till en CBR1000RR -04.
 
Angående vikten på dessa delar tycks det mig, efter att ha vägt, som att de blir ganska exakt hälften så tunga som en del i stål, om man gör titandelen i samma dimensioner.

Jao, hälften är ungefär rätt.

Jag köpte lite rostfria skruvar till mina bromsok och där vägde dom rostfria ganska precis 49.5g per styck jämfört med titanskruvarna som bara vägde lite drygt 25 eller 26g. :)

Blir förbaskat snyggt det där. :tummenupp
 
Nu har gjutningen av bakdelen börjat så smått. Första steget blir att göra en form, och sedan gjuta upp "sittdelen". Plast/epoxi-gurun Reuterholt styr upp det hela, styrenångorna ligger tätt, hård metal dunkar i lokalen,ja kort sagt trivsamt värre :tummenupp
 
Faan vad fint det blir..:tummenupp
Då jag har jobbat lite med racing så värmer detta mitt gamla racing-hjärta!!
 
Slutet på världshistorien?

... och vad hände sedan? (Samma fråga till Mr Moto)
 
Det som hände, på en front iaf, va att jag fick händerna fulla med ett annat stort glasfiberjobb, så bakdelen har bara komit lite längre än sist.

På G dock.
 
Jag grejar vidare i oerhört långsam takt. Har fixat ett matchande PVM magnesiumhjul fram.

Bygger på bakre avgassystemet, blir i 1mm rostfritt. Svetsar små små tårtbitar till headers som skall kunna komma runt den biffigare svingen och ansluta till det Yamamotosystem som kommer framifrån.

Väntar på att Petter ska få pluggen till bakdelen lackad så jag kan börja göra formdelar att gjuta i.

Bygger 150 kvm garage/stall hemma på gårn.

Leker med Milly, 10 månader.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top