Rundad mutter....hur göra?

EN rak central stöt, fanns det ett utryck för i fysiken, om jag inte missminner mig.
EN 0,5 kg slägga och ett otroligt stadigt stöd bakom det man slår på. DÅ behövs det bara et rimligt hårt slag på skallen (bultens skalle) för att skruven ska sträcka sig lite.
Nu är det bra att ha lite tum-verktyg eller någon annan hylsa som är lite för liten. Inte sexkant, tolvkant är bättre. Slå på den hårt och dra åt "FEL" håll, precis så det bara knäpper till lite. Ta bort skruven som vanligt.

Fungerar Alltid :tummenupp

Det enda som är problemet är att hitta ett tillräckligt stadigt mothåll när man ska slå. :huvet

LocDog skrev:
Kläntade mig....jag menade att det är en bult och inte en mutter. :tomten

Så bulten är gängad genom oket och svingen :(

He he don´t know :lol

Provade det, men de var för lite mönster kvar så det tog inget tyvärr.

Jag får provat några av kanon förslagen som kommit...skiten ska bort så är de bara :)

det kan vän inte vara gängad i två "stycken" den e väl snarare gängad i gaffelbenet och i oket så går det bara igenom.
Då funkar det som jag sa slipa/såga/skär bort huvet och ta bort oket sen e de lättare o ta bort den som sitter kvar

LocDog skrev:
Jag rundade bort det sista mönstret på en bult (skrev mutter, menade bult, he he) bak på bromsoket :huvet

Har provat polygrip, rörtång och provat att slipa ned huvudet lite för att få lite spår men utan någon vidare framgång. :mad:
Även provat att ösa i lite rostlösning.

Så jag hoppas att det finns några finurliga idéer hos er som kan vara till hjälp. :Bugar

Har du bråttom,??? ska jag komma förbi i morgon å ta bort den ??
Vilken tid passar?? direkt på morgonen eller runt lunch, eller på lörd, fm ??

AleX skrev:
det kan vän inte vara gängad i två "stycken" den e väl snarare gängad i gaffelbenet och i oket så går det bara igenom.
Då funkar det som jag sa slipa/såga/skär bort huvet och ta bort oket sen e de lättare o ta bort den som sitter kvar
Känns lite som jag hade "tillfälligt" hjärnsläpp när jag skrev tråden :)

Oket som det handlar om sitter i bak och den sitter monterad med 2st bultar (skrev muttrar tidigare :huvet )....den ena är det fräscht mönster på så den har jag fått bort.

Det är inte gäng hela vägen på bulten utan de saknas lite upp mot huvudet.

Som sagt, ibland är fingrarna snababre än moset till huvud :)

tassen skrev:
Har du bråttom,??? ska jag komma förbi i morgon å ta bort den ??
Vilken tid passar?? direkt på morgonen eller runt lunch, eller på lörd, fm ??
Nejdå de är ingen fara. Jobbar imorgon och sticker iväg över helgen så jag får göra ett försök ikväll om jag hinner.

Men om jag inte lyckas ikväll så vore det schysst om du hade tid att meka lite...kanske under nästan vecka? :tummenupp

Last edited:
LocDog skrev:
Känns lite som jag hade "tillfälligt" hjärnsläpp när jag skrev tråden :)

Oket som det handlar om sitter i bak och den sitter monterad med 2st bultar (skrev muttrar tidigare :huvet )....den ena är det fräscht mönster på så den har jag fått bort.

Det är inte gäng hela vägen på bulten utan de saknas lite upp mot huvudet.

Som sagt, ibland är fingrarna snababre än moset till huvud :)

Nej då de är ingen fara. Jobbar imorgon och sticker iväg över helgen så jag får göra ett försök ikväll om jag hinner.

Men om jag inte lyckas ikväll så vore det schysst om du hade tid att meka lite...kanske under nästan vecka? :tummenupp

De e ok, ledig må-tisd em kväll.

Qwerty skrev:
Sånna har skapat mer problem än gjort nytta, så låt dom ligga kvar i sin fina ask.

App app app. Precis som alla verktyg som används fel. :mattias

Tex en skruvmejsel och ett stämjärn ser snarlika ut men fyller helt olika funktion... :notme

Jag har aldrig haft problem med svinpittar iaf. Finns flera trådar om sånt här på SH. :tummenupp

LocDog skrev:
Jag rundade bort det sista mönstret på en bult (skrev mutter, menade bult, he he) bak på bromsoket :huvet

Har provat polygrip, rörtång och provat att slipa ned huvudet lite för att få lite spår men utan någon vidare framgång. :mad:

Så jag hoppas att det finns några finurliga idéer hos er som kan vara till hjälp. :Bugar
leta på bultens absoluta centrum med en körnare å slå till. sedan borrar du bort skiten.
jag tar alltid till borren när det fuckar.
borra med liten borr först, sedan större (lika stor som bultens skaft, inte skallen)
ta sedan en skruvutdragare om du inte kommer åt den ändå

h01hmt skrev:
leta på bultens absoluta centrum med en körnare å slå till. sedan borrar du bort skiten.
jag tar alltid till borren när det fuckar.
borra med liten borr först, sedan större (lika stor som bultens skaft, inte skallen)
ta sedan en skruvutdragare om du inte kommer åt den ändå
Är inte risken stor att man måste gänga om sen? Tips på om det går att undvika?

LocDog skrev:

Sälj Skiten
:yoparty

LocDog skrev:
He he jo de var minsann en finurlig idé :Rockbanan
Kan du visa en bild på skruv/bulten så blir det lättare att lotsa dig genom
problemet :tummenupp

Gixxer1 skrev:

Nä seriöst så tror jag på Alex ide med att kapa skallen & ta lös oket
Då har du ca 7mm kvar på bulten där du kommer åt med nån typ av tång.
Detta hände mej fast då handlade det om en motorrenovering.
Där använde jag min drämel "För övrigt mitt mest värdefulla verktyg i garaget"
Gick kanonfint
Lycka till...

LocDog skrev:
Är inte risken stor att man måste gänga om sen? Tips på om det går att undvika?
Du ska bara borra genom skallen på bulten, i övrigt samma metod som Dremelförespråkarna, dvs det sitter en bit kvar som du måste skruva ut med tång, fila till och dra med skiftnyckel/skruvmejsel eller hur man nu vill ha det.

Kombinera gärna med värme, varmluftspistol, trasor dränkta i hett vatten eller liknande, beroende på hur nära bulten sitter andra känsliga saker

Peder Rosberg skrev:
Kan du visa en bild på skruv/bulten så blir det lättare att lotsa dig genom
problemet :tummenupp
Har inte haft möjlighet att ta ett kort men hittade en bild ur en verkstadsbok :)
Hoppas ni kan få någon uppfattningen trots det. (Bulten med röda ringar på är det som det hela gäller)

Bifogat

• Rear brake.JPG
    Rear brake.JPG
    26.5 KB · Visningar: 106
LocDog skrev:
Har inte haft möjlighet att ta ett kort men hittade en bild ur en verkstadsbok :)
Hoppas ni kan få någon uppfattningen trots det. (Bulten med röda ringar på är det som det hela gäller)

Det bästa är nog att ta en m16 mutter och svetsa på, För dels hjälper värmen och sen får du ett bra moment med en m16.
Har du inte tillgång till svets så kan du ju plocka ner ok + hållare, bromsstag
och om du inte vill slabba med bromsvätska så plocka ner pump med behållare.
sen har du ett löst paket att ta med till kompis med svets eller någon verkstad.

h01hmt skrev:
nej borra bara bort skallen
klick säger det...
Men själva skruven/bulten då?:confused:
Den är nämligen gängad i godset.

Peder Rosberg skrev:
Det bästa är nog att ta en m16 mutter och svetsa på, För dels hjälper värmen och sen får du ett bra moment med en m16.
Har du inte tillgång till svets så kan du ju plocka ner ok + hållare, bromsstag
och om du inte vill slabba med bromsvätska så plocka ner pump med behållare.
sen har du ett löst paket att ta med till kompis med svets eller någon verkstad.
Frågan är om det finns något bra lim som sitter som berg. Osäker vilket som fäster metall-metall :confused:

Har man någe likande så kan man ju limma på en mutter och prova...

LocDog skrev:
Men själva skruven/bulten då?:confused:
Den är nämligen gängad i godset.

Frågan är om det finns något bra lim som sitter som berg. Osäker vilket som fäster metall-metall :confused:

Har man någe likande så kan man ju limma på en mutter och prova...

Men snälla har du inte kommit längre :7peta
Det som brukar ta tid med en sån här sak brukar vara att hämta verktygen :7peta

Seså ut med dig nu o kapa skallen :3freak

AleX skrev:
Men snälla har du inte kommit längre :7peta
Det som brukar ta tid med en sån här sak brukar vara att hämta verktygen :7peta

Seså ut med dig nu o kapa skallen :3freak
He he...se följande orsaker(bortförklaringar):

1. Naturligt slö :yoparty
2. Har inte haft tid :tomten
3. Sitter på jobbet och har lite att göra och samlar in bra tips till jag får tid att gå ned i källarn och ordna det :7peta

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back