Rundad mutter....hur göra?

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Rundad bult....hur göra?

Jag rundade bort det sista mönstret på en bult (skrev mutter, menade bult, he he) bak på bromsoket :huvet

Har provat polygrip, rörtång och provat att slipa ned huvudet lite för att få lite spår men utan någon vidare framgång. :mad:
Även provat att ösa i lite rostlösning.

Så jag hoppas att det finns några finurliga idéer hos er som kan vara till hjälp. :Bugar

Last edited:
eller slipa av skallen o sen ta av bromsoket o sen svetsa dit något

LocDog skrev:
Jag rundade bort det sista mönstret på en mutter bak på bromsoket :huvet

Har provat polygrip, rörtång och provat att slipa ned huvudet lite för att få lite spår men utan någon vidare framgång. :mad:

Så jag hoppas att det finns några finurliga idéer hos er som kan vara till hjälp. :Bugar

Förs tar du en lagom stor don och slår på muttern, gör att det brukar låssa lite lättare.
Annars borrar du ett lagom stort hål och sen slår i en torxbits. (Om det är en bult)

Panos skrev:
testa o svetsa på en annan mutter på den runda.
brukar funka :)
Hmm...de skulle man ju kunna göra. Tack!
Fast jag e kass på att svetsa och har ingen svets, hi hi :)

Fick även ett annat tips som jag glömde skriva.
De var att man testar och tar en borr som är några snäpp mindre än mutter och sen borrar man ett hål i mitten.
Sen backar man och skruvar ut den.

Har inte provat, men de kan nog oxå funka :)

Ta en hammare och ev. ett dorn å knacka lite fint på den manglade skallen. Brukar ha ärjat fast eller rostat. Med knackningarna slår du loss detta. Men om det sitter med typ Loctite får du värma eller som Panos säger svetsa en mutter på.

Edit; Såg att Mikey var före med samma förslag.

Om du slipar ner skallen helt så kan du säkert skruva ur den för han sen när du tagit loss oket, kan du inte det så har du gott om fästa att ta i med rörtången.

LocDog skrev:
Jag rundade bort det sista mönstret på en mutter bak på bromsoket :huvet

Slå på en hylsa som passar brutalt tight, vilket du borde ha använt från början. Sen är det bara att lossa med ett passande vridhandtag. :tummenupp

AleX skrev:
eller slipa av skallen o sen ta av bromsoket o sen svetsa dit något
Kläntade mig....jag menade att det är en bult och inte en mutter. :tomten

Så bulten är gängad genom oket och svingen :(

Raul skrev:
Vad är den tekniskt korrekta benämningen på svinpittar?
He he don´t know :lol

tassen skrev:
Slå på en hylsa som passar brutalt tight, vilket du borde ha använt från början. Sen är det bara att lossa med ett passande vridhandtag. :tummenupp
Provade det, men de var för lite mönster kvar så det tog inget tyvärr.

Jag får provat några av kanon förslagen som kommit...skiten ska bort så är de bara :)

Det finns tänger som fixar det, jag har en som inte gått bet på någon rundad bult (så länge man kommer till). Kolla hos din järnhandlare.

LocDog skrev:
Jag rundade bort det sista mönstret på en bult (skrev mutter, menade bult, he he) bak på bromsoket :huvet

Det bästa till (muttrar/bult med skalle kvar )är en sats som ser ut som vanliga krafthylsor men med spår invändigt som e felgängad o konisk(ej grisapitt) kommer bara inte på var jag fått den ifrån :huvet

1: Ta en gummiklubba och hamra på som fan. Lossar de värsta spänningarna.
2: Ta en dremmel eller liknande och fräs ett spår i bulten så du kan ta en vanlig skruvmejsel
3: Ta en värmepistol och värm på materialet
4: När det är varmt, skruva bort den. Klart.

Raul skrev:
Vad är den tekniskt korrekta benämningen på svinpittar?

Skruvexpandersomgåravochgördethelavärrejävlaranamma.

Kombinera Mikeys och tassens förslag så kommer det gå finfint.
OBS! Det är aluminum du bankar på så ett mothåll skadar inte.

Bonka till och slå på en hylsa ... Skruva loss... :tummenupp

jag drog av en bult så sent som idag, då blev det fram med lilla borren & borra hål mitt i bulten. sedan tar man borr som är ca. 1 mm smalare än bulten borra ur & fixa till gängorna med gängtapp. :)

detta fick jag göra eftersom det inte är så roligt att svetsa fast en mutter nära en nylackad yta, annars är det ett allternativ jag gillar.

Ibland kan man slå på en lite mindre hylsa typ tum hylsa eller storleken mindre än den som ska va (12 kant brukar funka).

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år