RSV1000R motor - som knackar aset!

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Kan man säga något generellt, om att nära en twinmotor knackar, likt hammare i takt med varven, att något har tvärdött? :näsblod

Motorn har varit isär o så och varit helt tömd på olja. Men jag kan ju inte tänka mig att för lite olja i toppen, kan få motorn att låta så här mycket. Till och med grannen på andra sidan gatan blev fundersam på vad för ångbåt jag skaffat mig.

Försökte låta motorn "gå" så att ett eventuellt avsaknat oljetryck i toppen av motorn skulle ta sig, men ingen som helst antydan till minskning efter ca 30-60 sekunders gång.

What do :( Hur tvärdöd är den?

[YOUTUBE-ID]qd7MJ41AcVo[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]s-38-ALUiCI[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:
Hur mycket av motorn har varit isär? Hela botten? Är det kamkedjor som driver kammarna. Sitter dom rätt, är kedjorna spända? Knackar det värre på varvtal?

Mats
 
Hur satte du ihop kamdrev och time:ade in kamaxlarna? Jag vill minnas att man kunde hamna mer än en kugg fel om man spände kedjan på fel sätt vid mätningen. Har du kollat att det går att vrida runt motorn utan tändstift i för hand utan att någon av ventilerna krockar med kolvarna?
 
En meriterad herre har gjort monteringen. Kan man själv på något sätt "enkelt" titta för att se om det är korrekt ställt?

Kika på förstainlägget igen för att se video på hur det låter!
 
Det kan vara lite vad som helst men det ska i alla fall inte dras runt mer innan du tittat ordentligt.
 
En meriterad herre har gjort monteringen. Kan man själv på något sätt "enkelt" titta för att se om det är korrekt ställt?

Kika på förstainlägget igen för att se video på hur det låter!

låter som om avgas öppnar för tidigt. förhoppningsvis kammen som är fel
 
Skulle nästan kunna tänka mig att bakre cylindern är 360 grader off med veven, monterar man en 02:a enligt haynes-manualen blir det så, men monterar man efter aprilias egen manual får man det rätt. bara en sak att titta efter nu när jag har lyssnat på videon.

360 grader off skulle du kunna utesluta genom att lyfta på ventilkåporna och kolla om cylindrarna har avgaskammarna 60 eller 420 grader isär, det är 420 grader som är rätt svar.
 
Ja har man tur är det ju inget mer än kammarna som står fel.

Den vill inte starta med gas.

Får jag den väl att gå på tomgång, så ger jag gas dör den.

Den självdog ändå till slut efter 30 sek max.

Skulle nästan kunna tänka mig att bakre cylindern är 360 grader off med veven, monterar man en 02:a enligt haynes-manualen blir det så, men monterar man efter aprilias egen manual får man det rätt. bara en sak att titta efter nu när jag har lyssnat på videon.

360 grader off skulle du kunna utesluta genom att lyfta på ventilkåporna och kolla om cylindrarna har avgaskammarna 60 eller 420 grader isär, det är 420 grader som är rätt svar.
Jag är alldeles för kass på att se sådant där. Skulle jag kunna öppna skiten och lägga ut en bild här och du kan se?
 
Last edited:
Ja har man tur är det ju inget mer än kammarna som står fel.

Den vill inte starta med gas.

Får jag den väl att gå på tomgång, så ger jag gas dör den.

Den självdog ändå till slut efter 30 sek max.


Jag är alldeles för kass på att se sådant där. Skulle jag kunna öppna skiten och lägga ut en bild här och du kan se?

Om du lyckas få med så man ser hur bägge cylindrarnas kammar står, så borde synas, givet att det är just så mycket om ett halvt kamvarv fel.

En edit: när jag lyckades (hrrm) få min bakre cylinder fel, så gick hojen ändå, fast den lät som en stånka och insugstände från bakre cylindern hela tiden. Nu har vi ju olika typer av insprut och tändning, så din gör kanske på annat sätt när det står fel.
 
Det finns en stor risk att ventilerna slagit i kolven om kammen står fel. När du hittat rätt läge så gör en leakdown, då ser du direkt om nån ventiltallrik krökt sig lite.

/J
 
Låter som kammarna står fel. Hoppas ventilerna klarat sig. Ta en bild med ventilkåporna av och lägg upp.
 
Det finns en stor risk att ventilerna slagit i kolven om kammen står fel. När du hittat rätt läge så gör en leakdown, då ser du direkt om nån ventiltallrik krökt sig lite.

/J
Ja, jag har ju nött ett par gånger i tron att det var oljetrycket som var fel (efter tips..) och behövde "komma igång" för att tysta knacket. Men ack! Tror oxå på att kammarna står tokigt oxå. Den går "stonkigt".

Den smacka till en gång rätt hårt och med metalliskt "kliiinggg". Bara 1 gång dock. I övrigt, likt på film.
 
Last edited:
Ja, jag har ju nött ett par gånger i tron att det var oljetrycket som var fel (efter tips..) och behövde "komma igång" för att tysta knacket. Men ack! Tror oxå på att kammarna står tokigt oxå. Den går "stonkigt".

Den smacka till en gång rätt hårt och med metalliskt "kliiinggg". Bara 1 gång dock. I övrigt, likt på film.

Och det var den ventilen. Jag skulle prata med proffset som skruvat ihop motorn
 
Precis sådär lät min när jag blandade ihop tändkablarna på min rad-4.
Dvs tänder i helt fel läge eller i alla fall i förhållande till hur kolv och ventiler står.

Eftersom du bara har 2 cylindrar antar jag att inte detta är möjligt på din utan att det snarare är som ni redan varit inne på att kammen står fel.

Hoppas du har tur med ventiler. Kan ju vara 2 som gått antar jag om du haft en jäkla otur. För det sitter väl 2 på in och 2 på ut per cylinder på den där?

Ja, jag har ju nött ett par gånger i tron att det var oljetrycket som var fel (efter tips..) och behövde "komma igång" för att tysta knacket. Men ack! Tror oxå på att kammarna står tokigt oxå. Den går "stonkigt".

Den smacka till en gång rätt hårt och med metalliskt "kliiinggg". Bara 1 gång dock. I övrigt, likt på film.
 
Har lite bilder som jag kan försöka skicka imorgon.... msn m.m (om du inte kommer online mer ikväll).

En sak jag inte förstår är varför han som inte skruvade ihop din motor drog runt den för hand en gång? , eller har han gjort det..fråga om det.
 
Last edited:
Måste man ta ur motorn ur ramen för att justera eller flytta på kammarna?

Låter väldigt mkt som feltajmat. Det smäller och rycker för att den är i otakt och det som plingade till var nog startmotorkopplingen som inte får en lugn stund.
Du behöver inte ta ur motorn för att tajma om kammarna.
Om en ventil hade tagit i hade det förmodligen märkts då den säkerligen blivit helt komplös och det hörs ju.
 
Back
Top