RSV1000R motor - som knackar aset!

Låter väldigt mkt som feltajmat. Det smäller och rycker för att den är i otakt och det som plingade till var nog startmotorkopplingen som inte får en lugn stund.
Du behöver inte ta ur motorn för att tajma om kammarna.
Om en ventil hade tagit i hade det förmodligen märkts då den säkerligen blivit helt komplös och det hörs ju.
Jo, den har ju baksmällt nån gång eller två iaf sen dess.

Det lät nästan som en fjäder, alltså "klinnggggggggggg". Det klinga för länge för att vara en ventil tycker jag. En ventil skulle säga SMACK och sedan inget mer.

Jo, den har ju baksmällt nån gång eller två iaf sen dess.

Det lät nästan som en fjäder, alltså "klinnggggggggggg". Det klinga för länge för att vara en ventil tycker jag. En ventil skulle säga SMACK och sedan inget mer.

OM en ventil har krockat. VId kallt tillstånd, som i det här fallet, så böjer den sig, men fjädrar tillbaka lite. Så nästa gång så krockar den också, men inte lika hårt. Stål är så....

Alltså, en hård smäll... Deformation. Sedan blir det bara små smällar, med återfjädring.

Mats

OM en ventil har krockat. VId kallt tillstånd, som i det här fallet, så böjer den sig, men fjädrar tillbaka lite. Så nästa gång så krockar den också, men inte lika hårt. Stål är så....

Alltså, en hård smäll... Deformation. Sedan blir det bara små smällar, med återfjädring.

Mats
Om man drar runt motorn för hand, kan man se eller känna att en ventil är krökt?

Här är två bilder på kammarnas inställning. Tyvärr kan jag inte dra runt motorn just nu då jag saknar en 14mm insex. Använde en bulttopp för att iaf ta av locket dit man drar runt motorn, men även där inne krävdes en 14mm insex.

Ska jag underlätta för motorn och mig... genom att ta ut stiften? Komp är jag väl hyggligt säker på att där finns. Vill i första hand bara kolla att kammarna står rätt.

Ska köpa en 14mm insex under dagen, men kan tyvärr inte testa dra runt motorn förrän ikväll igen, runt 20-tiden kanske.

Bifogat

• IMGP0080.JPG
    IMGP0080.JPG
    178.8 KB · Visningar: 251
  • IMGP0081.JPG
    IMGP0081.JPG
    169.5 KB · Visningar: 215
Här är två bilder på kammarnas inställning. Tyvärr kan jag inte dra runt motorn just nu då jag saknar en 14mm insex. Använde en bulttopp för att iaf ta av locket dit man drar runt motorn, men även där inne krävdes en 14mm insex.

Ska jag underlätta för motorn och mig... genom att ta ut stiften? Komp är jag väl hyggligt säker på att där finns. Vill i första hand bara kolla att kammarna står rätt.

Ska köpa en 14mm insex under dagen, men kan tyvärr inte testa dra runt motorn förrän ikväll igen, runt 20-tiden kanske.

Du har ingen bild där man ser loberna från andra sidan istället? Har svårt att tänka om i huvudet hur det motsvarar markeringarna för kamdreven när jag inte har manualen nära till hands.

Du har ingen bild där man ser loberna från andra sidan istället? Har svårt att tänka om i huvudet hur det motsvarar markeringarna för kamdreven när jag inte har manualen nära till hands.

Självklart, här är två nya bilder på loberna.

//EDIT: Två extra bilder där man ser kamdrev och loberna.

Bifogat

• IMGP0083.JPG
    IMGP0083.JPG
    179.8 KB · Visningar: 248
  • IMGP0084.JPG
    IMGP0084.JPG
    173.1 KB · Visningar: 228
  • IMGP0086.JPG
    IMGP0086.JPG
    170.1 KB · Visningar: 202
  • IMGP0085.JPG
    IMGP0085.JPG
    185.1 KB · Visningar: 212
Last edited:
Det ser faktiskt ut som att det är 360 grader fel, kan inte se bättre på bilderna, men kammarna ser iaf att vara ~60 grader (3 kugg) isär mellan cylindrarna. Kolla hur kammarna står enligt manualen (lås veven i läge med en lång slipad bult nere vid höger sida på motorn och verifiera att bägge cylindrars kammar klarar testet med isärstående lober och parallellt streck mellan "IN" och "EX"-märkena. Har du tur är bara ena cyllen ett varv off och då har nog inget skadats.

Okej, är hemma nu och försökt dra runt motorn. Går inte så bra.

Den stannar tvärt vid ett visst läge. Vill verkligen inte snurra mer. Detta är både med stift i, som det först var, och även ur såklart. Ingen skillnad, mer än att kompen försvann när stiften var ur.

Jag vågar inte ta i och se vad som händer...

Okej, är hemma nu och försökt dra runt motorn. Går inte så bra.

Den stannar tvärt vid ett visst läge. Vill verkligen inte snurra mer. Detta är både med stift i, som det först var, och även ur såklart. Ingen skillnad, mer än att kompen försvann när stiften var ur.

Jag vågar inte ta i och se vad som händer...

Om du försiktigt vrider motorn från bägge riktningar till stället det tar i, är det samma ställe då? Isf borde det gå att resonera sig fram till vad som tar i. Vore också intressant ifall du kan kolla hur kammarna står enligt manualens metod (EX och IN i linje parallellt med lagerlägena vid vevens markeringspunkter för den långa synkbulten)

Om du försiktigt vrider motorn från bägge riktningar till stället det tar i, är det samma ställe då? Isf borde det gå att resonera sig fram till vad som tar i. Vore också intressant ifall du kan kolla hur kammarna står enligt manualens metod (EX och IN i linje parallellt med lagerlägena vid vevens markeringspunkter för den långa synkbulten)
Om jag nu lyckas få runt motorn till det läget så, japp. Ska kolla det.

Nu är motorn på TDC och följande är kammarns inställning ... eh, se bilderna.

Det är så att motorn låser sig på samma ställe, vare sig man vrider motorn runt rätt håll, eller bakåt. Ouch.

Tittar jag ner i ena tändstifthålet kan jag även se att det ser ut som jack på toppen, väldigt små dock.

Bifogat

• IMGP0094.JPG
    IMGP0094.JPG
    180 KB · Visningar: 136
  • IMGP0095.jpg
    IMGP0095.jpg
    234.2 KB · Visningar: 132
  • IMGP0096.JPG
    IMGP0096.JPG
    170.2 KB · Visningar: 132
  • IMGP0097.JPG
    IMGP0097.JPG
    188.2 KB · Visningar: 127
På bilderna ser det ju inte ut som att någon ventil borde vara nere när det fastnar - när du drar runt den från bägge hållen, kommer du ett eller två vev-varv mellan låsningarna då?

Jag skulle kunna tänka mig att du har en ventiltallrik som ställt sig på tvären ifall du inte kommer mer än "nästan" ett vev-varv mellan låsningarna.

Tänk på att kamkedjesträckaren är "oljetrycksfjädrad" och fungerar inte som en vanlig sådan, dvs drar du den fram och tillbaka så kommer du inte kunna läsa av kammarna utan ett visst fel.

/J

På bilderna ser det ju inte ut som att någon ventil borde vara nere när det fastnar - när du drar runt den från bägge hållen, kommer du ett eller två vev-varv mellan låsningarna då?

Jag skulle kunna tänka mig att du har en ventiltallrik som ställt sig på tvären ifall du inte kommer mer än "nästan" ett vev-varv mellan låsningarna.
Ska ut och räkna varv mellan låsningarna.

Jag anade en liten skvätt olja sittandes i inskurningen på toppen där ventilerna går. Ska det vara olja i toppen där?

Kanske är ifrån monteringen, att man smörjer med lite olja i topp för att säkra att saker o ting är smorda.

Det är 2 fulla varv, dock inte helt fulla, stannar nån centimer ifrån. Vi kan säga 360 grader + 350.

Last edited:
Ska ut och räkna varv mellan låsningarna.

Jag anade en liten skvätt olja sittandes i inskurningen på toppen där ventilerna går. Ska det vara olja i toppen där?

Kanske är ifrån monteringen, att man smörjer med lite olja i topp för att säkra att saker o ting är smorda.

Hela utrymmet där kammarna/tryckarna går ska bada i olja då både kamaxellagringar samt balansaxlar har glidlager. Även tryckarna behöver olja för att inte nötas ner mot kamloberna. Nu hittar jag ingen exakt bild på hur oljekanalerna går, men vad jag vill minnas så får du upp oljetryck via en av pinnbultarna, för att sedan plaska ner genom kamkedjetunneln.

Det är 2 fulla varv, dock inte helt fulla, stannar nån centimer ifrån. Vi kan säga 360 grader + 350.

Nu plockar jag kanske ur luften, men visst har dina kolvar olika stora ventilfickor för insug och utblås? Kan kolvarna vara felvända?

Oavsett så är det nog tyvärr efteråt med det nu, så riva ner och kolla hur mycket som är "efteråt med" är nog ett måste nu. Kör du mer på motorn lär du vicka av en ventil och få hål i kolven.

Last edited:
När det tar stopp är kolven nästan uppe då?

Om så,är någon ventil på väg ner där?

Back