RSV1000R motor - som knackar aset!

Hela utrymmet där kammarna/tryckarna går ska bada i olja då både kamaxellagringar samt balansaxlar har glidlager. Även tryckarna behöver olja för att inte nötas ner mot kamloberna. Nu hittar jag ingen exakt bild på hur oljekanalerna går, men vad jag vill minnas så får du upp oljetryck via en av pinnbultarna, för att sedan plaska ner genom kamkedjetunneln.



Nu plockar jag kanske ur luften, men visst har dina kolvar olika stora ventilfickor för insug och utblås? Kan kolvarna vara felvända?

Oavsett så är det nog tyvärr efteråt med det nu, så riva ner och kolla hur mycket som är "efteråt med" är nog ett måste nu. Kör du mer på motorn lär du vicka av en ventil och få hål i kolven.

Menade sätena i kolven har en skvätt olja. Detta efter att jag kika ner i tändstiftshålet. Kammarna osv ska förstås bada i olja.

Ja vem vet, kanske att faktiskt kolvarna är felvända... Om vi ska gissa hejvilt.
 
När den "låser" plocka ur stiftet för den cylinder som ev har fullt nedtryckta ventiler och mät om kolven är i topp allt tillräckligt högt för att de skulle kunna krocka.

Jag droppade en ventil en gång men det berodde på att ventilknastret hade hamnat i ur läge.
 
Bakre cylinderns timing verkar vara rätt. Går det att få främre cylindern i TDC. In markeringen på insugskammen och ex på avgaskammen skall peka mot varandra.
 
Last edited:
Tycker åxå att det låter så ,, låter som om den inte har fullt komp heller ,, kan ju då förklaras av att kammen sitter fel eller bara är feltajmad.
Och du kan inte se på bild om så är fallet? Eller ge ett failsafe sätt för mig att kolla om det står rätt...? Jag kan ju tyvärr inte vrida runt motorn... men fram o tebax 2 varv går ju för att iaf komma till TDC.
 
Bakre cylinderns timing verkar vara rätt. Går det att få främre cylindern i TDC. In markeringen på insugskammen och ex på avgaskammen skall peka mot varandra.
TDC för främre cyl visar att IN och EX inte möts helt exakt. Men kanske är det lite som VR-8 sa... att om man inte har oljatryck så blir det inte rätt spänst på kamkedjan som får det att diffa?

Det diffar med så gott som 1 kugg på kamkedjan för EX på främre cylinder alltså.

BIFOGAT bild på hur IN och EX möts...

Vilken kolv har du jacken i?
Främre.
 

Bifogat

  • IMGP0098.jpg
    IMGP0098.jpg
    92.7 KB · Visningar: 258
Last edited:
Jag skulle jämfört bakre och främre cyl i tdc och kollat märkningarna,ser det ut som det diffar en kugg på främre då skulle jag flyttat så det såg rätt ut och försökt vrida runt sen.

Går det då att dra runt är det nog bara att riva den cyllen.

Henrik
 
Ligger inmarkeringen på främre cylinders insugskam i linje med kamöverfallens underkant och motorn är i främre cylinders tdc så skall även avgaskammens exmarkering ligga i linje
Kedjesträckaren påverkar detta förhållande relativt lite då kedjan mellan dreven är väldigt kort och påverkas då ej så mycket av hur sträckt kedjan är.
Du kan prova att sträcka på kedjan vid sträckaren så ser du om det förändrar läget.
 
Last edited:
Har iaf jämfört tdc bak och fram och det är likadant. Så de stämmer nog ändå. Kan dålig gnista eller avsaknad sådan orsaka det här?
 
Nej motorn skall gå att dra runt för hand utan gnista :rolleyes:
Annars kan du ju prova att köra runt motorn utan stift i så hör du om det låter vettigt och framför allt om motorn går runt.
 
På min Aprilia så köra den waste spark dom första 30sec och då funkade den trots en kam låg 360 grader fel sedan tvärdog. Tänkte om det kan vara samma på din.
 
Har lämnat in hojen nu. Orsaken till ljudet är troligen att balansaxeln tar i vevaxeln. Kammarna stod rätt mot TDC, men drevens timing i övriga motorn var off. Jösses.
 
Har lämnat in hojen nu. Orsaken till ljudet är troligen att balansaxeln tar i vevaxeln. Kammarna stod rätt mot TDC, men drevens timing i övriga motorn var off. Jösses.

Hur det är på din motor vet jag inte, men jag har varit med om att det finns märkningar som man måste veva runt flera hundra varv innan märkningen till balansaxel stämmer igen. Självklart är det enligt konstens alla regler. Men... kolla först så det inte är en tankevurpa bara.

Låter allvarligt om balansaxeln tar i veven....

Mats
 
Hur det är på din motor vet jag inte, men jag har varit med om att det finns märkningar som man måste veva runt flera hundra varv innan märkningen till balansaxel stämmer igen. Självklart är det enligt konstens alla regler. Men... kolla först så det inte är en tankevurpa bara.

Låter allvarligt om balansaxeln tar i veven....

Mats
Japp, 34 varv enligt Aprilia-manualen är det något snack om.

Fast just nu så står alltså vevaxeln i synk med dess märkning, men drevet som driver bakre cylinders kamaxel är off med 1/3 varv, eller 2/3 beroende på vilket håll det ska snurra.
 
Nu fungerar motorn igen! Tack som fasen till Håkan o gänget på Starol i Enköping som hitta felet och åtgärdade det. Nu brummar det igen! :)
 
Nu fungerar motorn igen! Tack som fasen till Håkan o gänget på Starol i Enköping som hitta felet och åtgärdade det. Nu brummar det igen! :)
Fan, läste statoil först, tänkte att det var en jävla mack. :hihi

Det var bara timing, inget förstört?
 
Fan, läste statoil först, tänkte att det var en jävla mack. :hihi

Det var bara timing, inget förstört?
Ja, timingen var fel från förra trimmet på motorn. Som troligen även vara orsaken till att motorn även då spräckte kamkedjan i tre delar, för just bakre cylindern. Nåja, bra man nu vet varför det hände.
 
Back
Top