Rossis regndäck

Swedie skrev:
2161675 Någon som har en stillbild på hur rossis regndäck ser ut?

Här är en bild från denna helgen på Rossis framdäck! :)

Bifogat

• rossis-regn-michelin.JPG
    rossis-regn-michelin.JPG
    58.3 KB · Visningar: 621
Axxexs skrev:
2176406 Här är en bild från denna helgen på Rossis framdäck! :)
Tackar! Äntligen...

Så vilket mönster på regndäck är bäst? Jag använder ju Michelins regndäck nu o de har samma mönster som Metzeler, vilket är rut-mönster.

Är nog beroende på hur mycket det regnar och vilken bana osv vilka däck man ska ha.

Metzelers regndäck ser ut så här:

Bifogat

• 14900006_ME_Z_Rain_front.jpg
    14900006_ME_Z_Rain_front.jpg
    10.4 KB · Visningar: 1,262
Swedie skrev:
2177407 Tackar! Äntligen...

Så vilket mönster på regndäck är bäst? Jag använder ju Michelins regndäck nu o de har samma mönster som Metzeler, vilket är rut-mönster.
Metzeler har ju inte rutmönster... de har liknande ovanstående bild på rossis däck..
Om du inte menar deras gamla regndäck förstås, -04 eller äldre..

edit: axxexs va snabbare..

ett annat foto på ett Michelinregndäck från helgen. Verkar testa lite olika mönster där.

Bifogat

• 135.jpg
    135.jpg
    25.9 KB · Visningar: 126
Ska vi gå vidare till frågan om vilket mönster som är bäst?

Och vad för egenskaper ger det ena, och det andra? Jag känner lite att rutmönstrad inte är lika bra som linjer på sidorna.

Swedie skrev:
2177705 Ska vi gå vidare till frågan om vilket mönster som är bäst?

Och vad för egenskaper ger det ena, och det andra? Jag känner lite att rutmönstrad inte är lika bra som linjer på sidorna.

Har fått för mig att när det regnar ordentligt funkar regndäck med rutor/klossar bäst. På blöt vägbana där däcket inte ska pressa undan så mycket vatten tex duggregn så kör man helst med däck med ränder som ovanstående bild visar. Eller är jag helt ute? :confused:

Martinus skrev:
2178409 Har fått för mig att när det regnar ordentligt funkar regndäck med rutor/klossar bäst. På blöt vägbana där däcket inte ska pressa undan så mycket vatten tex duggregn så kör man helst med däck med ränder som ovanstående bild visar. Eller är jag helt ute? :confused:

Nu är inte jag heller expert men så här resonerar jag.

Rutor ger absolut överlägsen bortträngning av vatten för att få någon form av grepp då det är riktigt blött, för att få denna stora undanträngningskapacitet har man offrat stabilitet och grepp. Då varje klack står för sig själv samtidigt som man har riktigt mjukt gummi så kommer detta att leda till att då man bromsar(eller utsätter däcket för belastning i annan riktning) så kommer klackarna att deformeras ungefär som när ett crossdäck går på asfalt.

Detta bör ge ett däck med något mindre grepp men i gengäld en snälllare tranitionsfas då det släpper då släppet orsakas av att man överbelastar gummit snarare än att däcket inte klarar att tränga undan vattnet(microvattenplaning).

när jag kört dunlop som har linjer, o sen gått över till rutor igen så det jag märker är att rutmönstret ger en framända som är mer "lustig" och mjuk och inte riktigt vill kännas som den har grepp. hela tiden att den trycker åt något håll. vilket får mig att då tro att jag har mindre grepp och inte vågar pusha. En stabil framända, är ju vad som sökes, och det tycker jag inte ett rutsystem alltid ger.

Nu har jag väl egentligen testat lite för lite men jag får mer chatter med rutmönster än fisk-bens-mönster. Nog för att det säkert går justera bort men...

Körde på gelleråsen idag med Michelins regndäck. Det de "kräver" för att bli stabila är att man lutar den optimala vinkeln. Även michelins regndäck är rätt branda i profilen.
Men det var iaf mysigt att knäskrapa härligt genom kurvorna i det våta. Dock började det bli upptorkande på en del ställen (dock inte i spåret). Regn ÄR kul... Tror jag skapa mer knä i regn än på torrt, visserligen försökte jag knäskrapa mer bara för att det var regn. :hihi

Det är några saker ...
För stora sammanhängande ytor gör att inte vattnet hinner undan.
För små sammanhängande ytor gör däcket sladdrigt och det känns osäkert att köra på.
För hårt gummi kanar på den (relativt) kalla och vattensmorda asfalten.
För mjukt gummi gör åter däcket sladdrigt ...

Så, det är"bara" att hitta ett däck som kan pumpa undan tillräckligt med vatten, har hög friktion, känns stabilt och varar ett helt race :)

Swedie skrev:
2178447 när jag kört dunlop som har linjer, o sen gått över till rutor igen så det jag märker är att rutmönstret ger en framända som är mer "lustig" och mjuk och inte riktigt vill kännas som den har grepp. hela tiden att den trycker åt något håll. vilket får mig att då tro att jag har mindre grepp och inte vågar pusha. En stabil framända, är ju vad som sökes, och det tycker jag inte ett rutsystem alltid ger.
Låter som du inte behöver fundera så mkt mer... linjemönster verkar gälla för dej... :)
Själv åker ja på arslet i vilket mönster somhelst... :tungan

Last edited:
En bild till på ett regndäck bak till Rossi.

Bifogat

• 1.12.JPG
    1.12.JPG
    141.5 KB · Visningar: 251
*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back