Rossi i Expressen

€8.000 för en bromsskiva, €300.000 per år och hoj för att hålla bromsarna fräscha :skrämd

sandstream skrev:
€8.000 för en bromsskiva, €300.000 per år och hoj för att hålla bromsarna fräscha :skrämd

Japp, det finns alltså en anledning till varför det är förbjudet med kolfiberbromsar i de mindre klasserna..... :)

Chris Ash skrev:
Japp, det finns alltså en anledning till varför det är förbjudet med kolfiberbromsar i de mindre klasserna..... :)
Kanske också kan bero på att en 250 väger nästan 50 Kg mindre och inte går lika fort.

sandstream skrev:
Kanske också kan bero på att en 250 väger nästan 50 Kg mindre och inte går lika fort.

Det var tillåtet innan att ha kolfiberskivor i 250. Stiggy hade det år 2000 tex. Att dom tog bort att man får köra med kolfiberskivor var av kostnadsskäl.

sandstream skrev:

Har inte med bromskraft att göra. Utan att man vill ha så lite gyrokrafter som möjligt. Man körde med det till man förbjöd det i 250, 125 vet jag faktiskt inte om de körde kolfiberskivor i.
Men sen radial-oken kom har man kunnat minska storleken på de vanliga bromsskivorna också.

oFFkeFF skrev:
Har inte med bromskraft att göra. Utan att man vill ha så lite gyrokrafter som möjligt. Man körde med det till man förbjöd det i 250, 125 vet jag faktiskt inte om de körde kolfiberskivor i.
Men sen radial-oken kom har man kunnat minska storleken på de vanliga bromsskivorna också.

125 tror jag aldrig har haft kolfiberskivor, man hade det inte år 2000 iaf.

sandstream skrev:
Kolfiberskivorna kräver ju kolfiberbelägg och de slits ganska mycket, dessutom har man ju stålskivor till regnracen.

Dom hade nya bromsskivor på Yamaha's MotoGP-hojar till denna helgen som var. Vad som är bättre med dom har dom inte sagt, (men jag tycker dom ser fulare ut än dom gamla..)

Bifogat

• 2406366577.jpg
    2406366577.jpg
    30.3 KB · Visningar: 191
  • a0011186542.JPG
    a0011186542.JPG
    47.9 KB · Visningar: 203
Axxexs skrev:
Dom hade nya bromsskivor på Yamaha's MotoGP-hojar till denna helgen som var. Vad som är bättre med dom har dom inte sagt, (men jag tycker dom ser fulare ut än dom gamla..)

Ojdå, jag trodde inte man fick nån tempratur i kolfiberskivor i regn. Kollar man gamla bilder så har de flesta nån form av inkapslade skivor.
Körde han med dom där också?

Victor skrev:
Ojdå, jag trodde inte man fick nån tempratur i kolfiberskivor i regn. Kollar man gamla bilder så har de flesta nån form av inkapslade skivor.
Körde han med dom där också?

Nä i regn kör dom med stålskivor pga den anledningen som du skrev.

Bifogat

• 3666675.JPG
    3666675.JPG
    69 KB · Visningar: 169
Om man tittar på bromsslangen så ser man en serie kopplingar med någon eloxerad aludibbedutt, har sett liknande även på hondor och duccar fast där satt den i mitten på slangen inte nere vid oket.
Vad är det för något?

Borsiin JR skrev:
Om man tittar på bromsslangen så ser man en serie kopplingar med någon eloxerad aludibbedutt, har sett liknande även på hondor och duccar fast där satt den i mitten på slangen inte nere vid oket.
Vad är det för något?

Vild gissning en slangbrottsventil?

Du verkar kunna lära känna nya motorcyklar väldigt fort. Vad är hemligheten?
- Det där är inte sant. Varje gång jag har bytt klass eller märke har det tagit mig mycket tid - och många krascher - att lära mig var gränserna går. Jag hade lite tur med Yamahan, som visade sig vara en mycket bättre motorcykel än vad alla trodde. Och vi lyckades genom hårt arbete göra den ännu bättre.

Skulle vilja säga att han skickar en ganska skaplig pungspark till alla som körde Yamaha före honom :D
//Robert

Neutral skrev:
148 kg är ju rätt fläskigt egentligen, eller är det med alla vätskor inklusive bensin? Vad väger en svensk superbike?

148 kilo är utan bensin. Den gamla viktgränsen var ju 145 men det var få om ens någon som kom ner dit(Honda lyckades tex inte). Aprilia fick ju gå ner till 135 med sin trippel men inledde på hela 152 kilo men lyckades banta ner den till 141 kilo till dess sista år.

Vad en svensk superbike väger vet jag inte. Som en modern 1000 (180-190 kg) minus några kilo som går bort med blinkers,lampor och gatkåpor samt byte av avgassystem.

*/ ?>
Nyheter
Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Back